Daniel David: „Evaluarea Națională nu ar trebui să se limiteze doar la două materii” – propunerile pentru învățământ

Daniel David: „Evaluarea Națională nu ar trebui să se limiteze doar la două materii” – propunerile pentru învățământ
Foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

Ministrul Educației, Daniel David, afirmă că este inechitabil ca soarta elevilor să depindă de un examen care evaluează doar două subiecte, în condițiile în care educația ar trebui să-i pregătească pentru opt competențe esențiale. El sugerează un sistem care să integreze eficient mai multe domenii, fără a propune o evaluare pe opt materii. Declarațiile au fost făcute luni, 19 mai, în cadrul unei întâlniri despre raportul QX – un document dedicat analizelor și reformelor necesare în educație și cercetare.

Raportul anulat de ministru a fost anticipat încă din startul mandatului său și a fost publicat după turul al doilea al alegerilor prezidențiale.

Ministrul a explicat că raportul QX reflectă eforturile sale în perioada tehnocrată, demarată în decembrie 2024, pe fondul unei crize politice și economice. Acest document cuprinde un diagnostic al sistemelor educaționale și de cercetare, precum și propuneri de reformă pe termen lung.

„Evaluarea Națională nu poate stabili viitorul doar pe două materii”

Daniel David a criticat sistemul actual al examenului de final de clasa a VIII-a, care decide admiterea la liceu: „Nu poți afirma că susții cele 8 competențe cheie, dar evaluarea se concentrează pe două”. Aceste observații au fost făcute luni, 19 mai, cu ocazia prezentării raportului QX.

Ministrul a adăugat că, în ciuda susținerii oficiale a unui învățământ diversificat, evaluarea se bazează aproape exclusiv pe limba română și matematică, ceea ce nu reflectă întreaga pregătire a elevului. „Nu este corect ca examenul de evaluare al clasei a VIII-a să se limiteze la două materii, determinând astfel viitorul liceal pe baza acestora”, a declarat David.

Evaluări mai bine concepute, nu examene multiple

Ministrul a specificat că nu susține ideea unor examene multiple pentru fiecare competență, ci un sistem care să integreze aceste evaluări: „Nu trebuie să organizăm cinci sau opt examene. Există teste tip grilă care acoperă zonele de științe, incluzând subteste diverse, ceea ce reprezintă o soluție operatională.”

Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a va începe pe 23 iunie cu proba la Limba română, urmată de Matematică pe 25 iunie, rezultatele finale fiind așteptate pe 10 iulie.

Admiterea la liceu: reguli clar stabilite

Daniel David susține prevederea din legea educației care permite liceelor să organizeze un examen de admitere pentru până la 50% din locuri. „Consider benefică ideea ca măcar jumătate din locurile disponibile în licee să poată fi ocupate printr-un examen organizat de licee”, a subliniat el.

De asemenea, el a menționat importanța reglementării acestui sistem pentru a evita abuzurile: „Trebuie să ne asigurăm că metodologia este bine stabilită pentru a impiedica transformarea într-un business personal al unor unități școlare”.

David a adăugat că acest examen ar trebui să fie programat după Evaluarea Națională și nu în paralel: „Poate un elev a avut o zi proastă în ziua examenului național. Poate că este foarte bun la biologie și chimie. I-ai fi ratat șansa de a fi admis la un liceu de prestigiu în zona științelor”, a argumentat ministrul.

Personalizarea ponderilor în funcție de profilul liceului

O altă propunere este ca liceele să aibă posibilitatea de a-și adapta admiterea în funcție de specializare, stabilind ponderi diferite pentru materiile din Evaluarea Națională: „De exemplu, liceul de mate-info poate decide ponderea materiei. De asemenea, liceele de științe socio-umane pot avea alte ponderi pentru aceleași discipline. Aceasta este o modalitate de a personaliza educația în mod eficient.”

Analfabetismul funcțional ca problemă de securitate națională

În raportul QX, ministrul a abordat și provocările din învățământul preuniversitar, inclusiv analfabetismul funcțional, abandonul școlar și disparitățile între instituții.

„Dacă analiza recentă a arătat un analfabetism funcțional de 46% în rândul elevilor de liceu la matematică, aceasta nu poate fi considerată decât o problemă de securitate națională”, a afirmat David.

Cercetare slabă și universități necompetitive

Referindu-se la sectorul de cercetare și educația superioară, Daniel David a subliniat că România generează o cantitate insuficientă de cunoștințe, adesea slab conectate la realitățile societății. „Există riscul de a deveni o colonie tehnologică și științifică, iar societatea ar putea ajunge să se bazeze pe pseudoștiință”, a declarat el.

Reforme în titularizare și carierele cadrelor didactice

Ministrul propune un nou sistem de titularizare bazat pe un examen național de licențiere didactică și evaluări periodice ale cadrelor didactice: „Cine obține peste 7 devine licențiat în sistem. La cinci ani se vor desfășura evaluări la standarde minime. Cei care nu le îndeplinesc vor urma o perioadă de 1-2 ani de remedială.”

El a subliniat și necesitatea majorării salariilor, dar sub rezerva performanței: „Ar trebui să creștem salariile, dar cu responsabilitate – standarde minime de performanță și evaluări periodice.”

Alte direcții de reformă: curriculum, olimpiade, meditații și integrarea elevilor cu CES.

Printre subiectele discutate în raport și în declarațiile ministrului se numără:

  • înnoirea și adaptarea curriculumului la nevoile elevilor;
  • revizuirea manualelor, axându-se pe sarcini practice și utilizarea instrumentelor digitale;
  • reglementarea fiscală a meditațiilor pentru a preveni abuzurile și conflictele de interese;
  • suportarea unei singure olimpiade pe disciplină, restul fiind sprijinite de societate;
  • inclusiunea reală a elevilor cu CES, cu alocare adecvată de fonduri și personal specializat.
Recomandari
Show Cookie Preferences