Răspunderea online conform Digital Services Act

Pe 17 februarie 2024, va intra în vigoare integral Regulamentul pentru piața unică a serviciilor digitale, cunoscut sub denumirea de Actul legislativ privind serviciile digitale. Acesta este deja aplicabil din 25 august 2023 pentru platformele online de mari dimensiuni, având ca scop crearea unui mediu digital mai sigur în care drepturile fundamentale ale utilizatorilor să fie protejate, iar condițiile de concurență să fie echitabile pentru a stimula inovația, creșterea și competitivitatea.
Majoritatea utilizatorilor accesează internetul prin intermediul furnizorilor de servicii de internet, folosind rețele sociale pentru a crea sau urmări conținut, efectuând cumpărături online, rezervând vacanțe sau căutând informații prin intermediul motoarelor de căutare.
Interacțiunile cu aceste servicii sunt în general reglementate de fiecare furnizor de servicii în parte.
Actul legislativ privind serviciile digitale (DSA) oferă un set de norme la nivelul Uniunii Europene pentru serviciile digitale menționate, servind ca intermediari pentru consumatori și bunuri, servicii și conținut.
Regulamentul impune responsabilități crescătoare pentru diverse tipuri de servicii digitale.
Serviciile digitale acționează ca intermiediari, facilitând accesul consumatorilor la bunuri, servicii și conținut.
Regulamentul introduce o ierarhie a obligațiilor, alergând de la obligații minime pentru serviciile de 'simplă transmitere', stocare în cache și găzduire, printr-o reglementare mai strictă pentru platformele online, până la condiții foarte stricte pentru platformele online de mari dimensiuni și motoarele de căutare de mari dimensiuni.
Exonerarea de răspundere prevăzută nu este absolută și depinde de absența intervenției furnizorului de servicii. De asemenea, în cazul serviciilor de găzduire, furnizorii trebuie să nu aibă cunoștințe despre conținutul ilegal și să acționeze rapid la notificările privind conținutul ilegal.
Furnizorii de servicii intermediare nu au o responsabilitate generală de a monitoriza informațiile transmise sau stocate, nici de a căuta activ faptele care pot indica activități ilegale.
Este important de menționat că toți furnizorii de servicii intermediare sunt obligați să desemneze un punct de contact unic pentru a interacționa eficient cu autoritățile și destinatarii serviciilor.
De asemenea, aceștia trebuie să furnizeze informații privitoare la restricțiile impuse, să informeze destinatarii despre deciziile de eliminare a conținutului și să notifice autoritățile în cazul suspiciunilor de infracțiuni.
Platformele online au obligații specifice, inclusiv suspendarea serviciilor pentru utilizatorii care furnizează frecvent conținut ilegal, și trebuie să asigure un sistem intern de soluționare a plângerilor.
Un aspect important este eliminarea rapidă a produselor ilegale, asigurând transparența originilor acestora și verificarea comercianților.
Exemple de platforme online de mari dimensiuni includ Alibaba, Amazon, Facebook sau YouTube, iar motoare de căutare mari sunt Bing sau Google.
Aceste platforme trebuie să evalueze și să gestioneze riscurile sistemice legate de modul de operare al serviciilor lor.
DSA definește 'conținut ilegal' ca orice informație care nu respectă legislația UE sau națională.
Conținutul considerat ilegal trebuie eliminat în conformitate cu reglementările în vigoare, iar atunci când conținutul este ilegal doar într-un stat membru, se va elimina doar în acel teritoriu.
Legea națională care reglementează conținutul trebuie să fie în conformitate cu legislația Uniunii.
Furnizorii de servicii intermediare trebuie să elimine conținutul ilegal, nerespectarea acestei obligații putând duce la răspunderea pentru diseminarea sa.
O solicitare a autorităților pentru eliminarea conținutului ilegal impune acțiuni rapide din partea furnizorilor.
Regulamentul reglementează și moderarea informațiilor incompatibile cu condițiile generale de utilizare, care nu sunt neapărat ilegale, dar nu respectă regulile furnizorului.
Furnizorii de servicii sunt liberi să stabilească ce conținut este incompatibil cu condițiile generale de utilizare, ceea ce poate genera decizii arbitrare, influențând libertatea de exprimare.
Pentru a proteja utilizatorii, Regulamentul include instrumente pentru transparență în privința modului de moderare.
De asemenea, ai obligația de a acționa cu obiectivitate și proporționalitate în procesul de moderare.
Regulamentul se ocupă și de conținutul dăunător, care nu este ilegal dar poate fi considerat inacceptabil din motive etice.
Furnizorii nu au obligația generală de a modera conținutul dăunător, dar platformele mari au măsuri specifice de gestionare a riscurilor.
Autorii Regulamentului pun accentul pe dreptul la liberă exprimare, subliniind că restricțiile trebuie să respecte această libertate.
Curtea Europeană a Drepturilor Omului a stabilit că libertatea de exprimare se aplică și online, dar anumite forme de exprimare, precum discursul instigator la ură, nu beneficiază de protecție.
De asemenea, reiterează importanța echilibrării dreptului la liberă exprimare cu dreptul la protecția reputației.
Interesul de a partaja informații trebuie cântărit în raport cu interesul de a proteja drepturile de autor.
Supravegherea aplicării DSA este repartizată între Comisie și statele membre, fiecare având responsabilități specifice.
Până la termenul limită, statele membre trebuie să desemneze autorități competente pentru a monitoriza conformitatea.
Începând cu 17 februarie 2024, Comisia va putea aplica amenzi considerabile în caso de neconformitate.
În cazuri grave, Comisia poate solicita suspendarea temporară a serviciului.
Pentru statele membre, sancțiunile vor fi stabilite prin legislația națională, incluzând amenzi proportionale.
Deciziile de sancționare pot fi contestate la instanțele competente.
Actul legislativ privind serviciile digitale introduce reguli clare pentru diverse servicii digitale, stabilind o ierarhie de obligații în funcție de dimensiunea furnizorilor.
DSA se aplică diferitelor categorii de servicii digitale, asigurând astfel un mediu digital sigur și etic.
Providerii de servicii intermediare trebuie să modereze conținutul, să adopte măsuri eficiente pentru un mediu digital responsabil.
Legea protejează drepturile fundamentale și asigură că moderarea este realizată cu respect pentru utilizatori.
Supravegherea DSA implică sancțiuni corelate cu seriozitatea încălcărilor, inclusiv amenzi semnificative și opțiunea de suspendare temporară a serviciilor.
În concluzie, Actul legislativ privind serviciile digitale face un pas semnificativ pentru un mediu digital mai sigur și etic, amplificând responsabilitatea online și protejând drepturile utilizatorilor.
Articol redactat de Marius CHELARU, Managing Associate (mchelaru@stoica-asociatii.ro), STOICA & Asociații.