REPORTAJ: Caut tineretul pe litoral, dar nu-l regăsesc. Stațiunile de pe țărm rămân în reabilitare, iar un exemplu pozitiv din Bulgaria indică o direcție de schimbare.

În acest sezon, stațiunile Saturn, Venus și Jupiter au pierdut o parte semnificativă din turiști, potrivit directorilor de hoteluri și recepționerilor. Cei care ajung sunt în mare parte pensionari, iar observațiile lor indică o evoluție modestă a atmosferei în ultimii ani. O excepție notabilă este Olimp, descrisă ca una dintre bijuteriile litoralului. Un alt exemplu de transformare vine din Bulgaria, unde o stațiune și-a adaptat oferta pentru a-și păstra clienții.
- Acest material este rezultatul unei inițiative transfrontaliere dedicate analizelor despre litoral.
Numai oameni în vârstă, afirmă Suliman. Pensionar, el gestionează parcările a trei hoteluri din Saturn și cunoaște zona din anii ’70, când stațiunea era plină de turiști de toate vârstele și de vizitatori din țări din blocul estic.
Pe atunci nu lipseau locuri de muncă, ordinea era în regulă, iar droguri nu erați un fenomen. Tinerii știau să se distreze, iar discotecile hotelurilor Hora, Balada și Siret funcționau la etajul 14.
Privind spre etajele superioare, el își amintește că turismul era în floare, prețurile erau accesibile, iar în prezent te temi să ieși la o masă în oraș.
Înapoi în 2025, bărbatul constată că stațiunile sunt frecventate în prezent în principal de pensionari. “Tineretul… lipsă. Mă uit după tineret, dar nu-l văd. Numai bătrâni.”
Aceeași convingere o are și Lucian Nichita, reprezentant al administrației din Mangalia.
El povestește, fără referințe la publicații, cum stațiunile erau altădată populare: Neptun și Olimp atrăgeau membrii partidului și turiști străini, Venus și Saturn erau stațiuni muncitorești, unde românii se cazau în hoteluri cu nume de județe, iar Jupiter era accesibil românilor, cu mulți vizitatori din blocul estic.
Cum arată stațiunile acum
În trei dintre stațiunile din sudul litoralului — Saturn, Venus și Jupiter — clădiri vechi se intersectează cu proiecte noi de renovare, iar străzile principale au activitate moderată.
La mijlocul lunii iulie, după ora 18:00, turiștii ies la plimbare prin stațiune.
Se cântă muzică live la terase, se dansează hore iar în parcurile de distracții există și magazine cu suveniruri. Străzile nu sunt aglomerate, iar majoritatea vizitatorilor sunt vârstnici.
În Venus și Saturn se practică plimbările cu calul. O tură de trei kilometri costă 100 de lei, însă cererea este în scădere pe fondul unor bugete reduse.
Pe bulevardul principal din Saturn atmosfera este liniștită, iar grupuri de pensionari plimbă în stațiune.
Este pentru lumea de vârsta mea
Costică, 67 de ani, vine spre stațiunile de la Marea Neagră din copilărie; acum se află la Saturn împreună cu soția.
Cei doi și-au părăsit Vrancea și au făcut drumul de patru ore după ce la televizor au auzit că apa este prea rece pentru baie.
“Aici îmi place cel mai mult, este pentru lumea de vârsta mea. Este mai liber, găsești tot ce-ți trebuie, dar prețurile în apropiere de plajă sunt foarte mari. Ieri am mâncat la un restaurant și am lăsat aproape 200 de lei; ca pensionari, ni se pare mult”, spune Costică despre vacanța pe litoral.
Pe lângă prețuri, îl deranjează și clădirile vechi, construite în timpul regimului comunist, rămase în paragină în timp ce apar noi construcții — aerisite, în stil occidental, dar cu calitatea discutabilă.
Totuși, observă semne de îmbunătățire: plajele primesc mai multă grijă, iar stațiunile par mai curate.
„Lumea evoluează spre un tip de civilizație pe care, la 67 de ani, probabil nu o voi prinde în plin, dar progresele se văd”, spune cu greu omul.
O altă stațiune cu aceeași problemă demografică o reprezintă Venus, unde Antoaneta și Ion, în vârstă de 68, respectiv 70 de ani, au venit însoțiți de nepot; singurul lor regret este că vacanțele cer mare efort financiar.
Își amintesc că înainte veneau la mare, cheltuind în jur de 500 de lei, pentru că veneau cu bilete. Erau momente de curățenie și liniște, iar serile erau pline de spectacole.
O explicație pentru absența tinerilor
De ce nu vin tinerii în aceste stațiuni? Directorul hotelului Capitol din Jupiter oferă un răspuns. El spune că sudul litoralului, cu excepția Vama Veche, se adresează unui „alt tip de turist” — pensionari și familii cu copii — care caută liniștea.
„În zonă, din păcate, nu există un club de noapte pentru tineri. Avem promisiuni din partea autorităților că se lucrează la acest aspect și este posibil ca în viitor să apară festivaluri suplimentare sau o zonă de distracție”, explică managerul. De asemenea, menționează că numărul turiștilor a început să scadă.
La un alt hotel, Gabriela, cu peste două decenii de activitate în Saturn, indică aceeași problemă: lipsa spațiilor pentru distracții ține tinerii departe.
Cei doi oferă un exemplu pozitiv: festivalul de muzică Beach, Please!, care a atras atât tineri, cât și vizitatori străini.
Evenimentul de la Costinești a adunat peste 150.000 de participanți, cazându-se în stațiunile de litoral.
„Am avut turiști străini în timpul Beach, Please! Este o inițiativă ce poate genera interes și ar trebui să existe mai multe inițiative similare pentru a impulsiona litoralul”, spune directorul hotelului din Jupiter.
Stațiunile sunt „în reabilitare”, spun autoritățile
Reprezentantul Primăriei Mangalia nu împărtășește ideea că stațiunile din sud au fost uitate în timp.
Oferă și o statistică: în 2012, în toate aceste stațiuni existau 22 de hoteluri părăsite. „Abandonate, cu lacăte, nu venea nimeni; în prezent nu mai există aceste proprietăți. Dimpotrivă, majoritatea au fost cumpărate, renovate sau sunt în renovare”, explică el.
El menționează și fondurile europene atrase de Mangalia în ultimii ani: „Am reabilitat stațiunea Saturn și o mare parte din Neptun din fonduri europene. Faleza din Neptun și cea Mangalia–Saturn au fost modernizate, iar acum se atrag alte fonduri pentru reabilitarea Venus, Jupiter și Cap-Aurora.”
Nu poate preciza o sumă exactă, dar estimează că Mangalia este aproape de 14 milioane de euro, incluzând toate componentele de infrastructură în stațiunile sale.
Exemplul pozitiv
În contrast cu Saturn, Venus și Jupiter, Olimp apare ca o stațiune mai mică, unde 90% din proprietăți sunt private.
Oficialul explică că s-a asfaltat strada principală din fonduri ale primăriei, iar mulți investitori privați întrețin zonele lor și mențin un aspect plăcut.
În Olimp, investițiile par cele mai consistente, iar tinerii își fac apariția în mod regulat pe străzi.
Vlad, 22 de ani, vine cu familia în stațiune în fiecare an, din 2020, după ce a descoper it un resort pe placul lor. În ultimii ani au apărut mai multe hoteluri cu servicii remarcabile.
„La început nu era totul perfect, dar între 2020 și 2024 stațiunea s-a dezvoltat semnificativ. Plajele au fost speciale, micuțe și intime; marea este mereu curată. Nu prea au fost valuri, au existat salvamari.”
„Olimpul a devenit iar una dintre bijuteriile litoralului”
Seara, Olimp este plin de viață. Muzica răsună de la hoteluri, iar familiile cu copii, adolescenții și grupurile de pensionari se plimbă în voie.
Toți vizitatorii se îndreaptă aparent către aceeași zonă: fostul complex Amfiteatru – Belvedere, actualmente Phoenicia Blue View.
La intrare întâlnești o mulțime, iar drumul spre scenă traversează un târg de vechituri, tarabe cu bijuterii, magazine de suveniruri și restaurante. Muzica umple întregul ansamblu. Liniștea din Venus, Jupiter și Saturn apare ca amintire în preajma Amfiteatru.
„Așa gălăgie e în fiecare zi, în fiecare vară. Vin oameni din toate stațiunile”, spune o vânzătoare de bijuterii.
Creșterea popularității Olimpului este subliniată de purtătorul de cuvânt al Asociației Naționale a Agențiilor de Turism: „Este o stațiune mică, dar Olimpul a devenit iar una dintre bijuteriile litoralului.”
Exemplul bulgar de transformare și adaptare
La malul bulgăresc al litoralului, o stațiune poate fi considerată un model de transformare. Slanchev Bryag, cunoscută în România ca Sunny Beach, a luat naștere după anii 1950, ca rezultat al unei idei inspiraționale.
După perioada comunistă, hotelurile erau închiriate, apoi guvernul a creat o entitate specială pentru administrarea activelor stațiunii, cu obiectivul privatizării.
În câțiva ani, proprietățile hoteliere au trecut în proprietatea privaților.
De atunci, Sunny Beach a devenit o stațiune pentru toate grupele de vârstă. Tinerii merg pentru petreceri, în timp ce adulții mai în vârstă caută nostalgii din vremuri trecute. Stațiunea are o zonă veche și una nouă.
Partea veche, situată în est, este cea mai aproape de mare, iar partea nouă, în vest, cu terenuri retrocedate, este administrată de autoritatea locală de Nessebar pentru străzi și iluminat, iar planurile urbanistice decid unde și ce se poate construi.
Sunt un număr mare de construcții, iar hotelurile încearcă să atragă o multitudine de turiști prin oferte atractive all-inclusive, un model în creștere și în litoralul românesc.
Astăzi, majoritatea hotelurilor funcționează pe baza all-inclusive, servicii ce se dezvoltă în continuare în litoralul românesc. Acest cadru atrage și mulți turiști români, observați prin fluxul mare de mașini cu numere de România.
Proiectul PULSE reprezintă o inițiativă europeană ce promovează colaborările jurnalistice transfrontaliere, finanțată de Uniunea Europeană (DG CONNECT) în cadrul programelor Multimedia. În cadrul acestui proiect, HotNews colaborează cu publicații notabile din Europa pentru a realiza analize despre litoral.
Trei organizații media internaționale de renume — OBCT din Italia, N-ost din Germania și Voxeurop din Franța — vor coordona activitățile proiectului.