Noul contract cu România și cele șapte principii esențiale pentru programul de guvernare

„Rațiunea a învins, dar diferența este de doar 3-4 procente. Înainte de a ocupa funcții, trebuie să convenim asupra unor aspecte fundamentale. O guvernare unită necesită principii comune”, afirmă profesoara de științe politice Alina Mungiu-Pippidi, într-un articol de opinie publicat astăzi.
Am câștigat, și Trump ne-a contactat! Stăm bine. Însă, pentru a menține pacea după acest război câștigat, este esențial ca toți cei care vor prelua guvernarea să declare clar adevărurile fundamentale care stau la baza acesteia. Fără un contract cu cetățenii, prin care să fie evaluată viitoare guvernare, fără un act de aliniere și clarificare în acest moment de maximă atenție, atât percepția cât și actul guvernării riscă să fie întâmpinate de iluziile cetățenilor.
Iată cele minimum șapte principii prioritare ce trebuie stabilite înainte de orice program de guvernare.
Unu, necesitatea unui buget echilibrat
România se finanțează prin împrumuturi pentru a acoperi lunar pensiile și salariile, deoarece an de an statul cheltuiește cu o treime mai mult decât câștigă. Nu ne îndatorăm pentru mari proiecte, ci din cauza cheltuielilor de bază, iar spre deosebire de greci, nu putem vinde insule pentru a acoperi deficitul.
Este acceptat că trebuie să ne schimbăm obiceiurile bugetare? Este uzual ca statele să se împrumute pentru anumite nevoi, cum ar fi apărarea, cum face acum Germania. Totuși, un stat responsabil ar trebui să acopere din venituri cheltuielile constante precum pensii, salarii și servicii publice. Avem o diferență enormă de o treime între venituri și cheltuieli.
Doi, necesitate de contribuții bugetare mai mari și raționalizarea cheltuielilor
Așa cum am menționat și altele, inclusiv Consiliul Fiscal, BNR și FMI, încasările noastre sunt insuficiente iar cheltuielile sunt printre cele mai reduse din Europa. Chiar dacă am reduce cheltuielile, nu ar fi suficiente; avem nevoie de mai mulți bani. De exemplu, Nicușor Dan a declarat lui Trump că suntem dispuși să creștem bugetul pentru apărare la 3.5%.
FMI estimează că, prin implementarea unui sistem de impozitare pe două niveluri, menținând impozitul de 10% pentru veniturile mici și crescându-l la 20% pentru ceilalți, am putea obține 1% din PIB. Având în vedere deficitul de 9% din PIB, chiar și prin adoptarea unei astfel de reforme, acel 1% va fi rapid consumat de nevoile de apărare, lăsându-ne în continuare cu pensii și salarii pe împrumut.
Trei, necesitatea sprijinului public pentru a crește cheltuielile în domeniul apărării
Este necesar ca cineva să explice că riscul este că, altfel, americanii amenință cu retragerea sprijinului pentru noi. Cetățenii trebuie convinși de cât de mult ar trebui alocați acești bani suplimentari. Este vital să discutăm despre costurile și nevoile în domeniul apărării.
Patru, eliminarea unei fiscalități bazate pe excepții
Numai o treime dintre români contribuie la sistemul de sănătate, și astfel este evident că resursele nu sunt suficiente. Toți trebuie să contribuie, fără excepții, inclusiv în sectoare precum construcțiile sau IT-ul. Principiul universalității trebuie să fie implementat. România a început eliminarea excepțiilor, dar este complicat să retragi drepturi odată ce sunt acordate.
Cinci, universalitatea nu se traduce prin egalitate
Având resurse diferite, contribuțiile fiscale trebuie să fie, de asemenea, variate și echilibrate. Pensiile și bursele aduc aport limitat pentru sănătate și nu putem pune întreaga greutate fiscală asupra salariaților. Orașele mari au resurse semnificative, iar proprietarii imobiliari nu contribuie cum se cuvine.
Economia nu suportă o impozitare a consumului (TVA), care ne-a susținut în trecut, astfel că românii trebuie informați că vor trebui să accepte impozite mai mari pe proprietate și venituri.
Șase, avem nevoie de mai multă transparență
Cetățenii nu știu cât cheltuim pentru Ucraina, cât este contribuția noastră și câte fonduri sunt rambursate de Bruxelles, ceea ce a dus la dezinformare. Este necesar să îmbunătățim transparența, deoarece nu poți cere noi contribuții fără a explica exact utilizarea fondurilor vechi.
Pentru a asigura încrederea cetățenilor în sistem, este esențială reforma transparenței. De asemenea, este necesară educarea populației pentru a înțelege complexitatea bugetului.
Șapte, clarificarea poziției noastre în legătură cu pacea sau războiul
Impunerea unui singur punct de vedere despre războiul din Ucraina a condus la divizarea opiniei publice; este esențial ca să arătăm că suntem parte din soluție și nu din problemă. Este de datoria noastră să ne ajustăm pozițiile, având în vedere contextul istoric recent.
Negocierea viitoare este complicată, trebuie să ne pregătim temeinic și să analizăm lecțiile învățate din trecut. Cu un nou leadership, este timpul să lăsăm în urmă conceptele vechi și să ne concentrăm pe soluții eficiente pentru realizarea păcii.
Aceste principii trebuie discutate și semnate de urgență, inițial între partide și apoi cu cetățenii, pentru ca oamenii să fie conștienți de opțiunile lor.