Progresele în construcția celui mai lung tunel feroviar din România
Tunelul feroviar Ormeniș, ce va fi cel mai lung din țară cu o lungime de 7 km, este săpat de mașini de forat de mari dimensiuni ce avansează cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi. În curând, se vor alătura echipelor și utilajele destinate tunelului Homorod, care se va întinde pe 5 km. Informațiile provin de la Asociația Pro Infrastructură. Cele două tuneluri fac parte dintr-un proiect amplu pe tronsonul feroviar Brașov – Sighișoara, unde lucrările vor continua pe o perioadă mai lungă și unde trenurile circulă la o viteză medie de 40 km/h.
Viteza redusă a trenurilor pe ruta Brașov - Sighișoara
Pe tronsonul Brașov – Sighișoara avansul lucrărilor este lent, iar noua cale ferată va fi cu 11 km mai scurtă decât actuala. Deși vor exista porțiuni cu viteză de 160 km/h, finalizarea proiectului va mai dura mulți ani.
Chiar și trenurile rapide care nu opresc între cele două orașe au un parcurs de peste 3 ore pentru cei 128 km. Odată cu implementarea noului Mers al Trenurilor, din cauza restricțiilor și lucrărilor în desfășurare, cele mai rapide trenuri vor avea un timp de parcurs de trei ore și jumătate, cu programul intrând în vigoare la mijlocul lunii decembrie.
Există, de asemenea, trenuri IR care, din 2025, vor necesita peste patru ore pe rută din cauza unor timpi de așteptare mai mari în gări precum Apața, Cața, Rupea, Racoș sau Augustin, toate situate pe magistrala 300. Întârzierile sunt cauzate nu doar de staționări, ci și de porțiuni lungi în care viteza trenurilor scade la 20-30 km/h.
Lucrările de pe Brașov – Sighișoara sunt printre cele mai complexe din țară, dar, potrivit tradiției, întârzierile încep să devină norma.
Tronsonul Apața-Cața se remarcă prin faptul că se vor construi trei tuneluri și un viaduct imens la Ormeniș, alături de alte structuri de mari dimensiuni. Costul total se ridică la 2,94 miliarde lei, fără TVA.
Asociația Pro Infrastructură detaliază progresele pe lotul de lucrări, menționând că tunelul Ormeniș a atins o viteză constantă de 10-15 metri per zi în săpături, conform declarațiilor constructorilor de la Aktor. La finalul lunii septembrie, prima mașină de forat a parcurs deja peste 500 de metri din galeria de la Ormeniș.
Totuși, segmentul dintre tuneluri a avansat mai greu, iar pentru a asigura o linie dublă pe tronsoane cât mai extinse este necesară o accelerare a lucrărilor. De asemenea, Asociația a atras atenția asupra riscurilor de finanțare, care ar putea duce la un abandon al proiectelor.
Informații recente despre lucrările dintre Apața și Cața
La sfârșitul lunii august, CFR a raportat un progres fizic de 36,6% pe cei 28 de km dintre Apața și Cața. Acesta este rezultatul unui contract semnat cu asocierea RailWorks (lider Aktor, alături de Alstom și Arcada) în septembrie 2020, cu ordin de începere dat pe 3 noiembrie 2020. Costul actualizat este de 2,94 miliarde lei fără TVA, iar termenul de execuție este de patru ani. Promisiunile privind termenul de finalizare par, însă, departe de realitate.
O veste importantă este că mașinile de forat TBM-urile 3 și 4, destinate tunelului Homorod (cu o lungime de 5 km), sunt pe cale să fie lansate în curând. Estimările modeste sugerează că prima mașină de forat ar putea începe lucrul în următoarele 1,5-2 luni, chiar înainte de alegeri, iar a doua mașină ar putea pleca la drum cu o întârziere de 4-6 săptămâni.
Asociația Pro Infrastructură a mai subliniat că tunelul Ormeniș a atins o viteză constantă de săpătură de 10-15 metri pe zi, conform declarațiilor șefului de proiect de la Aktor. La sfârșitul lunii septembrie, această mașină de forat a ajuns la 500 de metri, iar cealaltă a parcurs aproximativ 360 de metri.
Segmentul dintre tuneluri progresează lent și o accelerare a lucrărilor este necesară pentru a avea o linie dublă completă cât mai repede. Finanțarea rămâne o problemă majoră, cu termenul limită pentru CEF (Connecting Europe Facility) stabilit pentru 20 decembrie 2024.
În ciuda asigurărilor repetate din partea autorităților CFR și Ministerului Transporturilor privind disponibilitatea fondurilor, situația rămâne neschimbată. O eventuală abandonare a proiectelor ar însemna un dezastru, lăsând patru mașini de forat să opereze fără niciun rezultat.