Estimările privind sosirea trenurilor poloneze Pesa în România
Trenurile produselor poloneze de la PESA sunt așteptate să ajungă în România la sfârșitul anului 2025 sau începutul anului 2026, conform declarațiilor oficiale ale reprezentanților companiei, citate de o publicație din domeniu. Compania va livra zeci de trenuri în următoarele ani.
„Sperăm ca livrarea trenurilor să se facă la sfârșitul anului viitor sau începutul lui 2026, când PESA va începe procedurile de livrare și acceptare de către noi, urmând ca între 2026 și 2027 toate trenurile să fie livrate. Suntem mulțumiți de stadiul actual al acestui contract și ne dorim ca totul să decurgă fără probleme, iar procedurile de autorizare să se desfășoare conform așteptărilor noastre”, a afirmat Ștefan Roșeanu, directorul Autorității pentru Reformă Feroviară.
Krzysztof Zdziarski, președintele PESA, a menționat că acest contract pentru livrarea de trenuri în România reprezintă un parteneriat „prestigios și semnificativ” pentru companie. Trenurile vor fi asemănătoare cu cele livrate în Cehia, având doar modificări minore, conform specificațiilor românești.
Contractul include și servicii de mentenanță pe durata perioadei de probă, care se împarte în două etape, dintre care una de 15 ani este obligatorie. Producătorul își asumă responsabilitatea pentru calitatea produsului, asigurând și servicii de mentenanță.
PESA va construi trei depouri în România pentru mentenanță, amplasate în București, Iași și Cluj, fiecare având 3-4 posturi de lucru.
Statul român, prin intermediul Autorității pentru Reformă Feroviară, a parafat la sfârșitul lunii ianuarie un contract de 3,2 miliarde de lei pentru achiziția a 62 de trenuri electrice regionale de la PESA. În decembrie 2023, a fost semnat un alt contract pentru 20 de trenuri electrice de lung parcurs, valoarea fiind de 1,1 miliarde lei.
PESA dispune de 4.000 de angajați în unitățile sale din Bydgoszcz și Mińsk Mazowiecki, având colaborări cu 1.500 de furnizori. Tramvaiele PESA circulă în orașe precum Iași, Craiova, Cluj, Varșovia, Kiev, Sofia și Moscova. Trenurile sunt utilizate de diverse companii de transport feroviar, inclusiv Deutsche Bahn, Trenitalia, Ceske Drahy, PKP și Căile Ferate Belarusiene.