Hidroelectrica revine cu o clarificare: nu intenționează să majoreze prețurile energiei electrice.

Hidroelectrica revine cu o clarificare: nu intenționează să majoreze prețurile energiei electrice.
Hidroelectrica Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

La o zi după anunțul potrivit căruia compania nu mai poate onora contractele pentru energia destinată clienților casnici folosind doar producția proprie, iar această situație ar putea duce la creșteri viitoare ale tarifelor, Hidroelectrica subliniază în prezent că nu are în vedere nicio majorare a prețurilor.

  • Conform reprezentanților, evoluția numărului mare de abonați mutați către firmă poate afecta capacitatea de a onora contractele din producția proprie, iar această situație ar putea genera o creștere a tarifelor în viitor. La sfârșitul lunii iunie, Hidroelectrica raporta 768.836 clienți, atât casnici, cât și non-casnici; în primele șase luni ale anului a atras peste 177.000 de clienți noi.

Sâmbătă, compania de stat a emis un comunicat în care precizează că nu intenționează să modifice în mod unilateral prețurile pentru contractele existente.

„Compania își menține angajamentul de a oferi oferte corecte și competitive clienților săi și reafirmă că nu are în vedere vreo modificare unilaterală a prețurilor pentru contractele existente. Tarifele pentru clientul casnic variază între 1,06 – 1,14 lei/kWh, TVA inclus, în funcție de reglementările aplicabile locului de consum din România. Achizițiile de energie realizate pe piață reprezintă o practică obișnuită în industrie și nu marchează o creștere a tarifelor. Nu am avut în vedere să furnizăm energie doar din producția proprie.”

Cel mai ieftin furnizor de energie din România susține că dispune de capacitate operațională și logistică suficiente pentru a răspunde cererii crescute venite din partea noilor clienți.

De asemenea, compania a precizat că este deschisă să primească clienți noi.

Ce a răspuns Hidroelectrica consumatorilor cu o zi în urmă

Răspunsurile cu privire la eventuale majorări de tarife au fost discutate pe grupul de Facebook Client Hidroelectrica, unde administratorul a publicat răspunsurile primite de la firmă în urma solicitărilor venite din partea consumatorilor.

Una dintre întrebări se referă la o afirmație din luna mai a unui reprezentant al Hidroelectrice potrivit căreia nu poate prelua toți clienții casnici din România.

„Hidroelectrica nu poate și nu dorește să preia toți clienții casnici din România, întrucât necesarul de energie al gospodăriilor depășește capacitatea de producție a companiei. În plus, Hidroelectrica deține în portofoliu contracte semnificative de furnizare către clienți non-casnici, unul dintre cei mai mari consumatori din România. Nu există un număr maxim fix de clienți pe care îl poate prelua, deoarece acest lucru depinde de profilul de consum al fiecărui client”, au răspuns oficialii companiei.

Compania, cunoscută pentru tarifele extrem de competitive, spunea că ofertele sale sunt corecte pentru clienți și nu are în plan să furnizeze una „mai puțin atractivă”.

Dar, „în contextul creșterii accelerate a cererii din partea consumatorilor casnici, Hidroelectrica se află începând cu mai 2025 în poziția de a achiziționa o parte din cantitatea necesară de energie electrică pentru acoperirea necesităților clienților casnici. Această energie poate avea un preț mai ridicat decât cel al producției proprii (hidro), ceea ce ar putea influența în viitor prețul oferit clienților”, se menționează în răspuns.

Compania a confirmat, într-un răspuns, veridicitatea răspunsurilor.

Potrivit legislației în vigoare, furnizorii de energie pot modifica chiar și prețurile din contractele aflate în derulare, dacă nu există alte clauze, cu condiția notificării clienților cu cel puțin 30 de zile înainte. Dacă nu acceptă modificarea prețului, clienții pot denunța unilateral contractele.

Producția de energie a Hidroelectrica a scăzut cu 27% în primul semestru din 2025

Profitul net al Hidroelectrica a scăzut în primul semestru cu 41% față de aceeași perioadă a anului trecut, la 1,587 miliarde de lei, în principal din cauza producției reduse de energie. Astfel, compania a fost nevoită să cumpere electricitate din piață, la prețuri mai mari, pentru a-și onora contractele.

„Contextul operațional dificil, marcat de condiții hidrologice nefavorabile, a condus la o scădere de 27% a producției nete de energie electrică față de aceeași perioadă a anului precedent. Recuperarea din trimestrul II 2025 s-a bazat, în principal, pe achiziția de energie din piață”, arată raportul.

„Aceste două tendințe majore – reducerea producției proprii pe fondul secetei severe și creșterea nivelului achizițiilor de energie din piață – reprezintă contextul determinant al transformării: de la un model construit aproape exclusiv pe producția hidro proprie, compania evoluează spre un profil de integrator și furnizor, îmbinând producția internă cu volume în creștere achiziționate din piață pentru a susține livrările și poziția competitivă ca furnizor”, se mai precizează în raport.

Compania a confirmat, într-un răspuns, veridicitatea răspunsurilor.

Recomandari
Show Cookie Preferences