Motivul pentru care România a optat pentru abținere la votul privind taxarea mașinilor electrice din China
Statele membre ale Uniunii Europene au convenit asupra introducerii unor taxe vamale suplimentare, ce pot ajunge până la 35%, pentru vehiculele electrice fabricate în China, însă România a ales să se abțină de la vot. Reprezentanții țării au explicat motivele acestui tip de decizie.
După votul desfășurat vineri, Comisia Europeană a primit mandatul de a aplica taxe adiționale pentru automobilele electrice din China, în ciuda opoziției exprimate de unele țări importante, în special Germania.
„Informațiile insuficiente din partea Comisiei Europene”
România s-a numărat printre cele 12 națiuni care s-au abținut, în timp ce 10 au votat în favoarea impunerii acestor taxe, iar cinci au votat împotrivă, inclusiv Germania, Ungaria, Slovacia, Slovenia și Malta.
Abținerea României nu a influențat rezultatul votului, deoarece era necesară opoziția din partea a minimum 15 state, dar doar câteva au votat în acest sens, permițând astfel aprobarea rapidă a noilor taxe.
Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile, a menționat că autoritățile române au delegat Ministerului Economiei sarcina de a discuta acest subiect cu Comisia Europeană, iar ministerul a colaborat cu APIA ca partener de discuție principal.
„Am fost solicitați să ne exprimăm opinia, iar aceasta a influențat votul României la Bruxelles,” a explicat liderul APIA, precizând că opinia a fost esențială în luarea acestei decizii.
Vardie a adresat întrebări Ministerului Economiei referitor la informațiile furnizate de Comisia Europeană despre scandalul în care producătorii de mașini electrice din China sunt acuzați de primirea unor subvenții semnificative, ceea ce le-ar permite să vândă vehicule la prețuri extrem de mici, afectând astfel competiția.
România a decis să se abțină din cauză că informațiile primite de la Comisia Europeană au fost insuficiente. Oficialul a subliniat că nu au fost oferite detalii despre cuantumul subvențiilor primite de companiile chineze care exportă în Europa, aceste date fiind considerate confidențiale. „Diferența între subvenții de 1 miliard și cele de 20 miliarde este semnificativă,” a concluzionat președintele APIA.
De asemenea, APIA a cerut clarificări privind metodologia de calcul a taxelor propuse, care variază de la 7,8% pentru Tesla până la 35,5% pentru SAIC, iar pentru Dacia ar fi 20,1%. Vardie a menționat că în comunicatul de vineri au fost incluse doar câteva exemple de taxe, fără a se specifica și pentru producătorii europeni.
„Având în vedere toate aceste incertitudini, am sugerat guvernului să se abțină, dat fiind lipsa informațiilor necesare pentru a lua o astfel de hotărâre. Pe ce bază să te pronunți dacă nu ai detalii suficiente?”, se întreabă liderul Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile.
Prețurile automobilelor chineze ar putea crește în 2025
Vardie a subliniat că aceste taxe recente sunt rezultatul unei anchete și au fost stabilite diverse procente de taxare adițională, alături de cele 10% taxe vamale existente. Comisia a decis cuantumul acestor taxe suplimentare, iar statele membre ale UE au fost consultate înainte de a se lua o decizie.
Președintele APIA a explicat că acest sistem de vot se focalizează pe obținerea numărului necesar de voturi „împotrivă”, necesitând 15 state cu un total de peste 65% din populația UE pentru a respinge o propunere. Atingerea acestui prag este extrem de dificilă, motiv pentru care de obicei proiectul propus de Comisie este aprobat.
„Era evident cu două zile înainte care va fi rezultatul, date fiind țările cu un aport semnificativ, precum Franța, Italia, Polonia și Grecia. Problemele se rezolvă cu ajutorul câtorva națiuni, iar Germania, care a fost împotrivă, nu avea nicio șansă”, a detaliat Dan Vardie, menționând importanța pieței chineze pentru industria auto germană.
Noile taxe sunt programate să intre în vigoare timp de cinci ani începând cu 1 noiembrie 2024. Până atunci, discuțiile dintre China și oficialii europeni vor continua, iar unele taxe ar putea suferi ajustări de 1-2 puncte procentuale față de propunerile inițiale.
Întrebarea crucială care rămâne fără răspuns este impactul asupra prețurilor vehiculelor electrice importate din China în UE. Este anticipat ca prețurile să rămână relativ constante în lunile următoare, dar în 2025 anumite companii ar putea include întreaga taxă suplimentară în prețul final al mașinii, sau ar putea împărți creșterea costului între companie și consumator. Campaniile de informare pentru clienți ar putea clarifica faptul că prețul mărit se datorează unei decizii la nivel european.