Nicușor Dan a efectuat o inspecție la șantierul liniei 5: Finalizarea lucrărilor se preconizează pentru decembrie, însă tramvaiele vor circula abia în februarie

Nicușor Dan a efectuat o inspecție la șantierul liniei 5: Finalizarea lucrărilor se preconizează pentru decembrie, însă tramvaiele vor circula abia în februarie
Lucrări de reabilitare a liniei 5 de tramvai / Foto: HotNews/Catiușa Ivanov

Potrivit declarațiilor primarului Nicușor Dan, lucrările de reabilitare a tramvaiului 5 ar putea fi finalizate în decembrie, contingent pe disponibilitatea fondurilor, în timp ce reluarea circulației va avea loc în februarie. Aceasta este concluzia generată în urma vizitei sale de luni pe șantierul în construcție. Până la finele anului, municipalitatea trebuie să achite 60 milioane lei pentru această lucrare, sumă ce nu este momentan disponibilă.

„Ne aflăm pe șantierul liniei 5 de tramvai, o lucrare începută în februarie, ce are o lungime de 4,3 km. În prezent, progresul global al lucrărilor se află la 75%, adică structura de rezistență este complet realizată, iar 80% din linie a fost finalizată; lipsește firul de alimentare și o stație electrică. Toate plățile au fost efectuate conform graficului, chiar dacă am întâmpinat întârzieri din lipsa fondurilor, suntem încrezători că vom termina lucrările conform termenului de 12 luni stipulat în contract, în februarie 2025,” a declarat Nicușor Dan.

Constructorul a asigurat că lucrările vor fi terminate în decembrie, dar acest lucru depinde de plata unei părți din cei 60 milioane lei – facturi ce urmează a fi emise. Dacă toate condițiile se respectă, tramvaiele ar putea circula din februarie.

„Avem nevoie de 60 milioane lei până la sfârșitul anului pentru a finaliza lucrările, astfel încât, până la venirea iernii, să nu rămânem cu lucrări nefinalizate. Dacă Primăria ne poate ajuta cu o parte din bani, promit că până în decembrie, tronsonul de la aici până la Ștefan cel Mare va fi pregătit pentru circulație. Există o problemă cu peroanele, deoarece nu am primit încă proiectul pentru ele, iar pentru tăierea arborilor necesari lărgirii peroanelor nu am obținut avizul de mediu. Vom replanta alți arbori în locul lor. De asemenea, substația va sosi în iarnă, costând aproximativ 7 milioane lei; prin urmare, dacă primim ajutoare financiare, acea linie va fi gata în decembrie, mai puțin traficul tramvaielor, care depinde de finalizarea substației. În februarie tramvaiele vor circula pe acest traseu,” a adăugat Marin Mândrilă, președintele Mari Vila.

Nicușor Dan a declarat că momentan nu există fonduri, dar Primăria Capitalei așteaptă decontarea a aproximativ 200 milioane lei din fonduri europene, bani deja investiți de municipalitate, care ar ajuta la finalizarea anului pe un curs favorabil.

„În primele 11 luni din 2024 am înregistrat o scădere cu 1,1 miliarde lei față de 2023 din cotele defalcate din TVA și impozitul pe venit din cauza repartizării fondurilor conform Legii bugetului de stat. Așteptăm să primim 200 milioane lei din fondurile europene, pentru că aceste sume sunt esențiale pentru proiectele în curs, inclusiv cele 10 tramvaie neplătite și lucrările de termoficare,

Edilul a detaliat și progresul lucrărilor de modernizare a celor 50 km de linie de tramvai, extinderea rețelei și achiziția de tramvaie noi.

„Există 12 loturi pentru un total de 50 km, iar lucrările au început pe această linie și pe o alta pe strada Teclu, care este mai scurtă. Aici, lucrările sunt finalizate în proporție de 60% și suntem în termen. Toate celelalte loturi au fost atribuite, unele sunt în fază de proiectare, iar altele au autorizațiile emise, însă nu avem fonduri pentru a începe lucrările. Așteptăm demararea aplicațiilor pentru POR pentru a putea accesa fonduri europene și pentru a asigura cofinanțarea. Importanța referendumului de duminică constă în capacitatea Primăriei de a investi în infrastructura majoră,” a subliniat Nicușor Dan.

Referitor la extinderea rețelei de tramvai, studiile de fezabilitate sunt încă în desfășurare.

„Lucrăm la realizarea studiilor de fezabilitate pentru extinderea liniei de tramvai, cele patru studii sunt aproape finalizate. Acestea includ traversarea Pieței Unirii, înființarea unei stații de tramvai în Piața Unirii, precum și extinderea pe cei 10 km ai inelului median, zona de Est și extinderile de la Băneasa și București-Târgoviște. De asemenea, s-a început studiul de fezabilitate pentru strada Dimitrie Pompeiu, care va dura un an. Suntem foarte aproape de finalizarea documentației pentru achiziția a 250 de tramvaie noi,” a conchis Nicușor Dan.

Detalii despre lucrările la linia 5 de tramvai

Municipalitatea a început lucrările de modernizare a liniei de tramvai 5 pe 19 februarie, pe bulevardul Barbu Văcărescu, între Șoseaua Ștefan cel Mare și Podul Băneasa.

Contractul pentru reabilitarea liniei 5 de tramvai a fost acordat în noiembrie 2023 asocierii Mari Vila Com – Electromontaj – Luxten, în valoare de 130 milioane lei, conform informațiilor din SEAP. Termenul de execuție este de 12 luni.

Lucrările includ:

  • modernizarea căii de rulare
  • implementarea peroanelor cu dotări pentru călători, borne reflectorizante, garduri de protecție și camere de supraveghere
  • înlocuirea completă a rețelei de contact
  • modernizarea substației electrice de tracțiune Nordului
  • lucrări de îmbunătățire a sistemului de iluminat public.
Recomandari
Show Cookie Preferences