15 din cele 16 echipe din Liga 1 au parteneri din domeniul pariurilor. Singurul club care a refuzat acest tip de sponsorizare

15 din cele 16 echipe din Liga 1 au parteneri din domeniul pariurilor. Singurul club care a refuzat acest tip de sponsorizare
Rapid și FCSB, două dintre echipele sponsorizate de casele de pariuri. Foto: Profimedia

Noul sezon 2024-2025 al Superligii a început recent și a setat un nou record în relația dintre fotbalul românesc și industria jocurilor de noroc. Conform datelor, 15 din 16 echipe au parteneri din rândul companiilor de pariuri, iar acest sector sprijină, de asemenea, și Federația Română de Fotbal, Liga Profesionistă de Fotbal, precum și competițiile de fotbal din țară.

În Anglia, cluburile au convenit în mod voluntar ca, începând cu sezonul 2026-2027, să nu mai promoveze jocurile de noroc pe echipamentele de joc. În Spania și Italia această interdicție este deja implementată, în timp ce Franța și Germania permit în continuare astfel de sponsorizări.

Sezonul 2024-2025 a adus o situație fără precedent în România, unde pentru prima dată în prima ligă numărul echipelor care colaborează cu sponsori din industria gamblingului a atins un nivel atât de ridicat, având expunere directă pe echipamentele de joc.

Dintre cele 16 echipe, Sepsi Sf. Gheorghe este singurul club care nu a încheiat un parteneriat cu o firmă din sectorul jocurilor de noroc.

15 din 16 echipe afișează pe echipamentele lor siglele firmelor de betting, 13 dintre acestea având sponsori principali pe fața tricourilor.

În urmă cu doi ani, doar 6 echipe aveau un sponsor principal din sectorul pariurilor, în sezonul 2022-2023.

Ce restricții există în Europa?

ANGLIA

  • Cluburile din Premier League au decis, în aprilie 2023, ca din sezonul 2026-2027, să nu mai permită afişarea numelui sau logo-ului companiilor de pariuri pe fața tricourilor. Această alegere a fost luată în unanimitate, având scopul de a limita expunerea firmelor de gambling. Consultările au avut loc și cu Departamentul de Cultură, Media și Sport, în contextul în care guvernul britanic ia în considerare legislații mai stricte pentru industria jocurilor de noroc.

SPANIA

  • În La Liga, publicitatea pentru jocurile de noroc pe echipamentele de joc este interzisă din 2021. În ultimul sezon de autorizare, 7 dintre cele 20 de cluburi din prima ligă promovau case de pariuri.

ITALIA

  • În Italia, echipele nu pot afişa publicitate pentru jocurile de noroc pe echipamente din 2019.

BELGIA

  • Din iulie 2023, Belgia a început implementarea treptată a restricțiilor asupra publicității pentru jocurile de noroc. De la 1 ianuarie 2025, va fi interzisă publicitatea pe fața tricourilor, iar de la 1 ianuarie 2028, cluburile nu vor putea promova deloc numele sau logo-urile firmelor de pariuri.

OLANDA

  • Olanda va interzice sponsorizările de jocuri de noroc pe echipamentele cluburilor începând cu iulie 2025, de asemenea, reguli stricte privind publicitatea la TV și alte medii sunt deja active din iulie 2023.

FRANȚA

  • În Franța, promovarea caselor de pariuri pe echipamentele de joc este permisă. De asemenea, Le Havre este singurul club care are o casă de pariuri ca sponsor principal.

GERMANIA

  • În Germania, promovarea firmelor de pariuri este permisă, însă acestea sunt afișate doar pe mâneca unei singure echipe, Mainz, și unele case de pariuri colaborează cu Bundesliga.

Motivul pentru care Sepsi a refuzat asocierea cu casele de pariuri este explicat în detaliu în surse.

Recomandari
Show Cookie Preferences