Creșterea prețurilor petrolului cu 3% în dimineața zilei de luni. Piața așteaptă o decizie crucială din partea Iranului cu privire la Strâmtoarea Ormuz, pe unde tranzitează un sfert din petrolul mondial.

Creșterea prețurilor petrolului cu 3% în dimineața zilei de luni. Piața așteaptă o decizie crucială din partea Iranului cu privire la Strâmtoarea Ormuz, pe unde tranzitează un sfert din petrolul mondial.
Stramtoarea Ormuz. Credit line: Peter Hermes Furian / Alamy / Profimedia

Piața globală a petrolului reacționează cu anxietate la recentele evenimente din Orientul Mijlociu: prețul țițeiului Brent a depășit 76 de dolari pe baril, ca urmare a atacului efectuat de SUA asupra Iranului. Această situație reînvie temerile legate de blocajul Strâmtorii Ormuz, o arteră esențială pentru aprovizionarea energetică globală.

Îngrijorarea a fost amplificată de anunțul televiziunii de stat iraniene cu privire la aprobarea de către parlament a unei măsuri de blocare a strâmtorii, cu o decizie finală așteptată luni din partea Consiliului Suprem de Securitate Națională.

Secretarul de stat american Marco Rubio a solicitat intervenția Chinei, subliniind că o închidere a strâmtorii ar reprezenta o "sinucidere economică" pentru Iran, care depinde de petrolul care tranzitează același canal.

Transportul a 20-25% din petrolul mondial prin Strâmtoarea Ormuz.

În medie, peste 3.000 de petroliere navighează prin Strâmtoarea Ormuz lunar, majoritatea fiind deținute de companii grecești, conform datelor furnizate de Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher.

Actualmente, în zona extinsă denumită "zona periculoasă" se află un total de 271 de nave. Dintre acestea, 199 operează în Golful Persic, iar 72 în Strâmtoarea Ormuz, care reprezintă partea cea mai vulnerabilă și potențial periculoasă a regiunii. Aproximativ 50 dintre aceste nave sunt deținute de greci, conform Autorității Elene pentru Siguranță Maritimă. Jakob Larsen, șeful securității BIMCO, a indicat că un conflict amplu între Israel și Iran, cu implicarea SUA, ar putea conduce la închiderea efectivă a strâmtorii.

Fluxurile comerciale continuă în direcția est și vest, însă această situație ar putea suferi schimbări rapide. O închidere a strâmtorii de către Iran ar provoca o reacție de amploare din partea statelor arabe din Golf, afectându-le grav comerțul.

O eventuală suspendare a fluxurilor prin Strâmtoarea Ormuz, pe unde circulă aproximativ 17-20 de milioane de barili de petrol și produse zilnic, ar putea provoca o creștere semnificativă a prețurilor și ar asfixia în special economiile asiatice. Deși pare un scenariu extrem, nu poate fi complet exclus, mai ales în condițiile în care Iranul se simte amenințat.

Pe piața transportului maritim, se observă schimbări în comportamentul companiilor de transport și al navlositorilor. Mulți armatori au declarat că vor deveni mai prudenți în ceea ce privește încărcarea mărfurilor din Orientul Mijlociu, pe măsură ce conflictul escaladează. Brokerii navali prognozează o creștere a tarifelor de transport în regiune. Deja, din data de 13 iunie, tarifele de transport pentru VLCC din Golful Persic către Asia au crescut cu aproximativ 25%, de la 10,28 USD la 12,85 USD pe tonă. De asemenea, costul zilnic pentru un VLCC închiriat din Golful Chinei a crescut de la 20.000 USD săptămâna trecută la peste 50.000 USD, reflectând riscurile sporit.

Piețele bursiere asiatice au început să descindă, traderii anticipând modificări suplimentare în prețurile materiilor prime și ale acțiunilor, în funcție de evoluțiile crizei geopolitice.

Recomandari
Show Cookie Preferences