Dezvăluiri despre modernizarea unui aeroport din România: Ancheta avansează la nivel european

O companie turcă este investigată pentru falsificarea documentelor folosite la obținerea contractului pentru modernizarea Aeroportului Internațional Mihail Kogălniceanu din județul Constanța, lucrări inițiate în mai 2023. Acordul de execuție a fost semnat între reprezentanții aeroportului și o asociere de firme, incluzând și firma din Turcia, în timp ce înțelegerea de finanțare a fost parafată de Sorin Grindeanu, ministrul transporturilor de atunci. Dosarul a fost deferit Parchetului European, condus de Laura Codruța Kovesi, conform unor surse de încredere.
- Curtea de Conturi a transmis, ca urmare a unei cereri din partea unei publicații de investigații, că a alertat autoritățile legale.
- Ministerul Proiectelor Europene avertizează că România riscă să piardă fonduri europene, în cazul confirmării acuzațiilor, vorbindu-se de zeci de milioane de euro.
- Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu” a informat că a raportat situația la Direcția Națională Anticorupție.
Lucrările licitate în 2023 vizau extinderea terminalului aeroportuar „Mihail Kogălniceanu”, turnul de control și parcările. Bugetul inițial al proiectului depășea 202 milioane de lei fără TVA (46 milioane de euro), iar peste 160 de milioane de lei erau așteptate din fonduri europene prin „Programul Operațional Infrastructură Mare”.
Conform celei mai recente actualizări din 4 august 2025, valoarea totală a contractului a ajuns la 278 milioane de lei (55,9 milioane de euro).
Aeroportul este situat în localitatea Mihail Kogălniceanu, județul Constanța, la aproximativ 26 de kilometri de oraș, situat lângă o bază aeriană militară.
Contractul pentru proiectare și execuție a fost adjudecat de un consorțiu format din: SSAB-AG SA din Bacău, ACER Proje Inșaat din Turcia și Atelier Unbuilt SRL din București, lucrând alături de subcontractori locali. Din partea română, semnătura a fost dată de reprezentanții aeroportului, iar partea de asociere a fost semnată de SC SSAB-AG SA. În această colaborare au apărut dificultăți.
- SC SSAB-AG SA – 91% atribuite lucrărilor de execuție
- ACER PROJE INȘAAT AȘ – 5% pentru servicii de proiectare, asistență tehnică și execuție lucrări
- SC ATELIER UNBUILT SRL – 4% pentru servicii de proiectare și asistență tehnică
În parteneriatul stabilit, compania din Turcia a fost inclusă pentru expertiza declarată în realizarea unor astfel de lucrări. Totuși, autoritățile de control din România au identificat documentele acestei firme ca fiind false.
Semnarea oficială a contractului de finanțare a avut loc la un hotel din Mamaia, pe 4 mai 2023, eveniment la care a participat și Sorin Grindeanu, pe atunci vicepremier și ministru al transporturilor și infrastructurii.
După doi ani de la începutul lucrărilor, când acestea erau aproape gata, procurorii de la DNA și Parchetul European au primit cazul pentru analiză.
Curtea de Conturi sesizează Parchetul European în cazul aeroportului din Constanța
Un raport elaborat de Curtea de Conturi în 2025 relevă că licitația a fost câștigată de o asociere de firme care nu a furnizat documente autentice privind experiența necesară pentru proiectul de modernizare a Aeroportului Mihail Kogălniceanu.
În luna februarie 2025, Plenul Curții de Conturi a decis să notifice autoritățile de urmărire penală competente, după cum precizează un răspuns exclusiv obținut de publicația de investigații.
Cazul a fost direcționat către Parchetul European, condus de Laura Codruța Kovesi, iar documentele au fost transmise și către Autoritatea de Management din cadrul Programului Operațional Infrastructura Mare pentru verificare în vederea decontării la Bruxelles.
Esentialul problemei rezidă în faptul că asocierea de firme a câștigat licitația pe baza unor documente false, menite să demonstreze expertiza lor în domeniu. În centru investigației se află firma turcă, cea care a pretins experiența necesară pentru realizarea lucrărilor.