OECD recomandă Guvernului României să elimine scutirile fiscale și să implementeze o tranziție la impozitarea progresivă a salariilor – Studiu

OECD recomandă Guvernului României să elimine scutirile fiscale și să implementeze o tranziție la impozitarea progresivă a salariilor – Studiu
Bani in portofel, Foto: Rochu2008 | Dreamstime.com

Contribuțiile sociale ridicate afectează angajarea lucrătorilor cu salarii mici într-o țară marcată de o economie informală extinsă și de evaziune fiscală frecventă. Studiul recent al OECD asupra economiei românești subliniază că scutirile fiscale acordate angajaților din sectoare precum IT, construcții și agricultură îngustează baza impozitelor pe venit. Astfel, organizația recomandă autorităților să elimine aceste facilități fiscale și să planifice o tranziție treptată către un sistem de impozitare progresivă a salariilor.

Conform Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OEDC), România trebuie să îmbunătățească eficiența colectării veniturilor fiscale pentru a susține cheltuielile guvernamentale.

Veniturile fiscale în România sunt insuficiente pentru a acoperi cheltuielile curente ale guvernului. La rândul său, impozitele pe venit sunt distorsionante, scutind un număr mare de lucrători și descurajând angajarea formală, în special pentru cei cu venituri reduse.

România aplică o cotă de impozitare de 10% pe veniturile din salarii, dar contribuțiile angajaților pentru asigurările de sănătate (10%) și pensii (25%) depășesc media țărilor OECD, reducând semnificativ venitul net al angajaților cu calificări inferioare.

  • „Reformele ar trebui să se concentreze pe diminuarea sarcinilor fiscale pentru angajații cu venituri mici într-o perioadă prestabilită. Implementarea unui credit fiscal pentru veniturile din muncă (EITC) ar putea stimula o integrare mai puternică în piața formală de muncă pentru angajații cu calificări scăzute. România ar trebui să înceapă să contureze o tranziție graduală către un sistem de impozitare progresivă a salariilor, completează reformele care vizează reducerea inegalității veniturilor”, subliniază studiul OECD.

Experții OECD indică posibilitatea élargirii bazei impozitului pe venit pentru a compensa viitoarea reducere a impozitelor pentru veniturile mici.

  • „Eliminarea beneficiilor fiscale distorsionate pe sectoare ar trebui să constituie o prioritate. Angajații din construcții (10% din forța de muncă), IT (3%) și agricultură (11%) beneficiază de scutiri de la impozitul pe venit și de la o parte din contribuțiile sociale obligatorii (precizăm că contribuția la Pilonul II de pensii este opțională)”, evidențiază studiul OECD.

Potrivit estimărilor Ministerului Finanțelor, se estimează că facilitățile fiscale au generat o pierdere de 9,2 miliarde de lei (2% din veniturile fiscale) în 2023.

Pe de altă parte, experții OECD atrag atenția că „eliminarea acestor privilegii fiscale distorsionante ar putea determina o migrare a muncitorilor și companiilor în sectorul informal– în special în construcții și agricultură”, adăugând că modernizarea administrației fiscale ar putea atenua aceste riscuri în viitor.

Scenarii de introducere a impozitului progresiv în România, conform Băncii Mondiale

Ministerul Finanțelor a demarat anul trecut o analiză referitoare la implementarea unui impozit progresiv, beneficiind de sprijinul Băncii Mondiale.

Banca Mondială a prezentat vara trecută, într-un raport, diverse scenarii legate de introducerea impozitului progresiv.

  • Scenariul 1: menținerea cotelor actuale, eliminarea scutirilor pentru impozitul pe venitul persoanelor fizice și creșterea nivelului indemnizației de bază (deducerii personale). Impactul fiscal ar fi neutru, iar creșterea deducerii ar fi compensată prin eliminarea scutirilor.
  • Scenariul 2: majorarea impozitului pe venit de la 10% la 13% și introducerea unui credit fiscal rambursabil pentru veniturile salariale reduse.
  • Scenariul 3: renunțarea la deductibilitatea CAS, introducerea a trei cote progresive pentru impozitul pe veniturile din muncă (6% pentru veniturile de până la 80.000 RON/an; 12% pentru veniturile între 80.001 RON/an și 189.000 RON/an; 18% pentru veniturile peste 189.000 RON/an) și introducerea unui credit fiscal rambursabil pentru veniturile salariale reduse.
  • Scenariul 4: eliminarea CASS, renunțarea la deductibilitatea CAS și introducerea a trei cote progresive pentru impozitul pe veniturile din muncă (10% pentru veniturile de până la 42.000 RON/an; 20% pentru veniturile între 42.001 RON/an și 100.000 RON/an; 25% pentru veniturile ce depășesc 100.000 RON/an).

Informații suplimentare: Ministerul Finanțelor desfășoară o analiză privind introducerea impozitului progresiv, conform declarațiilor Secretarului de Stat, care promite fundamentare tehnică.

Recomandari
Show Cookie Preferences