Motivele pentru care statul român a creat compania de transport marfă Carpatica Feroviar

Motivele pentru care statul român a creat compania de transport marfă Carpatica Feroviar
Vagoane de marfa (foto Vlad Barza)

Recent, Guvernul a decis să înființeze operatorul feroviar de marfă Carpatica Feroviar S.A, o decizie anticipată de discuții în ultimele două ani. Această nouă entitate va înlocui treptat CFR Marfă, care a suferit o declin semnificativ în ultimele două decade. Carpatica Feroviar SA se va axa pe activități de interes strategic, inclusiv transportul de armament, dar și pe servicii comerciale.

Activități diverse, nu doar pentru sectorul militar

Înființarea Carpatica Feroviar a fost aprobată de Guvern pe 16 octombrie.

Compania ar urma să devină operațională în 2025, funcționând ca societate de stat, finanțată din resurse proprii. Conform informațiilor furnizate de oficialii Ministerului Transporturilor, Carpatica Feroviar ar putea fi listată la bursă în aproximativ doi ani, dacă lucrurile evoluează favorabil.

Se subliniază că CFR Marfă nu va fi închisă imediat; ambele societăți vor opera în paralel timp de câteva luni, pentru a permite capitalizarea graduală a Carpatica Feroviar, atât în ceea ce privește bunurile, cât și personalul.

Nota de fundamentare a înființării companiei accentuează că aceasta va desfășura „activități de interes strategic”, invocând și „nevoia de asigurare a transportului de marfă în situații de criză”. Deși se pune accent pe prestarea serviciilor de transport de echipamente militare, compania va efectua și transporturi comerciale.

Nota de fundamentare menționează transporturile militare de diverse tipuri: trupe, echipamente, utilaje, armament, ajutoare umanitare pentru zone afectate de conflicte, dar și transporturi de cereale, materii prime și combustibil pentru a evita o potențială criză alimentară sau energetică.

Pe 6 iunie, Guvernul a aprobat capitalizarea Carpatica Feroviar SA, alocând 125.000 de lei din fondul de rezervă al Ministerului Transporturilor.

Noua echipă de administratori ai companiei include: Adrian-Daniel, Staicu Mihail-George, Radu Alexandru, Nuncă Otilia-Florentina și Budescu Gabriel. Mandatul acestora se va încheia la numirea noilor administratori selectați conform procedurilor legale.

Carpatica Feroviar, un nou început pentru transportul feroviar de marfă

Carpatica Feroviar reprezintă o oportunitate pentru revitalizarea transportului feroviar de marfă din România, întrucât CFR Marfă, care acum are datorii de peste 4 miliarde de lei, nu poate susține dezvoltarea, conform declarațiilor secretarului de stat din Ministerul Transporturilor, Ionuţ-Cristian Săvoiu.

Noua companie va opera activități similar cu CFR Marfă, dar bunurile nu vor fi preluate automatis, ci achiziționate printr-o procedură publică.

„Se va înființa o societate cu dimensiuni comparabile cu cele ale CFR Marfă, fără o intenție de a avea un rol dominant. Chiar și la o cotă de piață de aproximativ 30%, nu poate fi considerată o poziție dominantă”, a mai explicat Săvoiu.

Referitor la personal, Săvoiu a indicat că CFR Marfă dispune de 3.300 de angajați, care vor fi integrați în Carpatica Feroviar. „Intenționăm o tranziție graduală, evitând tensiunile sociale și respectând legislația existentă”, a declarat el, menționând că posturile vor fi disponibilizate și vor avea loc concursuri pentru ocuparea lor.

CFR Marfă a înregistrat un declin constant de peste 20 de ani, având în 1998 aproximativ 32.000 de angajați, în contrast cu numărul redus de astăzi.

În comparație, alte țări europene au păstrat operatorii de transport de marfă pe calea ferată puternici. Deutsche Bahn Cargo este cea mai mare companie din UE, urmată de PKP Cargo din Polonia, iar Austria și Lituania dispun de operatori competitivi.

Activitățile Carpatica Feroviar

Noua societate va avea două principii de operare, conform documentelor publicate de Guvern.

  • De interes strategic – în sprijinul mobilității prioritizate, având în vedere obligațiile internaționale ale României și acoperirea transportului de marfă în cazuri de criză;
  • De interes comercial – funcționând ca o entitate de stat, acesta va satisface cerințele pieței de transport feroviar.

Investiția de capital de 125.000 de lei pentru această societate este inclusă în bugetul Ministerului Transporturilor pentru anul 2024.

Critici din partea operatorilor privați de transport

Operatorii privați de transport au exprimat opoziție față de înființarea noii companii, susținând că aceasta va continua modelul ineficient și gestionarea defectuoasă a CFR Marfă.

Aceștia au afirmat că pledoaria pentru o companie strategică și militară nu este justificată, având în vedere că operatorii privați au capacitatea de a gestiona orice tip de transport special.

Operatorii cu capital privat au subliniat că, având o cotă de 70% din piață, sunt capabili să răspundă nevoilor în cazuri de criză, contrazicând argumentele din nota de fundamentare a Carpatica Feroviar.

Concluzionând, operatorii privați consideră că înființarea acestei companii nu este necesară.

Recomandari
Show Cookie Preferences