Modificări la Evaluarea Națională pentru absolvenții clasei a VIII-a: Ministrul Educației anunță că „Vom aduce o propunere până în toamnă”

Evaluarea Națională, care se desfășoară pentru elevii de clasa a VIII-a la disciplinele de Limba română și Matematică, va fi revizuită pentru a include un număr mai mare de disciplină și competențe. Ministrul Educației, Daniel David, a declarat joi că va propune un nou model până în toamna acestui an, care va fi discutat în mod public, fără a fi implementat imediat.
„Până la finalul anului, până în toamnă, voi prezenta modelele solicitate la raportul QX. Este clar că schimbăm Evaluarea Națională – mai multe materii, mai multe competențe. Vom veni cu o propunere pentru discuții publice. Scopul este de a selecta o variantă acceptată într-un mod larg în sistem. Implementarea anului viitor nu este prevăzută. Avem timp să ne organizăm și să elaborăm bine acest plan”, a precizat ministrul Educației.
Potrivit viziunii sale, elevii ar trebui să fie evaluați pe un spectru mai larg de competențe: „Nu poți afirma că promovezi cele 8 competențe cheie, dar la Evaluarea Națională te concentrezi doar pe două.”
Modelul francez ca inspirație: subteste din diverse discipline
Ministrul a menționat anterior opțiunea unei evaluări standardizate, care să cuprindă subteste din mai multe materii, similar modelului francez, incluzând nu doar Limba română și Matematică, ci și alte discipline precum Istorie, Geografie, Științe sau o limbă străină. Totuși, acest model nu este programat pentru anul școlar care urmează.
Sprijinul sindicatelor pentru o evaluare extinsă
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a apreciat public inițiativa ministrului subliniind: „Este esențială evaluarea Fizicii, a Chimiei și a altor discipline. Este o premieră când un ministru își asumă responsabilitatea de a face o astfel de afirmație”, a declarat el la TVR Info.
Raportul oficial: evaluarea actuală este restrictivă și are o miză prea mare
Conform Raportului de diagnostic al educației și cercetării din România, condus de Daniel David, Evaluarea Națională existentă este „foarte restrictivă” și nu reflectă complet profilul absolventului de gimnaziu. De asemenea, se consideră că miza de selecție pentru liceu este „prea mare” în contextul învățământului obligatoriu.
Raportul sugerează lărgirea evaluării pentru a acoperi un set mai extins de competențe și oferă o direcție de reformă: liceele ar putea avea autoritatea de a organiza examene de specialitate pentru maximum 50% dintre locuri, după Evaluarea Națională. Ponderea probelor obligatorii (Limba română și Matematică) în procesul de repartizare a elevilor va rămâne la un nivel minim stabilit la nivel național.
Printre alte aspecte discutate în raport și în declarațiile publice ale ministrului se regăsesc:
- „nevoia de a reduce și adapta curriculumul la realitățile elevilor;
- regândirea manualelor pentru a include sarcini practice și resurse digitale;
- reglementarea fiscală a meditațiilor, pentru a preveni abuzurile și conflictele de interese;
- susținerea unei singure olimpiade pe disciplină, cu sprijin pentru celelalte din partea societății;
- integrarea efectivă a elevilor cu CES, asigurându-se fonduri și oameni calificați”.