„În Creta nu există sat fără o victimă”. Insula grecească se confruntă din nou cu tragedii rutiere regrete

„În Creta nu există sat fără o victimă”. Insula grecească se confruntă din nou cu tragedii rutiere regrete
Autocar cu turiști la Herkalion, Creta, FOTO: Peter Titmuss-UCG / Universal images group / Profimedia

Un tragic accident pe principala autostradă din nordul Cretei a dus la pierderea a trei tineri din Chania, o destinație turistică populară. Aceasta este doar una dintre numeroasele tragedii rutiere care au avut loc pe insulă de-a lungul anilor, conform publicației grecești Kathimerini.

Victimele – Nikos, de 19 ani, Thodoris, de 20 de ani, și Alexandros, de 15 ani – și-au pierdut viața în urma unei coliziuni frontale între mașina lor și un microbuz care transporta turiști. Din fericire, niciunul dintre cei 19 turiști din microbuz nu a fost grav rănit.

O altă pasageră a vehiculului, Maria, în vârstă de 22 de ani, a fost internată în stare gravă la terapie intensivă, având leziuni cerebrale severe. Ea luptă pentru viața sa, în timp ce cei dragi ai săi plâng pierderea prietenilor săi.

Acum aproape un an, un alt tânăr din regiune, Giorgos Parasiris, a fost grav accidentat pe drumul de coastă din Heraklion, murind ulterior la spital. Cu șapte ani în urmă, în același loc, vărul său primar a suferit aceeași soartă.

„De fiecare dată când auzeam despre un accident în Creta, gândul meu se îndrepta către mama victimei”, spune Ritsa Gramatikaki, citată de Kathimerini. „Mă întrebam: ‘Cum pot suporta aceste femei?’ Mă temeau că eu aș fi cedat”, a continuat ea.

Ritsa a trăit o experiență similară în martie 2023, când a primit vestea că fiica ei de 22 de ani, Penny, a avut un accident grav. Aceasta a murit după ce a fost transportată la spital, în timp ce șoferița a avut doar răni minore.

După această pierdere, Ritsa a simțit că trebuie să acționeze pentru a „reduce aceste strigăte de durere” și a devenit membră a Asociației Naționale „SOS Accidente Rutiere”, dedicată prevenirii tragediilor rutiere.

„Inclusiv turiști au fost victime”

Datele oficiale din anul precedent au indicat o scădere a accidentelor mortale din Creta, cu 32 de decese în 2023. Totuși, acest trend pare să fie de scurtă durată, având în vedere că în primele 8 luni ale acestui an au fost deja înregistrate 39 de decese pe drumurile insulei.

Giorgos Kouvídis, președintele Asociației „SOS Accidente Rutiere”, menționează că, din 2014 până în 2023, insula a înregistrat 504 decese în urma accidentelor rutiere. Dintre cele 32 de accidente fatale în 2023, 17 au fost asociate consumului de alcool sau substanțe interzise.

„În Creta nu există sat fără o victimă din cauza accidentelor rutiere, iar și turiștii au fost afectați. Din păcate, nu există schimbări din partea autorităților sau în comportamentul conducătorilor auto”, a declarat Kouvídis. El subliniază că accidentele nu sunt întâmplătoare, ci rezultatul lipsei de modernizare a infrastructurii și a responsabilității personale.

„Avem un număr mare de coliziuni fără un al doilea vehicul implicat, ceea ce sugerează că șoferul conduce imprudent, este sub influența alcoolului sau este distras. În Creta, combinarea alcoolului, vitezei mari și drumurilor prost întreținute generează o situație extrem de periculoasă”, a explicat Kouvídis.

O șosea din Grecia cu numeroase accidente fatale

Asociația condusă de Kouvídis pledează pentru reducerea limitei legale a alcoolului permis pentru șoferi, de la 0,5 grame pe litru la 0,2 grame, așa cum este deja în vigoare pentru șoferii nou-licențiați și motocicliști.

De asemenea, asociația solicită intensificarea controalelor poliției pentru a depista șoferii sub influența drogurilor, așa cum se practică în alte țări europene.

Membrii asociației își exprimă îngrijorarea că aceste măsuri nu vor avea un impact semnificativ pe drumurile vechi și periculoase, ca Axa Rutieră Nordică, cunoscută ca fiind una dintre cele mai letale șosele din Grecia.

Giannis Lionakis, președintele Asociației pentru Prevenirea Accidentelor Rutiere din Creta, evidențiază faptul că această șosea, care traversează insula din Sitia până în Kissamos, are o lungime de 313 kilometri, dar doar 47 de kilometri dispune de patru benzi separate.

„Este evident că construirea de noi drumuri sigure este esențială pentru reducerea accidentelor. În prezent, se desfășoară lucrări pe un segment de 15 km de la Neapolis la Agios Nikolaos, dar acestea sunt realizate sectoare. Scopul este de a evita circulația pe drumuri periculoase, precum și de a încuraja responsabilitatea individuală în rândul șoferilor”, a concluzionat Lionakis.

Recomandari
Show Cookie Preferences