Livrarea avioanelor IAR-99 modernizate către armată întârzie semnificativ: primele aparate ar putea ajunge până la sfârșitul anului

Livrarea avioanelor IAR-99 modernizate către armată întârzie semnificativ: primele aparate ar putea ajunge până la sfârșitul anului
IAR 99 Soim, Foto: Cer Senin

Fabrica de Avioane din Craiova estimează că va livra primele avioane IAR 99 Standard Modernizat până la sfârșitul anului, cu o întârziere de opt luni față de termenul inițial, conform unui reportaj realizat de TVR de jurnalistul Adelin Petrișor.

Reprezentanții Fabricii de Avioane menționează că în prezent sunt complet pregătite 3 aparate IAR 99 Standard Modernizat, însă livrarea acestora nu se poate efectua din cauza lipsei omologării finale.

Noua configurație a avionului trebuie să finalizeze și testele de tragere cu muniție reală. Conform directorului Victor Munteanu, dacă aceste teste se vor concretiza în perioada următoare, până la sfârșitul anului Forțele Aeriene Române ar putea beneficia de primele 5 aparate modernizate.

Întârziere de 8 luni pentru livrarea avioanelor

Primul aparat IAR 99 SM ar fi trebuit să fie predat forțelor armate în urmă cu 8 luni, în februarie.

În martie, primul avion IAR-99 SM a efectuat primul său zbor, o etapă crucială ce a avut loc cu o întârziere de doi ani în comparație cu termenul stabilit cu Armata.

Avionul IAR 99 SM va fi utilizat de Forțele Aeriene pentru instruirea viitorilor piloți ai aeronavelor F-16.

România deține în prezent 26 de aparate F-16 și așteaptă până la sfârșitul anului 2025 să primească și restul avioanelor achiziționate din Norvegia, totalizând astfel 49 de unități. Prin urmare, formarea piloților de F-16 devine o necesitate urgentă, iar întârzierile de la Craiova afectează semnificativ programul Forțelor Aeriene.

Modernizarea avioanelor IAR-99 la Avioane Craiova: 10 aparate pentru aproximativ 55 milioane de euro

Fabrica din Craiova nu a livrat încă niciun aparat IAR-99 Standard Modernizat către Ministerul Apărării Naționale din cele 10 avioane contractate, iar termenul limită de livrare a fost fixat pentru luna februarie 2024.

Inițial, primul avion de test, care a efectuat zborul în martie, ar fi trebuit să fie operativ în vara anului 2022, cu o întârziere de aproape doi ani de la semnarea contractului. La acea vreme, managerul fabricii a invocat probleme legate de un partener israelian responsabil pentru livrarea unui aparat de navigație, exprimând totodată optimism că zborul de test va avea loc în prima parte a anului 2023.

Ulterior, fabrica a invocat și impactul pandemiei de COVID-19 și al conflictului din Ucraina, evenimente ce au complica achiziția de piese. Aceasta a solicitat recunoașterea cazului de forță majoră, iar Ministerul Apărării Naționale a acceptat să acorde o extensie de șase luni, astfel încât termenul oficial a fost mutat în februarie 2024 pentru livrarea întregului lot de 10 avioane IAR-99 SM.

Contractul pentru modernizarea celor 10 avioane IAR-99 a fost semnat în luna august 2020, având un termen de 4 ani pentru completarea întregului lot.

Acest contract vizează modernizarea celor 10 aeronave școlă IAR-99 Standard (configurația de bază din 1989) din dotarea Ministerului Apărării Naționale. De asemenea, armata mai deține 11 aeronave IAR-99 Șoim, care sunt modernizate cu un sistem de avionică din anul 1996, folosite pentru instruirea piloților pe aparatele MiG-21 LanceR.

Valoarea totală a contractului se ridică la 275 de milioane de lei, plus TVA, iar intervalul de livrare pentru toate cele 10 avioane este de 48 de luni. Din această sumă, fabrica a primit în avans aproape 98 de milioane de lei.

Recomandari
Show Cookie Preferences