„Schengen terestru a dat peste cap România și Grecia. Acolo unde sunt coloane de camioane, parcarea de 116.000 m.p. pusă la dispoziție de primărie va funcționa”, conform presei din Bulgaria

„Schengen terestru a dat peste cap România și Grecia. Acolo unde sunt coloane de camioane, parcarea de 116.000 m.p. pusă la dispoziție de primărie va funcționa”, conform presei din Bulgaria
Podul Prieteniei Giurgiu - Ruse, Foto: Shutterstock

Deschiderea neașteptată a frontierei cu România și Grecia a luat prin surprindere autoritățile și sectorul privat.

Săptămâna trecută, premierul bulgar Dimităr Glavcev și alți miniștri au vizitat Podul Prieteniei din Ruse, unde cozile reale și virtuale continuă să îngrijoreze șoferii de camioane, în pofida deschiderii Schengen cu România.

„Aderarea Bulgariei la spațiul Schengen este o realizare a multor guverne, dar nu vom permite ca aceasta să fie umbrită de controverse”, a declarat premierul Glavcev, evidențiind că nu mai sunt cozi de camioane, în timp ce la parcarea-tampon erau doar zece mașini.

Schengen terestru a luat autoritățile prin surprindere

În primul rând, statul nu a fost pregătit cu rute suplimentare la punctele de frontieră cu România și Grecia pentru a gestiona traficul crescut, ceea ce era așteptat odată cu deschiderea Schengen – treceri rapide ale frontierei, livrări eficiente de mărfuri și creșterea comerțului. Ministerul de Finanțe a estimat o suplimentare de 600 de milioane de leva în bugetul pentru 2025 datorită aderării în Schengen.

Totuși, ministerele competente nu au organizat un control eficient al vehiculelor, iar cântarele pentru camioane au rămas amplasate lângă punctul de trecere.

Nu a fost implementat un sistem electronic care să permită șoferilor să plătească online taxa de trecere a podului de la Ruse și să traverseze granița direct, așa cum se face în alte țări Schengen. În prezent, șoferii trebuie să aștepte la ghișee, unde sunt taxați cu 37 de euro.

Cât timp există cozi de camioane, parcarea de 116.000 metri pătrați va continua să funcționeze

Firmele care administrează parcările de frontieră și-au dat seama că există un interes economic în menținerea cozilor de camioane, care sunt dirijate în parcări contra cost pentru a primi un număr pentru trecerea frontierei. Nemulțumirea șoferilor a dus la încetarea acestei practici.

Municipalitatea din Ruse ar putea fi la rândul ei surprinsă de deschiderea rapidă a Schengen. Aceasta știe că atâta timp cât există cozi de camioane, parcarea de 116.000 metri pătrați pusă la dispoziție de primărie firmei Tir Parking Ruse va genera venituri de 600.000 leva anual pentru următorii 30 de ani.

Autoritățile acuză lucrările de reparație de la Podul Prieteniei pentru cozile de camioane, menționând că traficul se desfășoară pe o bandă. Transportatorii contestă această explicație, amintind că, înainte de lucrări, așteptau aproximativ 24 de ore pentru a traversa granița. Ei se întreabă de ce autoturismele nu au cozi pe Podul Prieteniei, în timp ce camioanele da.

Vizita premierului Glavcev nu a reușit să explice de ce se formează aglomerări de camioane la sfârșitul zilei. Cei doi miniștri care l-au însoțit urmează să analizeze situația aglomerărilor și nu au răspuns la întrebările jurnalistilor.

În plus, există întrebări referitoare la când vor putea camioanele să plătească online taxa de trecere a podului, și de ce acest sistem nu este implementat. Asocițiile transportatorilor se așteaptă ca până la jumătatea anului să nu se schimbe nimic, iar taxa va continua să fie încasată la ghișeu.

Ministrul Dezvoltării Regionale nu a precizat când va exista o rută separată pentru autoturisme

Ministrul Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, nu a indicat când va fi creată o rută separată pentru autoturismele care au plătit deja online taxa de trecere a podului, pentru a putea evita coada comună.

Comportamentul guvernului interimar sugerează că soluționarea problemelor legate de trecerea granițelor Schengen este lăsată în sarcina guvernului ales politic. Până atunci, transportatorii se vor confrunta cu problemele cozilor virtuale din parcarea privată.

Primarul din Ruse, Pencho Milkov, criticat pentru contractul cu Tir Parking Ruse

Primarul Milkov, care a decis anterior cum să se treacă granița, solicită acum sprijin din partea statului, fiind criticat pentru contractul pe termen lung semnat în 2022 cu firma Tir Parking Ruse pentru construirea parcării de 116.000 metri pătrați. Ordinul de a devia toate camioanele către parcarea respectivă înainte de a trece granița a fost primit cu nemulțumire.

Subiecții au reclamat că obținerea unui număr pentru parcarea virtuală contravine normelor, iar staționarea costă 15 leva pentru camioanele bulgare și 50 de leva pentru cele străine, acest aspect având ecouri la Comisia Europeană.

Această situație a fost tolerată timp de doi ani de Ministerul de Interne și Poliția Rutieră. Recent, primarul Milkov și prefectul regiunii Ruse au cerut guvernului să dezvolte un sistem de management al traficului pentru a evita cozile de camioane în oraș.

Răspunzând unei întrebări, Agenția Vamală a anunțat că lucrează la un proiect de management al traficului, care se va aplica doar în punctele de control de la granițele externe ale UE, și va fi implementat pilot în anul următor.

De asemenea, Agenția Vamală a lansat o licitație publică pentru construirea sistemelor de management al traficului pentru punctele de control, în valoare de aproape 8,2 milioane de leva, câștigată de A1 Bulgaria în mai 2024, dar lucrările vor începe abia în octombrie 2024.

La scurt timp după vizita premierului Glavcev, peste 50 de camioane au așteptat să treacă granița. Se considera că acolo se va muta coada virtuală și parcările private dedicate transportatorilor. Se pare că statul va face eforturi pentru a rezolva rapid problema trecerii frontierelor Schengen în următorul an și jumătate.

Între timp, România a obținut 2,5 miliarde de euro de la Comisia Europeană pentru construirea celui de-al doilea pod peste Dunăre, lângă Ruse. Proiectul este gestionat de companiile românești, cu începere în 2026 și operaționalizare a podului prevăzută pentru 2030, ceea ce va facilita trecerile rapide ale transportatorilor prin graniță.

Recomandari
Show Cookie Preferences