Un profesor care a pregătit elevi pentru universități de prestigiu enumără 4 greșeli frecvente ale părinților

Un educator și antreprenor cu peste 10 ani de experiență în mentoratul a sute de elevi și părinți pentru activități extracurriculare explică, într-un articol publicat de CNBC, patru greșeli ce ar trebui evitate în educația copiilor și adolescenților.
Theo Wolf, profesorul în cauză, afirmă: „Am observat cum elevii mei s-au dezvoltat în tineri excepționali și încrezători, urmându-și pasiunile, inițiind afaceri, dezvoltând proiecte complexe, strângând fonduri și câștigând premii. De asemenea, au fost acceptedți în instituții selective, inclusiv Harvard, Princeton și Stanford.”
Pe parcursul anilor în care a îndrumat elevii, Wolf a avut oportunitatea de a cunoaște și familiile acestora. Astfel, el subliniază patru comportamente pe care părinții acestor copii de succes le evită.
Nu lasă influențele externe să determine alegerile copilului lor
Adolescenții sunt adesea influențați de colegi, iar părinții nu sunt scutiți de această presiune. Wolf observă că părinți își înscriu copiii în activități dintr-o dorință competitivă de a nu rata oportunități. Această abordare poate genera copii cu CV-uri standardizate și, mai grav, fără o identitate personală bine definită.
Un exemplu menționat de profesor este al unui elev care a ales un curs dificil de științe doar pentru că toți colegii săi îl urmau, fără a se gândi la propriile interese. „Cursul nu era obligatoriu, dar nici el, nici părinții lui nu l-au contestat”, scrie Wolf.
Wolf subliniază importanța socializării, dar și a dezvoltării identității personale. „Care sunt pasiunile reale ale copilului? Cum își doresc să-și investească timpul? Ca părinte, aveți rolul de a-i ghida în această direcție și de a fi un exemplu. Vorba ‘dacă toată lumea ar sări de pe un pod, ai face-o și tu?’ nu se aplică doar tinerilor”, adaugă el.
Nu preiau provocările copiilor lor
De multe ori, părinții se află în postura de a rezolva probleme pentru copii, iar în Statele Unite s-au popularizat termenii precum părinții „plug de zăpadă”, care caută să elimine orice obstacol din drumul acestora.
Wolf relatează despre profesori care primesc frecvent mesaje de la părinți despre notele scăzute ale copiilor sau conflictele cu colegii. În timp ce uneori este necesară intervenția, el sugerează ca părinții să se întrebe dacă este cu adevărat nevoie de acțiune. Experiențele dificile pot fi ocazii valoroase de învățare pentru copii.
„‘Plugul de zăpadă’, oricât de bine intenționat, împiedică dezvoltarea autonomiei tinerilor. Dacă adolescenții cred că alții le vor rezolva problemele, nu vor învăța niciodată cum să o facă singuri”, conchide profesorul Wolf.
Părinții copiilor reușiți nu îi feresc de eșec și respingere
În programul său, Wolf îi ajută pe elevi să reflecteze asupra experiențelor definitorii din viața lor. Elevii menționează frecvent respingeri, cum ar fi neacceptarea într-o echipă de sport. Astfel de momente le oferă încrederea de a reveni mai puternici sau de a-și reevalua imaginea de sine.
„Eșecul îi pregătește pentru realitate. Așadar, în loc să-i descurajați, ajutați-i să învețe cum să se ridice după o cădere. Provocați-i să practice ‘terapia prin respingere’ ca exercițiu”, recomandă Wolf.
Pe măsură ce se obișnuiesc cu respingerea, aceasta devine mai puțin înfricoșătoare. Wolf oferă exemplul unui elev care a contactat 70 de profesori pentru a găsi un stagiu, primind numeroase refuzuri, însă, în cele din urmă, a reușit. „El a învățat o lecție valoroasă despre reziliență și umilință”, subliniază educatorul.
Nu consideră admiterea la o anumită universitate ca fiind singura cale spre o viață împlinită
Mulți părinți își concentrează toate speranțele pe universități de prestigiu, ca și cum altceva ar fi inacceptabil, și dezvoltă o obsesie de a atinge acest obiectiv, începând rapid pregătirile pentru teste.
„În loc să vă limitați la admiterea la o facultate meșteșugit aleasă, mai bine concentrați-vă pe aspectele controlabile. Ajutați-vă copilul să dezvolte abilități de inițiativă, gândire critică și creativitate, care sunt esențiale pentru succes, indiferent de destinația finală. Acestea sunt calități dorite atât de universități, cât și de angajatori”, subliniază profesorul.
Wolf reamintește că admiterea la facultate ar trebui să fie rezultatul succesului, nu un scop în sine.
Conform CNBC, Theo Wolf este educator, scriitor și absolvent al Universității Cornell, având rol de mentor în Programul Lemann pentru Creativitate și Antreprenoriat de la Universitatea Harvard.