ANPC sancționează Hidroelectrica, PPC Energie și Electrica Furnizare pentru informații inexacte despre costul energiei

Autoritatea pentru protecția consumatorilor a aplicat sancțiuni în sectorul energetic pentru practici de comunicare care pot induce în eroare clienții în privința costului total al energiei.
În total au fost sancționate șase entități, printre care cei mai mari furnizori pentru clienți casnici: Hidroelectrica, PPC Energie Muntenia și Electrica Furnizare.
Verificările au vizat modul în care operatorii au abordat competiția în contextul liberalizării pieței din 1 iulie.
La începutul lui august, ANPC a anunțat controale la 116 operatori economici și 431 de contracte emise, iar abateri au fost identificate la 20 dintre aceștia.
Pentru neregulile identificate, autoritatea a aplicat mai multe măsuri: 24 de amenzi contravenționale în valoare totală peste 370.000 lei, 10 avertismente și măsuri de remediere a deficiențelor pentru 12 operatori.
- 24 amenzi contravenționale în valoare de peste 370.000 lei; 10 avertismente; măsuri de remediere a deficiențelor pentru 12 operatori.
ANPC a sancționat nume mari din piața energiei
Potrivit răspunsului instituției, abateri au fost constatate la trei dintre cei mai mari furnizori din România:
- Electrica Furnizare; Hidroelectrica; PPC Energie Muntenia
Portofoliile clienților variază: Electrica Furnizare – aproximativ 3,2 milioane, PPC Energie – în jur de 3 milioane, iar Hidroelectrica – în jur de 800.000.
Au fost identificate abateri și la alți furnizori mai mici: Digi România, Grenerg și Renovatio Trading.
Instituția a explicat de ce comunicatul inițial menționa 20 de companii, iar ulterior au rămas doar șase.
Responsabilii ANPC au precizat că lista viza operatorii sancționați iar numărul se referă la puncte de lucru sancționate din unitățile administrativ-teritoriale.
Rezultă că în comunicat au fost nominalizate filiale, în timp ce alți indicatori aparțin alteia sau altor entități.
Impact asupra clienților
ANPC a evidențiat o serie de deficiențe în modul de comunicare și în conținutul contractelor, care afectează clienții.
- Clauze contractuale neclare; lipsa informațiilor esențiale în ofertă (perioada de facturare, prețul energiei, condițiile de reînnoire și încetare); afișări în avizier care nu corespund cu informațiile de pe site; lipsa prețului final cu TVA inclus; facturare neconformă sau raportare cu întârzieri; clauze abuzive privind accesul la dispozitivele situate pe domeniul public; lipsa unei căi alternative de soluționare a litigiilor în contract.
ANPC a precizat că nu poate dezvălui cuantumul exact al amenzii pentru fiecare companie, invocând caracterul confidențial al proceselor verbale.
Reacțiile companiilor sancționate
Până la momentul publicării, Hidroelectrica, Electrica și PPC Energie au transmis pozițiile lor.
Hidroelectrica explică că a fost sancționată cu 10.000 de lei pentru situații punctuale.
„În contextul volumului mare de clienți și al procesului de digitalizare, pot apărea cazuri punctuale ce necesită corecții. În urma verificărilor, sancțiunea de 10.000 lei vizează astfel de situații, iar clienții au beneficiat de cele mai bune soluții de remediere. Compania își reafirmă angajamentul de a oferi servicii corecte, în conformitate cu legea în vigoare”.
Electrica Furnizare susține că depune eforturi continue pentru a remedia rapid orice situație identificată și subliniază deschiderea cu autoritățile pentru a îmbunătăți procesele interne și a asigura servicii eficiente.
De asemenea, compania subliniază seriozitatea în gestionarea sesizărilor și angajamentul de a oferi servicii la standarde înalte.
PPC Energie afirmă că se află pe lista sancționaților în urma avertismentului emis la Vaslui.
- În timpul celor 21 de controale efectuate de CJPC-urile din județe la punctele de lucru ale PPC Energie, a fost emis un avertisment de CJPC Vaslui; ulterior, PPC Energie a remediat aspectele semnalate; colaborăm cu deschidere și transparență cu autoritățile, în beneficiul clienților și în conformitate cu legea.