Motivele întârzierilor în livrarea trenurilor noi esențiale pentru România
În România, viteza medie a trenurilor de pasageri se situează sub 45 km/h, în timp ce parcul de locomotive și vagoane are o vârstă medie de 40 de ani. Se preconizează sosirea unor trenuri noi, însă acestea nu sunt încă operaționale și va dura până ce toate vor ajunge în țară. Cei care se întreabă de ce lucrurile progresează atât de lent pot găsi răspunsuri surprinzătoare.
Trenurile vechi, lentitudine în operare, iar cele noi, dificultăți în livrare
Ideal ar fi fost ca România să beneficieze de un număr mare de trenuri electrice, nefiind nevoită să se bazeze pe locomotive vechi de 40-50 de ani, care adesea suferă defecțiuni sau chiar incendii. Din 2003, România nu a achiziționat trenuri noi, iar ultimele achiziții au fost automotoarele Desiro, care utilizează motorină și nu sunt confortabile pentru călătorii pe distanțe lungi.
România trebuie să primească 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream, conform unui contract semnat în martie 2022, inițial pentru 20 de trenuri. În septembrie 2022 s-a semnat un act adițional pentru alte 17 trenuri interregionale. Valoarea totală a acestui contract ajunge la 500 milioane euro.
Deși primele trenuri ar fi trebuit să fie deja operaționale în 2023, mai multe motive au dus la amânarea acestora, inclusiv birocrația internă, problemele în lanțul de aprovizionare cauzate de pandemie și conflictul din Ucraina. De asemenea, un nou model de tren necesită numeroase certificări.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a comunicat pe 30 septembrie semnarea unui act adițional pentru livrarea celor 37 de trenuri electrice de la Alstom. Modificările prevăd că acestea vor intra în circulație între noiembrie 2024 și decembrie 2025, odată cu livrarea întregului lot și obținerea autorizațiilor necesare.
Trei trenuri Alstom Coradia Stream au fost deja fabricate, iar al patrulea este în producție avansată în Germania. Lucrările la alte trei rame electrice sunt în diverse etape de derulare. Termenul de finalizare a producției pentru trenul numărul 4 este decembrie 2023. Două dintre cele trei trenuri deja produse se află în România, iar unul este în faza de testare în Cehia.
Se estimează că toate cele 37 de trenuri vor ajunge în România până la finalul lui 2025, deși întârzierile anterioare sugerează că sosirea lor ar putea fi mai realistă pentru 2026. Un tren de acest tip ar putea parcurge anual 220.000 km în România.
Alstom, al doilea mare producător mondial de vehicule feroviare, se confruntă cu dificultăți financiare şi a anunțat în noiembrie 2023 tăieri de personal, renunțând la 1.500 de angajați. Compania, deși are multe comenzi, are întârzieri în livrări, mai ales după preluarea Bombardier Transport în 2021. Astfel de întârzieri sunt experimentate și în alte state, cu Danemarca în frunte.
Lipsa mecanicilor pentru operarea trenurilor electrice noi
„Contextul economic global este extrem de complicat. În urmă cu cinci ani, puteam planifica livrările cu precizie săptămânal. Acum, este imposibil. Industria este afectată de conflicte și dezastre naturale, cum ar fi inundațiile din Polonia, unde se fabrică o parte din componentele acestui tren,” a declarat Gabriel Stanciu, director Alstom România.
Trenurile vor fi operate de CFR Călători, dar oficialii Alstom au menționat că în această vară operatorul național nu a avut mecanici disponibili pentru a-i pregăti să conducă noile trenuri.
Compania Alstom a solicitat ajutoare din partea mecanicilor de la operatori privați. „Operatorul național ne-a comunicat că, din cauza creșterii traficului pe timpul verii, nu poate să ne aloce mecanici,” explică liderul Alstom, evidențiind dificultățile curente în găsirea mecanicilor.
Trenul Coradia Stream este un automotor electric, care, prin natura sa, diferă de trenurile tradiționale care folosesc o locomotivă separată pentru tracțiune.
Alstom a ales, din motive strategice interne, să producă restul trenurilor care urmează să ajungă în România în Germania. Această decizie a fost influențată și de dificultățile întâmpinate pe plan logistic din cauza războiului din Ucraina, care a afectat livrarea componentelor.
Modificările tehnologice necesare la uzina germană au fost realizate la începutul anului. Cinci uzine participă la producția acestui model de tren.
Diferențele fundamentale dintre producția de automobile și cea de trenuri
Directorul Alstom a subliniat că industria feroviară este complet diferită față de cea auto. În cazul autovehiculelor, acestea pot fi utilizate imediat după ieșirea din fabrică, în timp ce un tren poate necesita până la patru ani pentru a fi complet operativ. Acest proces include adaptarea trenului la specificațiile locale, testări și obținerea diverselor autorizații.
Primul tren asamblat care ajunge la destinație, ca parte a unui contract amplu, nu este considerat un produs finit. Soluțiile finale sunt integrate în țara beneficiarului, deoarece condițiile de simulare din laborator nu reflectă exact situațiile din teren (precum sistemele de semnalizare și tipul de căi ferate).
De exemplu, primul tren Alstom care a ajuns în România în decembrie 2023 nu avea montate scaunele când a intrat pe teritoriul țării. Configurațiile finale sunt realizate în România, unde trenul este supus testelor de conectare la rețeaua de alimentare electrică și testării frânării la diferite viteze.
Differențele semnificative între industria auto și cea feroviară sunt evidente, explică directorul Alstom.
În sectorul feroviar, fiecare contract generează un model nou de tren, iar producătorii așteaptă finalizarea testelor de certificare înainte de a demara producția de serie. Evitarea modificărilor post-producție este crucială deoarece acestea pot întârzia și genera costuri suplimentare.
Ulterior testării, se finalizează caietul de sarcini pentru producția de serie. Testele pentru trenurile noi Alstom sunt programate să se finalizeze în primele luni din 2025, iar primul tren ar putea transporta pasageri la sfârșitul acestui an, în condiții favorabile.
Certificarea unui model nou se desfășoară pe durate considerabile, iar în Germania, timpii medii sunt de 42-45 de luni, conform declarațiilor lui Gabriel Stanciu. Alstom a inițiat teste cu trei trenuri Coradia Stream pentru a accelera obținerea autorizațiilor de tip și de operare. Un tren a fost trimis pentru testare în Cehia, altul a ajuns în România, iar unul testează rețeaua din Germania, generând astfel întârzieri în programul de livrare.