Cum să eviți 5 fraude online de sărbători: Recomandări de securitate cibernetică
Reducerea de prețuri exagerate și ofertele tentante, care par „prea bune pentru a fi adevărate”, pot ascunde capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme riscă să conducă la furtul informațiilor personale și financiare, avertizează experții în securitate cibernetică din cadrul Directoratului Național de Securitate Cibernetică (DNSC), alături de reprezentanții Poliției și ai Asociației Române a Băncilor (ARB).
În perioada sărbătorilor, încercările de fraudă online cresc semnificativ. De aceea, specialiștii DNSC, împreună cu poliția și ARB, au elaborat un ghid cu 5 tipuri de fraude online și recomandări pentru utilizatori, pentru a preveni ca aceștia să devină victime ale acestor înșelătorii.1.Frauda „Reduceri false”Exemplu: Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt frecvent capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate conduce la furtul datelor personale și financiare.Recomandare: Fiți atenți la site-urile de cumpărături și evitați atracția ofertelor care par prea bune pentru a fi reale!2. Frauda „Investiții miraculoase”Exemplu: Dacă cineva îți propune o oportunitate „unică” de investiție cu „zero riscuri” și „venituri garantate” într-o perioadă scurtă, este aproape sigur o fraudă.Recomandare: Nu există metode rapide de îmbogățire! Nu instalați aplicații de investiții solicitate de consultanți financiari și verificați autenticitatea ofertei înainte de a investi.3. Frauda de tip „Spoofing” (preluarea identității)Exemplu: Indiferent de numărul sau denumirea instituției afișată pe telefon, rețineți că angajații băncilor, poliției sau altor autorități nu solicită transferuri, accesarea creditelor sau datele cardului bancar.Recomandare: Nu cădeți pradă manipulării! Nu faceți nicio plată sub presiune! Infractorii pot folosi diverse pretexte, dar este esențial să efectuați toate verificările înainte de a acționa. De exemplu, sunați la bancă folosind numărul de pe site-ul oficial, dacă primiți apeluri suspicioase legate de conturile dumneavoastră.4. Frauda „Phishing” (mesaje sau e-mailuri suspecte)Exemplu: Mesajele care solicită actualizarea rapidă a informațiilor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către site-uri false care colectează date confidențiale.Recomandare: Actualizați informațiile personale numai prin canale oficiale ale băncii dumneavoastră. Nu partajați niciodată datele de conectare la Internet/Mobile Banking și datele de pe cardul de debit sau credit. Informațiile de card trebuie utilizate exclusiv de titularul acestora pe site-uri securizate și nu pe rețele WI-FI publice, ci doar pe cele securizate.5. Frauda „Social Media Giveaway”Exemplu: Concursurile false pe rețele sociale, care cer date personale sau plăți „pentru a revendica premiul”, pot duce la furtul identității sau accesarea conturilor financiare.Recomandare: Fiți atenți la posibilele tentative de fraudă online.Alte sfaturi pentru a evita capcanele online includ: utilizarea unor metode de plată sigure prin platforme recunoscute; protejarea dispozitivelor cu software actualizat și soluții antivirus; și nevărsarea informațiilor sensibile, cum ar fi PIN-ul cardului sau parolele, prin e-mail sau telefon.