Ce aduce Dacia cu 82 de membri la Dakar și schimbarea tragică a rutei raliului

Ce aduce Dacia cu 82 de membri la Dakar și schimbarea tragică a rutei raliului
Dacia Sandriders, la Raliul Dakar, 8 ianuarie 2025. Foto: Credit: ANTONIN VINCENT/DPPI / Shutterstock Editorial / Profimedia

Participarea Dacia la raliul Dakar părea inițial o nebunie, dar marca românească se află acolo datorită colaborării cu compania britanică Prodrive, renumită în sporturile cu motor, care a efectuat testele. Cum a ajuns Dacia să concureze pe dunele arabe?

De-a lungul anilor, raliul Dakar a evoluat mult, devenind una dintre cele mai recunoscute competiții auto, dar cu puține legături cu originile sale din… Dakar.

În anii '90, știrile sportive de la televiziuni începeau uneori cu imagini de la etapele raliului care, pe atunci, străbătea Sahara. Astăzi, tot ce trebuie să știi despre acest raliu se află în mare parte pe platformele de socializare și pe site-urile dedicate sporturilor cu motor.

Motorsportul atrage mereu. Chiar și Lada a investit în asta

România nu se poate lăuda cu un palmares vast în sporturile cu motor la nivel internațional, iar Formula 1 este singura competiție auto care atrage audiențe semnificative în țară, în timp ce raliurile interne au o vizibilitate limitată, fiind apreciate mai ales de pasionați. Dificultatea de a urmări raliuri lungi comparativ cu o cursă de Formula 1, care durează sub 100 de minute, este un factor important.

Este de remarcat că, în era rețelelor sociale, puțini oameni mai au răbdarea să urmărească competiții sportive care se desfășoară pe durata a mai multor zile.

Marketingul prin intermediul motorsportului este o practică comună în industria auto de câteva decenii. Numeroase mărci își promovează prototipurile futuriste cu motoare mult mai puternice decât cele de stradă, participând la competiții de acest tip.

Chiar și Lada, care nu a avut un succes comercial major în Europa de Vest, a înființat o mică divizie dedicată motorsportului. Aceasta a permis un grad mai mare de notorietate, dar nu este clar dacă vânzările au avut de câștigat în urma acestor participări.

Dacia a emis constant comunicate despre cele trei echipaje înscrise la Dakar, în perioada 2-9 ianuarie. Jurnaliștii specializați în motorsport au relatat extensiv despre pregătirile raliului și despre acțiunile piloților în Arabia Saudită, subliniind performanțele lui Loeb, cel mai renumit dintre ei.

Raliul Dakar, o competiție perfectă pentru Dacia

Participarea Dacia în Formula 1 nu era realizabilă, iar pentru WRC erau necesare mașini specializate și bugete considerabile. Astfel, Raliul Dakar a fost alegerea ideală, mai ales având în vedere că Dacia s-a definit ca marcă „outdoor” prin lansările recente ale modelului Bigster și Duster 3.

Modelele Dacia sunt spațioase și sunt însoțite de o gamă variată de accesorii camping. Raliul Dakar se potrivește perfect acestei strategii de marketing.

Grupul Renault a revizuit în 2024 strategia de marketing pentru Dacia, direcționând fondurile către participarea la Dakar. Anterior, Dacia a investit în diverse proiecte locale, dar anul trecut, conducerea a decis să concentreze resursele asupra proiectului Sandriders, conform declarațiilor lui Denis Le Vot, șeful Dacia.

Le Vot a explicat: „Am considerat că, în loc să desfășurăm o serie de proiecte mici, mai bine investim în ceva ce subliniază ceea ce reprezintă Dacia în prezent – proiectul Sandriders.”

De ce ruta raliului s-a schimbat?

Raliul Dakar are loc în Arabia Saudită din 2020, însă prima ediție a raliului Paris – Dakar a fost organizată în 1978 și a devenit celebru datorită traseului de 10.000 km, inclusiv traversarea Saharei.

La prima ediție, au început competiția 182 de vehicule, dar peste 100 au abandonat pe drumul lung spre Senegal. În 1984, aproape 500 de vehicule au participat, iar raliul a devenit un eveniment emblematic.

Ultima ediție desfășurată exact pe traseul Paris – Dakar a avut loc în 2001, iar traversarea Saharei a avut loc ultima dată în ediția din 2007. Raliul din 2008 a fost anulată din motive de securitate.

Decizia de a renunța la Africa a venit după amenințările teroriste din Mauritania, unde oficialii încercau să convingă organizatorii să mențină cursa, oferind un dispozitiv de securitate format din 3.000 de persoane.

Este de menționat că români precum Emanuel Gyenes, Romeo Dunca și Marcel Butuza au participat constant la raliul Dakar.

Un moment tragic

Incidentul grav din 2007, când patru turiști francezi au fost jefuiți și uciși în Mauritania, a dus la concluzia că traversarea acestei țări cu o caravană auto de concurs era periculoasă.

Traversarea Saharei era o atracție principală a raliului „Paris – Dakar”, dar odată ce competiția s-a mutat în America de Sud și apoi în Arabia, mulți au glumit că denumirea „Dakar” nu mai are relevanță.

După un deceniu în America de Sud, Arabia Saudită a intrat în scenă, având vaste zone deșertice și resurse financiare, dorind să organizeze competiții internaționale.

Trebuie menționat că Arabia Saudită are un istoric proastă în privința drepturilor omului și numeroase critici vizând condițiile de muncă ale muncitorilor asiatici, similar cu situația din Qatar.

Dacia și raliul din Arabia Saudită: o poveste de succes

Dacia a anunțat în iulie 2023 participarea sa la Raliul Dakar, iar în ianuarie 2024 a prezentat vehiculul de competiție: Sandrider, echipat cu un motor de 359 CP, care utilizează combustibil sintetic de la compania Aramco.

Teste și dezvoltare în Marea Britanie

Sandrider, inspirat din conceptul Manifesto din 2022, a fost dezvoltat cu ajutorul Renault Group și Prodrive, un specialist britanic în motorsport. Fără ingineria Prodrive, participarea cu șanse de succes la Dakar nu ar fi fost posibilă.

Performanțele vehiculului de competiție diferă semnificativ de cele ale modelelor Dacia obișnuite, inginerii păstrând doar elementele esențiale ale caroseriei.

O parte considerabilă din testele cu Sandrider au avut loc la Prodrive în Marea Britanie, iar Luke Broad, șeful Dacia pentru Marea Britanie, a menționat că marca se repoziționează ca fiind axată pe activități în aer liber. „Obiectivul nostru este să câștigăm, dar vedem participația ca un labor de experimentare pentru tehnologii viitoare și teste cu combustibili sintetici”, a adăugat Broad.

La fel ca în cazul lui Alain Prost, Dacia a adus un nume cunoscut, Sebastien Loeb, cu nouă titluri mondiale în WRC, împreună cu alți doi piloți renumiți, Nasser Al-Attiyah și Cristina Gutiérrez Herrero.

O echipă de 82 de membri pentru Dacia

MotorSport Magazine a publicat un articol detaliat despre participarea Dacia la Dakar 2025, subliniind beneficiile a ceea ce marca dorește să demonstreze: fiabilitatea, rezistența și eficiența vehiculelor sale. Testele cu mașinile Sandrider au avut loc toamna trecută pe dunele din Maroc, iar rezultatele au fost promițătoare.

Echipa Dacia – Prodrive include 82 de oameni și 25 de vehicule de asistență. Printre acestea se află un TIR plin cu piese de schimb și un camion dedicat echipei de inginerie.

În a treia zi a competiției din Arabia Saudită, echipajul Sébastien Loeb și Fabian Lurquin a avut o zi complicată, mașina sa răsturnându-se la kilometrul 12 al traseului din 7 ianuarie. Deși Loeb a reluat cursa, a fost nevoit să se oprească din nou, finalizând raliul pe locul 45. Dacia a anunțat că a contestat decizia de descalificare.

Dacia și motorsportul: o istorie interesantă

Deși Dacia nu a avut multe participări în motorsport, au existat totuși câteva momente notabile în ultimele două decenii, conform unei analize a publicației Autocritica.ro.

De exemplu, după lansarea primului Logan în 2004, Renault Sport Technologies a dezvoltat un kit de competiție pentru Dacia Logan 1.6, utilizat în competiții în Franța, Germania, Rusia și România. Există și Cupa Dacia în România, inclusă în Campionatul Național de Raliuri.

În 2009, Dacia a anunțat că noul său SUV va fi numit Duster, iar o versiune de competiție a participat la Trofeul Andros, condusă de legendarul pilot Alain Prost.

După victoria lui Prost, Dacia a încercat să concureze cu Duster No Limit, un vehicul cu 850 CP care a impresionat în competiții din SUA.

În 2010, Dacia a participat la „Rallye Aïcha des Gazelles” în Maroc, o competiție dedicată femeilor, iar în 2013, Dacia Dealer Team a concurat în STCC cu un model Logan V6.

Deși Dacia nu a participat direct la Raliul Dakar, Duster a fost acolo sub brandul Renault în competiții ce au avut loc între 2013 și 2018.

Pentru ediția a șasea a Raliului Dakar în Arabia Saudită, organizatorii au planificat un traseu provocator, cu peste 7.700 de kilometri, dintre care mai mult de 5.100 km de probe speciale.

DACIA SANDRIDER – SPECIFICAȚII TEHNICE

  • Categorie FIA: Ultimate T1+
  • Șasiu: tubular
  • Caroserie: fibră de carbon
  • Motor: V6, 3 litri, biturbo
  • Putere maximă: 264 kW/359 CP
  • Cuplu maxim: 539 Nm la 4.250 rot/min
  • Transmisie: 4X4
  • Cutie de viteze: secvențială cu 6 trepte
  • Suspensii Față/Spate: braț dublu
  • Cursa suspensiei: 350 mm
  • Roți: jante de aluminiu 17"
  • Anvelope: BF Goodrich 37"
  • Dimensiuni: 4.140 x 2.290 x 1.810 mm
  • Ampatament: 3.000 mm
  • Console Față/Spate: 590/550 mm
Recomandari
Show Cookie Preferences