Procurorul general avertizează că România a fost ținta campaniilor hibride legate de Rusia în contextul alegerilor din 2024, iar principalul beneficiar a fost Călin Georgescu.

Procurorul general avertizează că România a fost ținta campaniilor hibride legate de Rusia în contextul alegerilor din 2024, iar principalul beneficiar a fost Călin Georgescu.
Călin Georgescu. Foto: Inquam Photos / George Calin

Patru entități cu legături în Federația Rusă au orchestrat acțiuni în timpul campaniei electorale din 2024, vizând modelarea opiniei publice, subminarea capacității decizionale a autorităților și slăbirea coeziunii sociale.

Anchetele efectuate de Parchetul General indică faptul că România a fost centrul unor campanii ample și hibride în 2024, în care actorii ostili urmăreau influențarea continuă a opiniei publice, destabilizarea deciziilor instituțiilor și fragmentarea coeziunii sociale.

Procurorul general a precizat că acțiunile s-au manifestat prin atacuri cibernetice și măsuri de destabilizare a ordinii publice.

Acest demers în spațiul românesc a cuprins atât atacuri informatice, cât și campanii de micro-targetare a populației, dezinformare și influențarea electoratului, evidențiind natura ofensivă a operațiunilor hibride menite să afecteze desfășurarea normală a scrutinului.

El a avertizat că România rămâne în vizorul unei agresiuni hibride, iar războiul hibrid este, în comparație cu conflictul tradițional, mai insidios și mai perfid, dar are un impact semnificativ asupra vieții sociale și economice.

Călin Georgescu, o campanie online agresivă susținută de inteligența artificială

Alex Florența a spus că în 2019 a avut loc microtargetare a populației, iar războiul hibride a prins contur în 2022; în 2024 s-a observat o intensificare a campaniei unui candidat independent, făcând referire la fostul candidat la alegerile prezidențiale, Călin Georgescu.

Călin Georgescu a fost urmărit în justiție pentru complicitate la tentative de subminare a ordinii constituționale și pentru transmiterea de informații false, potrivit surselor judiciare citate de presa din România.

Afirmările arată că din noiembrie 2024 comunitățile extremiste au intensificat narativele instigatoare la ură și violență în legătură cu promovarea candidatului independent, creând un climat de panică; volumul mesajelor de incitare la ură a crescut încă din primul tur, fiind generate prin inteligență artificială.

Procurorul general a adăugat că aceste narative și modul de realizare a conținutului online reflectă tiparul operațional asociat Federației Ruse, fenomene asemănătoare fiind observate în Moldova și Georgia.

Revoluția din decembrie 1989, exploatată pentru a evoca sentimente nostalgice

Florența spune că au fost utilizate canale de propagandă proruse; pe rețelele de socializare au apărut mesaje instigatoare la ură și violență împotriva autorităților, multe concentrate pe ideea unei revoltări generale și făcând referire la nostalgia legată de Revoluția din 1989.

În spatele hashtagului revoluție s-au viralizat în preajma primului tur al alegerilor prezidențiale numeroase mesaje incitatoare la ură și violență, fiind atribuite infrastructurii ruse din canale Telegram și răspândite ulterior printr-o rețea de susținători.

Este evident un flux de mesaje online, create cu inteligența artificială, care induc tensiune în comunitățile vizate și sunt apoi preluate de grupuri extremiste la nivel național.

Au fost identificate patru companii cu legături cu Federația Rusă

Florența a descris ferme de troli implicate în răspândirea mesajelor: conturi false care imită pagini oficiale, rețele de boți și influenceri cooptați, pentru a amplifica narativele beneficiare, prin conținut viral, emoțional și ușor de distribuit.

În cadrul investigațiilor, autoritățile au identificat patru companii cu legături clare la Federația Rusă, care înaintea și în perioadele premergătoare scrutinului din 2024 au derulat activități informaționale prin dezvoltarea de site-uri pentru distribuirea de conținut malițios, pagini de social media cu comportament neautentic, coordonat și cu conținut generat prin inteligența artificială. În acest ecosistem a fost identificată o rețea extinsă de site-uri a căror trafic era în mare parte susținut de reclame promovate de aceste firme rusești. Locațiile la nivel internațional ale sediilor par să fie ocazional fictive; analiza istoricului arată că unele dintre companii au fost înființate de entități ruse, finanțate de holdinguri rusești, iar mărcile erau înregistrate prin firme offshore administrate de alte entități din Federația Rusă.

Recomandari
Show Cookie Preferences