Penalitățile pentru întârzierile livrării trenurilor Coradia Stream de la Alstom în România au depășit 50 milioane de euro

Penalitățile pentru întârzierile livrării trenurilor Coradia Stream de la Alstom în România au depășit 50 milioane de euro
Tren Alstom Coradia Strean (foto Vlad Barza)

Alstom este obligată să plătească penalități de 50 milioane de euro către Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), din cauza neîndeplinirii termenelor de livrare a celor 37 de trenuri noi.

În martie și aprilie nu au fost livrate trenuri noi Coradia Stream

Până în prezent, din cele 37 de trenuri, doar două au sosit în România, și numai unul este în circulație, deși contractul stipula termenul limită pentru livrarea completă a tuturor trenurilor până la sfârșitul anului 2024.

Conform noului program de livrare, a treia rame RE-IR era planificată pentru martie 2025, însă aceasta nu a fost livrată, iar ultimele trei trenuri din cele 37 sunt programate pentru livrare în ianuarie 2026, conform autorităților.

  • Pentru livrarea celor peste 30 de rame rămase, programul preconizează livrarea a 3-4 trenuri pe lună, începând cu mai 2025 și până în ianuarie 2026, cu excepția lunilor martie, aprilie și august 2025, în care se preconizează livrarea a cinci RE-IR.

Totuși, termenul impus nu a fost respectat, având în vedere că cele trei rame estimate pentru martie și aprilie nu au fost livrate.

La sfârșitul lunii februarie 2025, penalitățile pentru întârzierile în livrarea celor 37 de trenuri noi Coradia Stream se ridicau la 248.837 milioane lei (aproximativ 49,767 milioane euro) fără TVA.

  • Întrebări legate de S-Bahn – De ce trenurile din România sunt printre cele mai lente și vechi din Europa?

A doua ramă, RE-IR TS03, a ajuns cu întârziere, fiind așteptată în decembrie 2024, iar recepția a avut loc pe 7 februarie 2025.

Penalitățile de întârziere pentru Alstom, calculate de consultantul Egis România SA, sunt detaliate astfel: 157.415.172,07 lei fără TVA, calculate până la 30.09.2025; și 91.421.888,39 lei fără TVA, până la 28.02.2025, totalizând 248.837.060,46 lei fără TVA.

Conflicte între ARF și CFR Călători. Autoritatea afirmă că penalitățile vor continua să fie calculate până la livrarea tuturor trenurilor

În februarie, directorul general al CFR Călători a menționat că, în 2024, operatorul a pierdut aproape 30 de milioane de lei din cauza faptului că nu a primit cele 12 rame contractate. CFR a anunțat că va acționa în instanță ARF, datorită modificării graficului de livrare.

ARF neagă afirmațiile și subliniază că penalitățile rămân în vigoare și vor fi calculate până la finalizarea livrării tuturor ramelor electrice.

Actul adițional nr. 3, semnat de reprezentanții ARF și Alstom, a prelungit termenul de finalizare a contractului până la 30.09.2024. ARF va primi un raport de la consultantul Egis despre întârzierile livrării care nu sunt din vina Alstom.

Penalitățile impuse lui Alstom, până la termenul stabilit, sunt de 190.714.535,39 lei, conform notificării din 17.10.2024.

Referitor la cine a semnat Actul adițional nr. 3, ARF a afirmat că documentul a fost semnat conform procedurilor interne, fiind la dispoziția reprezentanților legali, iar directorul economic nu a semnat deoarece postul a fost vacant.

Recomandari
Show Cookie Preferences