Amânarea deschiderii ultimei secțiuni a drumului Craiova – Pitești: „Dacă se grăbeau, îl aveam acum…”

Traficul pe ultima porțiune în lucru a drumului expres DEx12 Craiova – Pitești va începe săptămâna viitoare, deși Ministerul Transporturilor planificase inițial deschiderea pentru vineri, 25 iulie. Odată ce această secțiune va fi inaugurată, șoferii vor putea parcurge ruta Craiova – Constanța fără întreruperi, utilizând doar drumuri de mare viteză.
Surse din Ministerul Transporturilor au indicat recent o deschidere programată pentru 25 iulie a celor 13 kilometri rămași nedeschiși din tronsonul 4, dar schimbările din ultima perioadă au modificat planurile. Temperaturile extreme, alături de ultimele detalii de construcție nefinalizate, au contribuit la întârziere, iar constructorul a luat lucrările mai puțin urgent față de alte situații similare.
„De luni, 28 iulie, comisia de recepție va începe evaluările pe teren. Decizia acestei comisii va determina ziua exactă săptămâna viitoare în care vom avea acces nerestricționat de la Craiova la Constanța, prin A0, pe drumuri rapid”, a declarat joi secretarul de stat al Ministerului Transporturilor, Ionel Scrioșteanu.
Cu toate acestea, specialiștii independenți consideră că tronsonul ar fi putut fi deja dat în folosință, dacă se manifesta suficientă determinare din partea autorităților.
„Secțiunea putea fi deschisă încă din această săptămână”
„Din imaginile recente, drumul pare complet și ar fi putut fi deschis cu ușurință săptămâna aceasta, dacă exista o motivație suficientă. Totuși, având în vedere că duminica nu sunt alegeri și este sezon de vacanță, în special în rândul personalului CNAIR și MT, nu se grăbesc. Comisia va veni pe lot abia de luni, și deschiderea va fi probabil miercuri”, a declarat Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructura, o voce importantă în observarea proiectelor de infrastructură.
Imaginile recente ale nodului rutier DEx12 cu A1, ultima lucrare majoră înainte de deschidere, indică faptul că drumul este pregătit pentru inaugurare.
De asemenea, tronsonul până la intersecția cu drumul de legătură către Albota este gata pentru a fi deschis traficului.
Cea mai extinsă secțiune de drum de mare viteză: Craiova – Constanța
Tronsonul 4 al DEx12, construit de UMB, a fost parțial inaugurat anul trecut, iar acum urmează să fie deschise restul de aproximativ 13 kilometri, inclusiv joncțiunea cu A1.
Finalizarea celor 13 kilometri rămase pe DEx12 asigură continuitatea celor 121 de kilometri de drum de mare viteză, oferind șoferilor o călătorie neîntreruptă de la Craiova la Constanța, în combinație cu porțiunea recent finalizată a A0 Sud, care facilitează ocolirea Bucureștiului de la est la vest.
Concret, șoferii vor avea la dispoziție 121 km de drum express până la intersecția cu A1, urmând apoi 85 km pe A1 până la Autostrada de Centură Sud A0. Pe A0 Sud există alți 48 km, iar A2 adaugă 200 km până la Constanța. În Constanța, intrarea pe A4 (Centura Constanței) adaugă încă 14 km, cu o extensie de 10 km spre Agigea și port.
Astfel, pentru ruta Craiova – Pitești – București – Constanța – Agigea/Port, şoferii beneficiază de 468 km de drum continuu de mare viteză, fiind cel mai lung traseu neîntrerupt de acest tip din România.
Segmentul cel mai tranzitat din rețeaua autohtonă, la intersecția A1 cu DEx12
Autostrada A1 ce leagă Bucureștiul de Pitești este cea mai intens circulată în România.
Conform datelor elaborate de CESTRIN și prezentate de CNAIR, zilnic, între București și Pitești, se înregistrează între 30.000 și 40.000 de autovehicule.
Pe segmentul de A1 dintre Cățeasca (DJ703B) și Bradu (DN65B), unde se află și nodul rutier cu DEx12, fluxul mediu zilnic pe parcursul anului depășește 44.000 de autovehicule, fiind cea mai ridicată valoare din toată rețeaua națională de autostrăzi.
Ca referință, Autostrada Soarelui înregistrează o medie de 27.764 de vehicule pe primul sector la ieșirea din București. La rândul său, pe Autostrada A3 lângă Capitală, primul sector după intersecția cu centura urbană, înregistrează o medie de 24.846 de vehicule.
Detalii despre Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 4: Colonești – Pitești (A1)
- Lungime: 31,8 km (+ drum de legătură cu DN65)
- Specificații: 2×(2×3,5 metri) / Acostații de 2×1,5 metri / Zonă mediană de 3 metri
- Companii contractante: SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
- Valoare: 755 milioane lei (exclusiv TVA) – valoare actualizată
- Data debutului: 15 noiembrie 2021 (12 luni pentru proiectare + 24 luni pentru execuție)
- Stadiul (iulie 2025): 98%
- Termen de finalizare estimat: noiembrie 2024 (parțial 19 km până la Albota + 6 km economici) / Iulie 2025 (restul de 13 km)