Impactul sancțiunilor americane asupra „flotei fantomă” a Rusiei

Impactul sancțiunilor americane asupra „flotei fantomă” a Rusiei
Petrolier rusesc de tip Volgoneft. Foto: MOHAMMED MAHJOUB / AFP / Profimedia

Sancțiunile anunțate de președintele american Joe Biden vineri, destinate „flotei fantomă” a Rusiei, dar și companiilor din sectorul petrolier și de asigurări, au generat efecte imediate, conform surselor din presa rusă și ucraineană, citate de Bloomberg.

Mai multe nave care transportau petrol nu au mai ajuns la destinație, iar rafinăriile din China și India au semnalat posibile pierderi de volume semnificative în importurile de petrol rusesc, conform informațiilor oferite de The Moscow Times.

Conform datelor de urmărire a navelor furnizate de Bloomberg, trei petroliere care transportă peste 2 milioane de barili de țiței rusesc se află acum în apele de coastă ale Chinei, afectate de noile sancțiuni americane declarate săptămâna trecută.

Aceste nave sunt asociate cu așa-numita „flotă fantomă”, un grup de petroliere care operează frecvent pentru ocolirea sancțiunilor menite să restricționeze comerțul cu petrol al Rusiei, conform The Kyiv Independent.

Sancțiuni americane împotriva „flotei fantomă” a Rusiei

Administrația lui Joe Biden a impus vineri un pachet extins de sancțiuni destinate să afecteze veniturile Rusiei din petrol și gaze, având ca scop oferirea unui avantaj Ucrainei în cadrul negocierilor pentru pace, conform Reuters.

Departamentul Trezoreriei din SUA a sancționat companiile Gazprom Neft și Surgutneftegas, precum și 183 de nave implicate în transportul petrolului rusesc, majoritatea fiind parte a „flotei fantomă” operată de entități non-occidentale.

Petrolierele Huihai Pacific, Mermar și Olia, care transportau țiței ESPO din portul Kozmino, au fost redirecționate de la destinațiile programate din China.

Huihai Pacific, care se îndrepta inițial spre Dongjiakou în provincia Shandong, a fost deviată, iar Mermar și Olia, care erau direcționate spre Yantai, sunt acum în Marea Galbenă.

Navele sub sancțiuni nu au acces în porturile estice ale Chinei

Portul Shandong a interzis accesul navelor afectate de embargoul SUA în porturile sale, conform informațiilor obținute de Reuters de la comercianți familiarizați cu acest aspect. Această zonă, cu numeroase rafinării independente, este un importator important de petrol din țări supuse embargoului SUA.

„Flota fantomă” a Rusiei participă și la transportul petrolului iranian, iar Biroul de control al activelor străine (OFAC) al Trezoreriei SUA a identificat aceste nave ca fiind esențiale pentru strategia Rusiei de a evita restricțiile aplicate exporturilor sale de petrol.

Această flotă este alcătuită din petroliere învechite, de multe ori cumpărate de entități cu afaceri obscure din țări care nu aplică sancțiuni, precum Emiratele Arabe Unite sau Insulele Marshall, și navighează sub pavilionul unor țări ca Gabon sau Insulele Cook, potrivit informațiilor AP.

Anumite nave sunt deținute de Sovcomflot, compania navală de stat a Rusiei, având rolul de a ajuta exportatorii ruși să evite plafonarea prețului de 60 de dolari pe baril stabilită de partenerii Ucrainei.

Scopul noilor sancțiuni este de a limita capacitatea Moscovei de a-și finanța eforturile militare în Ucraina, iar președintele Volodimir Zelensky a caracterizat vineri aceste măsuri drept o „lovitură semnificativă” la baza financiară a mașinii de război rusești.

Creșterea livrărilor din alte regiuni pentru China și India

Rafinăriile din China și India vor căuta să procure mai mult petrol din Orientul Mijlociu, Africa și America, ceea ce va conduce la creșterea prețurilor și a costurilor de transport, în contextul în care noile sancțiuni americane afectează livrările către clienții majori ai Rusiei, conform analiștilor și comercianților consultați de Reuters.

Exporturile rusești de petrol vor suferi lovituri severe din cauza noilor sancțiuni, iar rafinăriile independente din China vor fi obligate să reducă producția de rafinare, conform a două surse comerciale chineze care au ales să rămână anonime.

Se preconizează că întreruperea livrărilor de țiței rusesc va conduce la creșterea prețurilor petrolului, Brent tranzacționându-se la peste 81 de dolari pe baril.

Creșterea tarifelor de transport

Din totalul navelor recent sancționate, 143 sunt petroliere care au transportat anul trecut peste 530 de milioane de barili de petrol rusesc, reprezentând aproximativ 42% din totalul exporturilor maritime de țiței ale Rusiei, conform analistului principal de mărfuri Kpler, Matt Wright. Majoritatea acestor livrări au fost destinate Chinei, cu o parte semnificativă către India.

Wright a subliniat că sancțiunile vor diminua semnificativ flota de nave disponibile pentru livrările de țiței din Rusia pe termen scurt, ceea ce se va traduce prin creșterea tarifelor de transport. Importurile din China vizează în principal țițeiul rusesc ESPO, vândut dincolo de limita de preț, în timp ce India achiziționează preponderent petrol din Urali. Analiștii sugerează că exporturile de țiței ESPO din Rusia ar putea fi suspendate dacă sancțiunile sunt implementate strict, deși va depinde de viitoarea administrație și recunoașterea sancțiunilor.

Recomandari
Show Cookie Preferences