Obținerea avizelor necesare pentru proiectele imobiliare: provocări și reglementări

Procesul de autorizare pentru lucrările de construcții este adesea complicat pentru cei care doresc să inițieze o investiție imobiliară. Conform Legii nr. 50/1991, procedura de autorizare începe cu solicitarea certificatului de urbanism, care este esențial pentru obținerea autorizației de construire.
Legea nr. 350/2001 prevede că pentru o anumită parcelă pot fi emise mai multe certificate de urbanism, fiind necesar ca toate să aibă același conținut, conform documentațiilor de urbanism existente. Emiterea certificatului de urbanism nu necesită dovada de proprietate asupra imobilului.
Pentru obținerea autorizației de construire, este esențială emisărea avizelor și acordurilor, inclusiv a celor de mediu. Aceste avize, prevăzute în certificat, trebuie să fie anexate autorizației de construire.
Legea precizează că avizele solicitate prin certificat trebuie să corespundă strict lucrărilor prevăzute, interzicând orice cerere de avize care nu are un fundament tehnic și legal.
Totuși, în practica administrativă pot apărea dificultăți, cum ar fi impunerea avizelor care nu au justificare legală inițială sau solicitarea de avize suplimentare pe parcursul procesului, ceea ce generează incertitudini pentru investitorii care, bazându-se pe certificatul de urbanism, încep investiții semnificative.
Astfel de acțiuni pot fi contestate prin litigii, însă este complicat să se declare inadmisibilitatea cererilor împotriva avizelor negative solicitante printr-un certificat de urbanism inițial.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a stabilit o practică clară referitoare la așteptările legitime generate de acte administrative, stipulând că acestea conferă titularului o așteptare rezonabilă privind utilizarea proprietății.
Investitorul care deține un certificat de urbanism se așteaptă la respectarea condițiilor stabilite inițial, iar impunerea ulterioară a unor avize suplimentare poate încalca această așteptare.
Așadar, orice solicitant de certificat de urbanism are dreptul să anticipeze că va putea demara proiectul fără a fi nevoit să obțină avize neprevăzute.
În concluzie, procedurile administrative în domeniul construcțiilor sunt o balanță între interesul public și dreptul de proprietate al investitorilor, iar toate părțile implicate ar trebui să adopte o atitudine echitabilă.
Acest articol este realizat de Alin-Gabriel Oprea, Senior Associate, Ștefan Călin, Junior Lawyer și Vlad Bărbulescu, Junior Lawyer, colaboratori la STOICA & ASOCIAȚII.
Articol sponsorat de STOICA & ASOCIAȚII.