REPORTAJ. Lecțiile despre oameni și plante de la un șaman francez în jungla amazoniană
Într-o aventură în Peru, am întâlnit un francez entuziast al naturii, care locuiește într-o comunitate din Amazonia și organizează ceremonii cu ayahuasca, împreună cu alte practici bazate pe plante. Înainte de a deveni șaman, Bruno a fost barman în Nantes și a avut o luptă lungă cu dependența de alcool. Jungla a devenit locul în care a găsit vindecarea.
Cât de probabil era să-l întâlnesc pe Bruno? Nu l-am căutat, nu am întrebat pe cineva despre el și nu l-am găsit pe internet. Călătorind prin Peru, într-un microbuz, numele său a apărut într-o conversație cu turiști europeni și, instantaneu, am obținut și numărul lui.
Într-o zi de iulie, am contactat pe Bruno din terasa Hostelului Mural din Tarapoto, un oraș cu 200 de mii de locuitori în inima junglei peruviene. I-am explicat că sunt interesată de o dietă cu plante, deși nu știam care ar fi opțiunile, dar aș dori să discut cu el.
Am auzit povești neliniștitoare despre șamani peruvieni și turiști ghinioniști, așa că am decis să-mi urmez instinctul și să-l ascult, având în vedere că Bruno, cu peste 40 de ani, folosește medicina tradițională amazoniană pentru diverse tratamente, la un preț semnificativ mai accesibil decât majoritatea vindecătorilor.
Recunosc că, mai mult decât necesitatea unei diete, pasiunea jurnalistică m-a determinat să aflu mai multe despre Bruno.
M-a contactat rapid pentru a stabili o întâlnire pentru a doua zi, la hostelul unde împărțeam o cameră cu alți zece călători.
Bruno este un bărbat înalt și zvelt, cu ochi albaștri pătrunzători și dinți proeminenți, ușor patați de mapacho, un tutun natural, care conține cantități crescute de nicotină. Își poartă mereu un rând de țigarete rulate fără filtru într-o pungă.
Mi-a explicat ce presupune o dietă din plante, purificarea cu tutun și faptul că cei care doresc să ia ayahuasca trebuie să urmeze o dietă riguroasă de cinci zile, complet izolați, consumând doar câteva alimente naturale, precum linte, platan, ovăz, alune crude, cacao și orez, fără sare, băuturi, contact uman sau produse chimice.
După ce mi-a împărtășit din istoria sa personală, am decis, cu o oarecare încredere, să călătoresc împreună cu el în Chazuta, un sat amazonian unde ține ceremonii cu ayahuasca și diete pe bază de plante.
Ayahuasca este o plantă folosită în medicina tradițională spirituală a triburilor amazoniene și, deși este legală în unele țări din America de Sud, în România și alte state occidentale este considerată narcotică și interzisă.
Călătoria către un sat izolat cu un necunoscut
Frica a fost constantă pe parcursul călătoriei mele cu mașina lui, până am ajuns în Chazuta, un sat ce părea plin de magie și tradiție. Aici, am petrecut următoarele zece zile într-un centru construit din nimic pe terenul unei familii japoneze-franceze.
Locația era formată din câteva construcții din lemn, fără apă curentă și doar o singură priză pentru electricitate.
Drumurile șerpuitoare din jungla amazoniană erau înconjurate de plantații de palmieri și dealuri verzi, îmbrățișate de nori.
Cu toate acestea, frica mă împiedica să mă bucur de peisaj. Eram la capătul lumii, într-o mașină condusă de un om pe care abia îl cunoșteam, fără semnal pe telefon.
Hostelul El Mural funcționează ca o comunitate dinamică, unde mulți turiști se cunosc bine. Bruno era o figură cunoscută, iar mulți au participat la diete și ceremonii cu el.
Am decis să mă bazez pe acest sentiment de comunitate și am întrebat pe toată lumea despre el și am primit doar feedback pozitiv.
Vindecător sau șaman?
Bruno preferă să fie numit curandero, sau vindecător, în loc de șaman.
„Cuvântul șaman provine din nordul Rusiei, dar a fost folosit pe scară largă pentru toți practicanții tradiționali care caută să restabilească echilibrul între comunitatea umană și spiritele din jur. Rolul unui șaman este să înțeleagă, cu ajutorul spiritelor, dezechilibrele dintr-un grup sau în interiorul unei persoane,
Vindecătorul, pe de altă parte, acționează mai degrabă ca un doctor, folosind plantele pentru a aplica protocoale de vindecare. Scopul meu nu este de a generaliza, deoarece mulți pot fi atât șamani, cât și vindecători, dar rămân două roluri distincte,” explica Bruno.
Primele sale vizite în Peru au avut loc la 29 de ani, influențate de fascinația sa pentru Amazon, istoria incașilor și magia pe care acest loc fascinant a oferit-o europenilor de-a lungul timpului.
Interesul pentru Peru este evident și în rândul francezilor, care au o prezență puternică prin cafenele, restaurante și diverse afaceri locale.
Expresia c’est ne pas le Perou (nu e Peru) este folosită în limbajul cotidian de către francezi pentru a descrie medietatea, sugerează aprecierea pe care o au pentru acest loc.
Probleme cu alcoolul.
Bruno a fost mereu atras de plante, dar și de complexitatea umană. A studiat managementul pădurilor în Nantes și a învățat despre plantele medicinale înainte de a călători în Peru.
A lucrat ca barman și s-a confruntat cu probleme serioase legate de alcool. Totodată, a avut șansa de a se alătura unei mișcări pentru conservarea culturii bretone.
„Implicarea în mișcare era uneori riscantă, dar ne concentra pe aspectul cultural și pe responsabilitatea individuală.
Călătoria lui Bruno.
Mama lui Bruno a decedat din cauza alcoolismului, iar tatăl său a avut o viață similară.
„Relația noastră a fost complexă, dar îmi iubesc părinții, care mi-au dat tot ce am avut nevoie.”
A petrecut timpul între orașul aglomerat și jungla, între cultura modernă și cea tradițională, învățând de la prieteni experimentați.
Înainte de moartea mamei sale, aceasta l-a sfătuit să călătorească, iar el a urmat acest sfat, vizitând Peru frecvent.
A călătorit inițial pentru ceremoniile de ayahuasca, dar a realizat că un conflict l-a ținut pe loc: o voce dorea confortul prietenilor din bar, iar cealaltă voia să îmbrățișeze o chemare mai profundă.
„M-am îndreptat spre alți șamani și am învățat lucruri esențiale de la ei.
Într-o ceremonie, și-a dat seama de unele blocaje, dar a continuat să caute oportunități de a învăța.
Bruno a cunoscut-o pe Diana, care are rădăcini dintr-un trib amazonian, iar împreună au format o familie.
În căutarea cunoașterii plantelor.
Un alt mentor al lui Bruno a fost Fidel Oliver, un brazilian în vârstă, care l-a învățat despre medicina plantelor și natura simplă a vieții.
Când încerca să construiască un centru, a realizat că eforturile sale erau contradictorii cu valorile pe care le îmbrățișa. A ales, astfel, să se dedice complet studiului plantelor.
Bruno a revenit în Franța, dar mai apoi s-a mutat definitiv în Peru, unde s-a concentrat pe recuperarea din dependențe. Lucrând în Takiwasi, s-a ocupat de produsele din plante.
Ayahuasca ca medicament.
Împreună cu familia, a început o afacere cu produse din plante, continuând să urmeze propriile diete pentru a crește spiritual.
Experiența acumulată l-a pregătit să conducă ceremonii și diete pentru alții.
Când am întrebat despre scopul acestor ceremonii de ayahuasca, mi-a explicat că, în cultura amazoniană, ayahuasca este văzută ca un medicament esențial pentru echilibrare și vindecare.
Mi-a arătat că înțelepciunea plantelor se transmite de la un maestru la altul printr-un proces de transformare personală.
Îngrijirea celor din jur.
Am fost impresionați de grija sinceră pe care Bruno o are față de cei din jur, creând o atmosferă de încredere. Îi pasă activ de cei care îi sunt alături.
Trei ani mai târziu, continuă să se intereseze de evoluția mea.
Întrebându-l despre natura discuțiilor terapeutice, mi-a spus că nu a învățat acest lucru de la maeștrii săi, dar a dezvoltat-o din experiențele sale anterioare.
„La urma urmei, munca mea este asemănătoare. Continui să ascult și să asigur confortul celor care au nevoie,” a încheiat el.
Dedicarea față de plante.
Bruno, acum în vârstă de 48 de ani, intenționează să se dedice în întregime medicinii plantelor. Multe persoane, inclusiv turiști și localnici, îl caută pentru ceremonii.
Printre viziile sale pe termen lung se numără educația copiilor și continuarea învățării despre plante.
- Urmărește-l pe Bruno în timpul unei ceremonii de ayahuasca pe care o organizează.