Licitația pentru modernizarea și electrificarea căii ferate Constanța – Mangalia a fost lansată, cu un buget de peste 250 milioane euro

Licitația pentru modernizarea și electrificarea căii ferate Constanța – Mangalia a fost lansată, cu un buget de peste 250 milioane euro
Tren, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat vineri lansarea licitației pentru modernizarea căii ferate ce leagă Constanța de Mangalia, conform celor de la Club Feroviar. Conform estimărilor, contractul se ridică la o valoare de peste 1,31 miliarde lei. Cei 43 de km dintre cele două orașe sunt parcursi uneori în mai mult de 90 de minute în sezonul estival.

CFR SA a informat că, după finalizarea lucrărilor, durata călătoriei va fi redusă semnificativ: 36 de minute fără opriri, 46 de minute cu patru staționări și 57 de minute cu șapte staționări. Proiectarea va dura aproximativ 10 luni, iar execuția va necesita 24 de luni.

În prezent, linia ferată nu este electrificată și există numeroase restricții de viteză, iar trenurile sunt nevoite să oprească frecvent în gări. Doar pe porțiuni foarte scurte se poate atinge viteza de 70-80 km/h. Cel mai rapid tren disponibil efectuează ruta în 63 de minute, dar majoritatea trenurilor sezoniere de lung parcurs își vor prelungi durata călătoriei la 75-85 de minute în perioada iunie-septembrie.

Datorită celor 33 de km de linie simplă, trenurile din direcții opuse trebuie să aștepte reciproc.

În sistemul electronic de achiziții publice a fost publicat anunțul privind licitația ce vizează „Proiectare și execuție lucrări pentru Electrificarea și Reabilitarea liniei de cale ferată Constanța-Mangalia”. Valoarea totală estimată se situează între 1.317.921.813,80 și 1.557.357.212,75 lei (adică între 265 și 312 milioane euro).

Proiectul de electrificare, dublare și reabilitare a liniei va facilita accesul trenurilor de lung parcurs în stațiunile de pe litoralul românesc, eliminând nevoia de transbordare a călătorilor și contribuind la diminuarea numărului de accidente rutiere, conform anunțului citat.

Linia Constanța – Mangalia face parte din Magistrala 800 București-Constanța-Mangalia, având o lungime de 42,9 km, și deservește stațiunile turistice din sudul litoralului românesc, precum și porturile Constanța și Mangalia.

Ce lucrări vor fi efectuate pe ruta Constanța-Mangalia?

Pe cei 42,9 km ai căii ferate Constanța-Mangalia, vor fi 9,6 km de linie dublă și electrificată între Constanța și Agigea Ecluză, iar între Agigea Ecluză și Mangalia se va păstra o linie simplă neelectrificată de 33,3 km. Pe această rută există șase stații CF: Constanța, Agigea Nord, Eforie Nord, Eforie Sud, Costinești, Mangalia, precum și două halte de mișcare și patru puncte de oprire.

Viteza maximă admisă pentru trenurile de călători este de 80 km/h, în timp ce trenurile de marfă pot circula cu până la 60 km/h. Tracțiunea trenurilor se va face prin sisteme diesel-electrice. Circulația se desfășoară pe baza unui bloc automat de linie, între Constanța și Eforie Nord, iar între Eforie Nord și Mangalia se va utiliza cale liberă.

După modernizare, trenurile vor circula pe o linie dublă electrificată pe 26,4 km (9,6 km între Constanța și Agigea Ecluză, plus 16,8 km între Costinești și Mangalia) și o linie simplă electrificată pe 16,5 km. Linia va beneficia de un sistem de centralizare electronică de linie (CEL) și ERTMS Nivel 2, fiind operat dintr-un post central situat în clădirea CMT Constanța.

Proiectul include: 23 de podețe noi, un pod de încrucișare, patru poduri, patru pasaje inferioare, un pasaj pietonal și o substație de tracțiune.

Data limită pentru primirea ofertelor sau a cererilor de participare este 17 iunie 2024, ora 15:00, iar oferta trebuie să fie valabilă până pe 17 aprilie 2025.

Recomandari
Show Cookie Preferences