Data estimată pentru sosirea primului tren regional din Polonia, fabricat de Pesa, în România

Conform anunțului Autorității pentru Reformă Feroviară, primul tren regional polonez, realizat de Pesa, ar putea ajunge în România la finalul lunii mai pentru a fi certificată și omologat. Totuși, acest termen trebuie interpretat cu prudență, dat fiind că sosirea trenurilor noi în România întâmpină adesea întârzieri semnificative.
Pesa, o companie cu 4.000 de angajați la fabricile sale din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki, colaborează cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele sale circulă în orașe ca Iași, Craiova, Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova, iar trenurile sunt utilizate de operatori precum Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceske Drahy, PKP și Căile Ferate Belarusiene. În ultimii ani, Pesa a înregistrat o expansiune semnificativă și va livra trenuri și în Africa, inclusiv rame diesel în Ghana.
Statul român a semnat două contracte majore cu Pesa.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a anunțat că, între 23-25 aprilie 2025, o delegație a ARF a vizitat fabrica Pesa din Bydgoszcz pentru recepția preliminară a ramei electrice din Lotul 2 – 23 rame electrice RE-R, conform Contractului de furnizare nr. RUIC nr. 5/30.01.2024, parte a unui proiect de achiziție ce vizează 62 de rame electrice de scurt parcurs.
Data estimativă pentru livrarea primei rame electrice regionale în România a fost stabilită pentru 31 mai 2025, fiind necesară certificarea, omologarea și autorizarea acesteia de către ARF.
ARF a confirmat recepționarea ramele boghiurilor, montajul ușilor exterioare, al scaunelor pentru pasageri și echipamentele necesare pe șasiul primei rame electrice RE-R1, care este programată să fie expediată în România.
Valoarea totală a proiectului se ridică la 2.777.369.677,05 lei (aproximativ 560 milioane euro), finanțarea fiind asigurată prin Fondul pentru Modernizare (fonduri europene nerambursabile) și cofinanțarea din bugetul de stat.