„Trei motive importante pentru care statul poate reglementa rambursările din Pilonul II de pensii”. Un specialist român în economie, cu experiență globală, dezvăluie ce aspecte ignoră criticii deciziei guvernamentale

„Contribuția la asigurările sociale (CAS) este sursa exclusivă de finanțare a Pilonului II de pensii. După 2008, fondul de pensii a întâmpinat un deficit semnificativ, iar statul a compensat acest lucru prin sprijin financiar din alte taxe și impozite către Pilonul II. În aceste circumstanțe, este de înțeles autoritatea statului de a stabili un mod concret de rambursare”, a declarat economistul Victor Giosan într-un interviu ce urmează să apară în numărul următor al newsletter-ului „Rațiunea, înapoi!”. Pentru a accesa interviul complet cu acest expert de renume, care a colaborat cu diverse programe internaționale ale UE, USAID sau Banca Mondială, vă invităm să vă abonați aici.
Un proiect de lege discutat recent în Guvern propune ca cei peste 9 milioane de români cu pensii private (Pilonul II și III) să nu mai poată retrage întreaga sumă odată la pensionare, ci doar până în 25%. Această inițiativă a atras numeroase critici, inclusiv din partea liderilor UDMR și USR, formațiuni politice parte din coaliția de guvernare.
În acest context, am discutat cu economistul Victor Giosan despre cum este gestionată situația fondurilor Pilonului II de pensii în alte țări și validitatea motivelor invocate de oficiali pentru această decizie.
„Există cel puțin trei motive care susțin dreptul statului de a reglementa rambursările din Pilonul II de pensii:
- Contribuția la asigurările sociale (CAS) este singura sursă de finanțare pentru Pilonii 1 și 2. Acest sistem funcționează ca un impozit garantat de stat: actualii contribuabili sprijină pensiile actualilor pensionari, cu garanția că viitoarele generații le vor susține pe ale lor.
- De la criza financiară din 2008, fondul de pensii a fost deficitar, chiar și cu contribuțiile Pilonului II redirecționate către Pilonul 1, ceea ce a însemnat suplimentarea cu fonduri din alte surse de venit ale statului. Astfel, statul are justificarea de a controla metodele de rambursare.
- În evaluarea pensiei în cadrul Pilonului 1, se folosește salariul mediu brut al angajatului, care include și contribuția de 4,75% pentru Pilonul 2. Astfel, contribuția la Pilonul 2 are un impact direct asupra pensiei obținute din Pilonul 1.
În contextul actual, cu o contribuție la Pilonul II de 4,75%, influența asupra punctajului de pensie din Pilonul I este de 19%. Deși se poate calcula și pe baza salariului net, tradiția ultimelor decenii a fost de a folosi salariul brut, incluzând aici contribuțiile la Pilonul 2. Aceasta scoate în evidență legătura puternică dintre Pilonul I și II de pensii”, detaliază Victor Giosan.
Pentru a citi integral discuția cu economistul român despre Pilonul II de pensii, vă invităm să vă abonați la newsletter-ul „Rațiunea, înapoi!”.
În fiecare marți, abonații primesc newsletter-ul „Rațiunea, înapoi!”, ce oferă o analiză clară și bine echilibrată a celor mai semnificative întâmplări din sfera politică, economică și internațională. De asemenea, un subiect este întotdeauna detaliat din perspective multiple, cu invitația ca cititorii să-și exprime părerile. Dacă doriți să participați, vă puteți abona mai jos.