„Aspectul de zonă de conflict”: Piloții își depășesc limitele pentru a combate incendiile din Los Angeles
În timp ce locuitorii din Los Angeles fugeau de un foc devastator săptămâna trecută, pompierul aerian Diego Calderoni se îndrepta cu viteza spre flăcări, atingând o viteză de aproximativ 275 km/h într-un avion DC-10, conform Reuters.
Având în vedere instinctele și cei 13 ani de experiență acumulată, Calderoni a forțat un avion vechi de 37 de ani – destinat inițial transportului pasagerilor pe rute internaționale, nu zborului la înălțimea copacilor – să coboare într-un canion, eliberând o încărcătură de substanțe ignifuge, direcționată între o echipă de pompieri de la sol și flăcările înalte de 18 metri care se apropiau rapid.
Pilotul de 42 de ani a reușit să aterizeze cu precizie, oferind timp echipei de salvare să protejeze o locuință din apropiere.
Calderoni se numără printre numeroșii piloți din Statele Unite și Canada care s-au grăbit să ajungă în Los Angeles pentru a stropi cu apă și substanțe ignifuge incendiile din jurul orașului, într-o situație dezastruoasă care a dus la pierderea a cel puțin 25 de vieți și la distrugerea a mii de case și cartiere.
Avioanele cisternă și elicopterele pot reduce intensitatea unui incendiu sau îi pot schimba direcția, însă echipele de la sol, echipate cu furtunuri și alte instrumente, sunt cele care au controlul final.
Pilotii aerieni pun accent pe instinct în desfășurarea misiunilor lor
Pentru piloții aerieni, cunoscuți și sub denumirea de „bombardieri de foc”, atingerea țintei implica o „parte instinctuală” a activității lor, a declarat Calderoni, pilot al unei companii de aviație pentru combaterea incendiilor.
Nu există echipamente speciale de precizie sau sistem de pilotare automată pentru aceste descărcări, ci doar observațiile și experiența pilotului.
„Îi spun ‘simțirea forțe’”, a menționat Calderoni, făcând referire la conceptul din filmul științifico-fantastic Star Wars.
Deși a zburat peste numeroase incendii, el a fost impresionat de devastarea observată la sosirea în Los Angeles pe 8 ianuarie.
„Aspectul este similar unei zone de conflict”, a spus el. „Totul este practic distrus.”
O misiune poate fi anulată, dacă nu se consideră sigură
În cele cinci sau șase misiuni desfășurate zilnic în Los Angeles săptămâna trecută, avionul cisternă DC-10 al lui Calderoni a fost supus unor turbulențe cauzate de curenți aerieni ascendenți și descendenți, în timp ce vânturile rapide traversau canioanele și trecătorile din zonă.
Calderoni a subliniat că piloții pot renunța la o misiune dacă nu se consideră în siguranță. „Dacă te simți neliniștit, înseamnă că te-ai pus în imposibilitatea necesară,” a precizat el.
Sean Ketchum, căpitan de elicopter în cadrul Departamentului de Păduri și Protecție împotriva Incendiilor din California (Cal Fire), este unul dintre puținii piloți instruiți să opereze noaptea, având ochelari cu vedere termică.
Ketchum, de 46 de ani, zbura atât de jos pe 10 ianuarie încât putea simți căldura incendiului în timp ce echipa sa de elicoptere Sikorsky S-70i Firehawk descărca apă în zona incendiului din Palisades, un cartier din vestul Los Angeles.
„Greșelile pot duce la pierderi de vieți omenești”
Veteran cu 23 de ani de activitate în cadrul Cal Fire, Ketchum a coordonat echipele de la sol și celelalte aeronave în ultimele 10 ani. De asemenea, a fost navigator în echipă în anii 2000, asistând pilotul.
El a menționat că se bucură de apartenența la un grup restrâns de pompieri care activează în aer. „Este o experiență uimitoare să zbori cu un elicopter în fiecare zi”, a declarat el.
Mike Evans, de 57 de ani, a început să piloteze elicoptere în armata americană în anii 1980, continuând cu 18 ani de misiuni de salvare aeriană în Nevada unde a dezvoltat și abilități în combaterea incendiilor.
Evans nu consideră că munca de bombardare aeriană a incendiilor este cea mai periculoasă activitate pe care a desfășurat-o, având în vedere că fiecare manevră este calculată. Cu toate acestea, a subliniat că piloții și echipajele aeriene operează sub o presiune care poate implica riscuri majore pentru viețile oamenilor.
„Dacă greșim, oamenii riscă să își piardă viața”, afirmă acesta.