O instalație din cabluri reciclate transformă Piața Unirii. Marlene Herberth: „O legătură dintre peisajul urban și memoria umanității”

În prima săptămână a Romanian Creative Week, cel mai prestigios festival dedicat industriilor creative din Uniunea Europeană, publicul are parte de o experiență culturală variată, reunind evenimente îndrăznețe și premiere. În această perioadă, Piața Unirii adăpostește o instalație inovatoare, creată din deșeuri tehnologice, ce ia forma unui dom traversabil. De asemenea, locații reprezentative din Iași, cum ar fi Muzeul Metropolitan și Palatul Culturii, devin centre dinamice ale creației contemporane.
Artistul de renume Miron Schmückle, stabilit în Germania, revine în România după mulți ani cu o selecție remarcabilă de lucrări, ce investighează eleganța naturii botanice și semnificația filosofală a florilor. De peste două decenii, Schmückle creează opere ce redau flori, cu precizia unui miniaturist și riguros ca un cercetător botanic, oferind o privire fascinantă asupra universului său vizual bogat, marcat de botanică fantastică și simbolism subtile.
„Am invitat oamenii să reflecteze asupra mesajelor pe care le transmit prin lucrările mele. I-am chemat să introspecție și le ofer ocazia de a vizita expoziția pe toată durata festivalului, într-o invitație de a privi critic asupra propriei noastre poziții, distanțându-se de centrism și conformismul care ne înconjoară. Mai mult, reprezintă un îndemn la meditație asupra realității înconjurătoare și a interioarelor noastre,” a declarat Miron Schmückle, artistul responsabil pentru expoziția „Cosmic Attractors”.
Printre noutățile acestei ediții se află prima expoziție de ceramică din istoria festivalului, o premieră ce combină tradiția cu inovația într-un discurs vizual subtil și profund.
Expoziția „LUT – Contemporary Ceramics”, curatoriată de Caterina Pruteanu, a fost întâmpinată cu entuziasm, apreciată pentru rafinamentul exprimării și pentru modul în care reinterpretă un meșteșug ancestral într-un context contemporan.
Peste 25 de artiști expun lucrări în jurul „Grădinii Edenului”, o instalație creată sub fântâna arteziană din curtea Catedralei Mitropolitane „Întâmpinarea Domnului”, semnată de arhitecta Carina Lăcătușu.
Expoziția „120 de trepte către alb” aduce în prim-plan munca a patru artiști din țară și o artistă din Iran, în cadrul simpozionului internațional de ceramică ARS. „Expoziția de la Turnul Golia, realizată într-un spațiu sacru și special, reflectă viziunea personală a fiecărui artist, combinând grația cu puterea și complexitatea. Am invitat publicul la reflecție și la o privire mai atentă asupra sinelui, iar reacțiile au fost foarte pozitive,” a subliniat curatoarea expoziției, Ionela-Sandrina Mihuleac.
În cadrul secțiunii Arts a Romanian Creative Week, se regăsesc și expozițiile inedite „für papier und orchester”, realizate de artiștii Emilian Pospaii și Nicoleta Radu, precum și „Suspensions”, cu lucrările lui Florin Ștefan. Expoziția „für papier und orchester” documentează vizual procesele de producție ale hârtiei și demonstrează potențialul acesteia ca obiect de artă, cu publicul având ocazia să observe cum hârtia devine atât subiect, cât și material central. Expoziția artistului Florin Ștefan propune o explorare a negocierii între credință și scepticism, finalitate și proces, narativ personal și întâlnire colectivă, fiecare lucrare descoperind actul creației suspendat între instinct și structură.
În Piața Unirii, instalația „MANIFEST OF NOW: Geologia posibilităților”, creată de artista Anetta Mona Chișa, în colaborare cu meșterul fierar Thomas Fink și curatoriată de Marlene Herberth, este realizată din cabluri electrice uzate furnizate de GreenWEEE. Această lucrare se transformă într-un dom traversabil, transfigurând deșeurile tehnologice în poezie arhitecturală și invitând publicul la reflecție asupra consumului, memoriei colective și urmelor pe care le lăsăm în timp.
„Instalația leagă peisajul urban de memoria umanității, într-un gest ce aduce la suprafață urmele lăsate de existența noastră. Vizitatorii pătrund într-o construcție organică, asemănătoare unui labirint de cabluri electrice, reprezentând infrastructura invizibilă a vieții zilnice. Este un parcurs ce obligă privitorul să observe, poate pentru prima dată, materie digitală care ne învăluie, ne modelează și adesea rămâne neobservată,” explică Marlene Herberth, curatorul expoziției.
Muzica și teatrul contribuie la diversitatea exprimărilor culturale de la ediția aniversară a festivalului. Concertele live pline de energie de la HeartBeat Pavilion și spectacolele cu scenografii deosebite realizate de Adrian Damian, unul dintre cei mai apreciați scenografi contemporani, aduc un plus de intensitate experienței culturale a publicului.
De altfel, Adrian Damian se află în centrul secțiunii de Teatru a festivalului ACT—arthouse cinema & theatre. Piesa „Neînțelegerea”, sub regia lui Mihai Măniuțiu, impresionează prin mesajul său și prin designul ingenios. Damian este recunoscut pentru originalitatea sa, semnând peste 90 de scenografii în teatre din țară și din străinătate, având la activ multiple premii UNITER și internaționale.
„Publicul este invitat să participe la trei spectacole choice, fiecare având estetică și stil diferite, precum și la o instalație menită să provoace spectatorii să se concentreze mai mult asupra lucrurilor frumoase din viață, asupra dorințelor, fericirii și iubirii lor,” a declarat scenograful Adrian Damian.
Secțiunea Educație din cadrul RCW, sprijinită de Banca Transilvania și Jidvei, a găzduit o conferință în Sala Senat a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Studenții au avut acces gratuit la evenimentul intitulat „Cultura dialogului”, susținut de teologul Vasile Bănescu, profesorii Nicu Gavriluță și Alexandru Călinescu, precum și de jurnalistul Cătălin Hopulele, redactor-șef Ziarul de Iași. În cadrul discuției, invitații au explodat cum schimbul de idei are un rol esențial într-o societate democratică și culturală sănătoasă. Întâlnirea a fost dinamică și constructivă, promovând un dialog real și profund între vorbitori și public.
Despre Romanian Creative Week
Romanian Creative Week este organizat de Federația Patronatelor din Industriile Creative, singura federație reprezentativă la nivel național pentru sectorul industriilor creative, înființată în Iași în august 2011. Până în prezent, a organizat direct sau prin intermediul patronatelor membre, peste 100 de acțiuni de promovare națională și internațională a industriilor creative.
Parteneri instituționali ai RCW 2025 includ Primăria Municipiului Iași, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Iași, Muzeul Național al Literaturii Române Iași, Complexul Muzeal Național Moldova Iași, Uniunea Artiștilor Plastici din România Filiala Iași, Universitatea „Al. I. Cuza” din Iași, Centrul Internațional de Artă Contemporană, Ordinul Arhitecților din România – Iași, Muzeul Municipal „Regina Maria”, Universitatea Națională de Arte „George Enescu” Iași, Aeroportul Iași, FontIS.
Printre parteneri se numără: UniCredit Bank, Iulius, Pepsi, Audi, glo, Raiffeisen Bank, Lancôme, Banca Transilvania, Vodafone, Philips, Stella Artois, Zano, Pioneer Grup, Mionetto, Greentek Lighting, Jidvei, Godmother, Omni Mind, Murali, Siniat, Wink, Printco, Promotop, Centric, Grand Hotel Traian.
Colaborări media