România adoptă standarde pentru competențele digitale: 100.000 de cetățeni și 2000 de IMM-uri vizate în PNRR

Guvernul României a emis miercuri o ordonanță de urgență prin care se stabilesc standarde naționale pentru competențele digitale, aplicabile în sectoarele public și privat. Această măsură devine urgentă pentru a se asigura că nu se pierd două investiții din cadrul PNRR: 100.000 de cetățeni trebuie să obțină competențe digitale de bază până în iunie 2026, iar angajații a 2000 de IMM-uri până în decembrie 2025.
Executivul a adoptat miercuri „cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo)”, care va stabili standarde unitare pentru administrația publică, sectorul privat, societatea civilă și cetățeni, în ceea ce privește dezvoltarea, evaluarea și certificarea competențelor digitale.
România riscă să piardă două investiții din PNRR
Notele de fundamentare ale proiectului de OUG subliniază urgența necesității acestui cadru. România a garantat prin PNRR două investiții importante:
- 1. Dezvoltarea competențelor digitale de bază pentru 100.000 de cetățeni din comunități defavorizate (ținta 187 din PNRR).
- 2. Finanțarea a 2.000 de IMM-uri pentru a sprijini participarea angajaților la cursuri de formare în domeniul competențelor digitale, conform jalonului 189.
Aceste procese nu pot începe fără un cadru bine definit care să reglementeze standardele de competență, ceea ce face necesară adoptarea de urgență a DigCompRo, conform documentului.
- „România are obligația de a atinge, până în trimestrul II 2026, ținta numărul 187 (n.r. din PNRR), ce prevede formarea a 100.000 de cetățeni cu competențe digitale de bază. Această țintă necesită emiterea unor certificate oficiale care să confirme participarea la programele de formare, precum și detalii privind conținutul și formatul acestora.
- Fără un cadru unitar precum DigCompRo, autoritățile nu vor putea define conținutul educațional specific al formărilor și nu vor putea raporta rezultatele către Comisia Europeană, ceea ce ar conduce la neîndeplinirea responsabilităților asumate.
- Deadline-ul pentru formarea angajaților din cele 2000 de IMM-uri stipulate de jalonul 189 este decembrie 2025, ceea ce face urgentă crearea registrului”, se specifică în document.
Pentru atingerea acestor obiective, s-au stabilit următoarele etape: dezvoltarea unei curricule de formare pentru competențele digitale de bază, adaptată contextului socio-economic și educațional românesc, pregătirea unui număr de aproximativ 700 de bibliotecari care vor deveni primii formatori în domeniu și începerea dezvoltării competențelor digitale de bază pentru 100.000 de cetățeni.
Ministrul Ivan: România va deveni a patra țară din UE cu un cadru național pentru competențele digitale
La finalul ședinței guvernului, ministrul Economiei și Digitalizării, Bogdan Ivan, a declarat că acest cadru de competențe digitale are scopul de a îndeplini obiectivul asumat la nivel european, conform căruia aproximativ 40% din populația României, adică între 4,3 și 6 milioane de persoane, ar trebui să dețină competențe digitale până în 2030.
- „În prezent, doar trei state membre ale Uniunii Europene dispun de un cadru național de competențe digitale: Spania, Franța și Austria. România va deveni astfel a patra țară.
- Ce implică acest lucru? Toate cursurile de formare pentru funcționarii publici, în anii următori, vor fi coordonate de acest standard, care va cuprinde patru niveluri de competențe digitale – Elementar, Intermediar, Avansat și Înalt Specializat – astfel încât să fie clar, atunci când cineva își caută un loc de muncă, care este nivelul său în privința competențelor digitale.
- Acest proiect a fost realizat în colaborare cu mai multe autorități publice și companii private, gestionat împreună cu Banca Mondială, pentru a asigura accesul României la cele mai înalte standarde de competențe digitale și formare, atât în sectorul public, cât și în cel privat. Această platformă va fi accesibilă antreprenorilor, angajatorilor, ANFP și tuturor angajaților din domeniul public și privat”, a afirmat ministrul.
Sursa foto: Dreamstime.com