Lucrările au început la un tunel de 5 km pe șantierul căii ferate Brașov – Sighișoara
Constructorul tronsonului Apața – Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara, Aktor, anunță deschiderea forării perechii de tuneluri nordice, omologate ca Homorod, fiecare având o lungime de 5,1 km, datorită activării celei de-a treia mașini de foraj (TBM). Primele două TBM-uri lucrează de câteva luni la tunelurile sudice, destinate să devină cele mai lungi din țară.
Secțiunea Apața-Cața reprezintă cea mai impresionantă, dar și cea mai dificilă și costisitoare parte a liniei Brașov – Sighișoara.
Un TBM este capabil să foreze tuneluri de dimensiuni mari, având o medie de 10-15 metri pe zi, timp de șase zile pe săptămână, necesitând apoi o zi de întreținere.
Cele două TBM-uri care execută forajul în prezent în direcția sudică, având o lungime de 6,9 km, au început lucrările dinspre Racoș, avansând spre Apața, fiind deja bine înfipte în munte.
Acestea au progresat cu peste 1,2 kilometri în tuneluri; TBM1 Eleni, activată la începutul lunii martie, a ajuns la 700 de metri de intrare, în timp ce TBM2 Varvara, activată la sfârșitul lunii mai, se află la 500 de metri, conform constructorului Aktor.
TBM Eleni are o lungime de aproximativ 105 metri, iar TBM Varvara are o lungime de aproximativ 84 de metri.
Al treilea TBM care și-a început activitatea în direcția Homorod poartă numele Alexandra și are o lungime de 103 metri. Un al patrulea TBM va fi inclus în proiectul viitor, ceea ce va face ca șantierul de la Racoș să devină „unul dintre puținele din Europa cu patru TBM-uri care execută lucrări simultan.”
Racoș se află la o distanță de 60 de km de Brașov și 68 km de Sighișoara pe cale ferată.
Pe măsură ce TBM-urile avansează în interiorul muntelui, acestea montează segmente de beton prefabricat cu o lățime de 1,5 metri, configurând astfel forma circulară a tunelului.
Tunelurile vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură, având o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș și 10 galerii cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare, fiecare având câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri va varia, fiind planificată între 30 m în zona de intrare și 70 m în zona de suprasarcină.
Tunelurile fac parte din viitoarea linie feroviară Brașov-Simeria, incluse în Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul beneficiază de cofinanțare din partea Uniunii Europene, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul format din Aktor SA, Alstom Transport SA și Compania Arcada.