Descoperă minunata Mdina

Descoperă minunata Mdina
Poarta de intrare în Mdina, decor în Urzeala Tronurilor

Văzând Malta din avion, insula mică pare ca un pește care și-a pierdut coada, coada fiind Gozo, insula mai mică și mai verde. Între aceste două insule se află Comino, o insuliță cu un turn singuratic. Aceasta este Malta, cel mai mic stat din Uniunea Europeană, privită de sus.

La nivelul solului, Malta se transformă într-un adevărat tezaur de artă, istorie și arhitectură, influențată de diverse civilizații. Aici se îmbină armonios stilurile baroc și renaștere, alături de edificii străvechi și enigmatice, cum sunt cele de la Ġgantija. Malta are o istorie bogată, caracterizată de lupte împotriva inamicilor, și vorbește o limbă care face legătura între arabă și italiană, fiind cea mai mare micro-națiune de pe continent.

Dintre toate aceste frumuseți, Mdina, orașul vechilor seniori maltezi, se distinge ca fiind cel mai spectaculos.

***

Am ajuns la Mdina aproape din întâmplare. Planificat inițial să vizităm templul preistoric de la Ġgantija pe insula Gozo, am nimerit într-o zi marți, fără să realizez că situl ar putea fi închis. Așa că, am luat un ferry rapid din Sliema, un oraș apropiat de Valletta. După cum vă imaginați, senzațiile de greață m-au cuprins imediat. Odată ajuns, am aflat că în extrasezon, muzeele și siturile arheologice din Malta sunt închise marțea, totodată și joia. Suntem în februarie, iar vremea, deși plăcută, ne reamintește că e totuși extrasezon.

Așa că am luat un ferry mai lent și ne-am întors spre insula Malta, făcând o oprire la Comino.

În Malta, transportul public este asigurat doar de autobuze și ferry-uri. Flota de autobuze este modernă și cursele circulă frecvent, la prețuri accesibile. Legătura dintre Malta și Gozo este foarte bine organizată, asigurată de ferry-uri care pleacă constant.

Odată ajunși pe insula Malta, ne-am decis să vizităm Mdina, urmând recomandările unui amic arheolog.

Am luat autobuzul spre Mdina, cu schimbare în Mosta, unde am fost întâmpinați cu o surpriză: autobuzele nu opresc decât dacă le faci semn. Așadar, am mai așteptat și, în sfârșit, când a venit următorul autobuz, am reușit să atragem atenția șoferului.

***

După o zi plină de aventuri, continui să admir frumusețea Maltei din autobuz. Insula, cu peisajele sale în mare parte stâncoase, a fost modelată de activitatea umană. Drumurile moderne leagă orășelele istorice și aglomerate din jurul capitalei, Valletta. Spre deosebire de Gozo, care este verde și bogat în izvoare, Malta este mai aridă.

Contrar așteptărilor, Malta este bine organizată datorită influenței britanice din perioada colonială, până în 1964, când a câștigat independența.

***

Pe parcursul călătoriei din Mosta către Mdina, peisajul se transformă: terenul stâncos cedează locul unor câmpuri agricole îngrijite și unui parc național. Înălțimea pe care se află Mdina oferă o vedere panoramică asupra insulei, asigurându-i un avantaj în fața atacurilor piraților.

Orașul se înalță mândru din mijlocul grădinilor, fiind înconjurat de ziduri medievale care îi conferă o eleganță aparte. Autobuzul ne oferă priveliști minunate spre Mdina.

***

Următoarea oprire este Rabat, orașul care facilitează accesul spre Mdina. Cele două localități sunt despărțite de șanțuri asemănătoare celor de la Alba Iulia. Mdina, numită așa din arabă ce înseamnă „oraș înconjurat de ziduri”, are un acces impresionant, delimitat de un pod și o poartă monumentale, sub supravegherea unor statui de lei din piatră. Recent, acest loc a fost ales ca loc de filmare pentru un popular serial.

Aici s-a derulat, de asemenea, ceremonia în care seniorii maltezi au recunoscut oficial stăpânirea cavalerilor ioaniți asupra insulei, în anul 1530, când Malta era parte a viceregatului Siciliei.

Orașul a oferit refugiu seniorilor maltezi, ce trăiau în zidurile pietruite, iar guvernarea era asigurată de un grup de Giurati, conduși de Căpitanul Sceptrului.

Maltezii și nobilii lor s-au trezit sub stăpânirea Ordinului Ioanit, ducând la dezvoltarea orașelor din împrejurimi. Deși Mdina a fost lăsată mai mult în umbră, cavalerii au dezvoltat orașul Birgu și au construit splendidă Valletta.

Ioaniții, cunoscuți pentru abilitățile lor de navigare, au lăsat Mdina în seama seniorilor maltezi, care au menținut orașul, în ciuda dezvoltărilor ulterioare.

Recomandari
Show Cookie Preferences