FOTO Locomotivă de ultimă generație atinge 200 km/h și tractează trenuri lungi în România

În Gara de Nord a avut loc prezentarea primei locomotive Alstom Traxx, parte a unui contract evaluat la 150 de milioane de euro, care prevede livrarea unui total de 16 locomotive către România. Livrările sunt programate să fie complet finalizate până în august 2026. Primul tren de călători tractat de această unitate ar putea să-și înceapă circulația în primăvara anului următor, deși adesea apar întârzieri în introducerea noului material rulant. În prezent, flota de locomotive din România are o vârstă medie de peste 40 de ani.
Noile locomotive sunt fabricate la o unitate Alstom din Germania, iar prototipul prezentat la eveniment a fost deja testat la centrul din Făurei și va reveni acolo pentru teste suplimentare. După finalizarea acestor teste, prototipul va fi trimis înapoi în Germania pentru modificări și se va începe producția de serie, conform declarațiilor oficialilor Alstom.
Traseele planificate pentru noile locomotive după livrare includ:
- Dej-Brașov-București-Constanța;
- Timișoara-Arad-Brașov-București-Constanța;
- Timișoara-Cluj-Napoca-Iași;
- Iași/Suceava-București-Constanța.
Singurul loc din România unde trenurile pot atinge viteza de 200 km/h este circuitul de testare de la Făurei. Pe rețeaua CFR, există segmente ce permit viteze de până la 160 km/h, cum ar fi drumul spre Constanța și regiunile din Arad și Simeria.
Teste de compatibilitate cu infrastruktura feroviară românească vor fi, de asemenea, în curs de desfășurare, iar obținerea certificărilor necesare este planificată să fie încheiată până în aprilie 2026. După îndeplinirea acestor formalități și pregătirea corespunzătoare a mecanicilor, locomotivele vor fi integrate în serviciul comercial.
Această primă locomotivă nou construită a intrat pe teritoriul românesc prin Curtici pe 29 iulie, fiind achiziționată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu ajutorul finanțării din PNRR, și va fi folosită de către CFR Călători.
Contractul, evaluat la 767 de milioane de lei excluzând TVA, include livrarea celor 16 locomotive electrice și mentenanța acestora pe o perioadă de 20 de ani. Proiectul este planificat să fie finalizat în termen de 35 de luni.
Procesele de testare și probare sunt cruciale pentru certificarea și autorizarea necesare înainte ca acest model de vehicul să fie folosit pe căile ferate din România.
Achiziția primului lot de 16 locomotive de către ARF face parte dintr-un contract semnat cu o asociere între Alstom Transport SA și Alstom Transportation Germany GmbH SpA, contract încheiat în ianuarie 2024.