Cum să te protejezi de fraude online în perioada Black Friday și unde poți reclama problemele de livrare a produselor – Recomandările ANCOM
În contextul expunerii tot mai mari a mediului online la fraude, în special în timpul Black Friday, Autoritatea Națională pentru Reglementare în Comunicații (ANCOM) și Directoratul Național de Securitate Cibernetică recomandă utilizatorilor să verifice autenticitatea magazinelor online accesând scamadviser.com.
De asemenea, ANCOM subliniază importanța de a nu răspunde mesajelor (SMS sau e-mail) care pretind a proveni de la furnizorii de servicii poștale, care solicită accesarea unor linkuri pentru completarea unor informații personale, cum ar fi numărul cardului bancar, necesare pentru livrarea coletelor.
În cazul în care utilizatorii cad pradă unor astfel de înșelăciuni, este esențial să informeze furnizorul de servicii poștale și să se adreseze autorităților pentru a demara investigații.
Pentru bunurile expediate cu plata la livrare, ANCOM recomandă ca înainte de a efectua orice plată, destinatarii să se asigure că ei sau membrii familiei au plasat comanda online.
Sugestii pentru livrarea comenzilor online în perioada Black Friday
Creșterea semnificativă a achizițiilor în perioada Black Friday influențează activitatea de curierat din România, ceea ce poate duce la întârzieri în livrarea coletelor sau chiar la deteriorarea ori pierderea acestora în timpul transportului. Cumpărătorii ar trebui să fie mai atenți la ofertele comercianților și să verifice următoarele aspecte:
- opțiunile de livrare disponibile de la magazinul online, incluzând servicii de siguranță suplimentare ca deschidere la livrare sau trimiteri cu valoare declarată;
- modalitățile de livrare (la adresă, la sediul furnizorului sau prin sisteme automate de livrare);
- modalitățile de plată la livrare (numerar sau terminal POS);
- termenul estimat de livrare, care poate fi mai lung decât în alte perioade;
- dacă se oferă livrarea la ușă pentru produse voluminoase (mobilă, electrocasnice etc.). Livrarea bunurilor cu greutate mai mare de 31,5 kg nu este considerată serviciu poștal, ci serviciu de transport marfă;
- dacă ambalajul coletului prezintă semne de deteriorare, în acest caz se poate solicita un document care să menționeze starea ambalajului sau se poate refuza coletul;
- confirmarea identității expeditorului, în special dacă plata pentru bunuri este efectuată la furnizorul de servicii poștale.
Modalități de reclamare a problemelor legate de livrare
Dacă întâmpini dificultăți cu livrarea produselor comandate online, utilizatorii trebuie să contacteze în primul rând magazinul online.
Informații adiționale privind livrarea comenzilor online sunt disponibile pe site-ul ANCOM.
În cazul în care nu se ajunge la o soluție amiabilă cu magazinul online, consumatorii pot contacta:
- Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor pentru comercianții din România;
- reprezentantul local al Centrului European al Consumatorilor pentru comercianții din alte state membre ale Uniunii Europene.
În cazul comercianților din state care nu sunt membri ai Uniunii Europene, gestionarea plângerilor se face în conformitate cu indicațiile de pe site-ul respectiv. Pentru orice plângere ulterioară, utilizatorii ar trebui să păstreze documentele justificative ale achizițiilor (factură, bon fiscal, formular de livrare etc.). ANCOM nu poate impune furnizorului de servicii poștale să reia livrarea coletului returnat fără costuri sau să plătească eventuale despăgubiri pentru gestionarea livrării. Totuși, Autoritatea poate analiza comportamentul furnizorului în conformitate cu legislația serviciilor poștale și poate aplica sancțiuni în caz de nerespectare. Aceste încălcări pot fi raportate Autorității.