Provocările din sectorul feroviar: Costurile energetice, infrastructura învechită și preferințele pentru transportul rutier

Provocările din sectorul feroviar: Costurile energetice, infrastructura învechită și preferințele pentru transportul rutier
Trenuri de marfa (foto Vlad Barza)

Transportul de marfă pe calea ferată în România se confruntă cu dificultăți semnificative datorate unei rețele deteriorate, creșterii costurilor energetice și favoritismului acordat transportului rutier, ceea ce a condus la o ineficiență și o competitivitate scăzută a sectorului feroviar.

Pentru ca industria feroviară să poată progresa, este esențial un angajament clar din partea autorităților, iar investiții rapide în infrastructură sunt indispensabile, conform Organizației Patronale a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR).

OPSFPR face un apel clar către autoritățile statului pentru implementarea unor „măsuri urgente” care să sprijine dezvoltarea transportului feroviar de marfă în România.

Măsuri pentru atenuarea efectelor crizei energetice

Organizația solicită autorităților să implementeze rapid un sistem care să ajute operatorii feroviari să facă față crizei energetice și să concureze în mod echitabil cu sectorul rutier. Favorizarea exclusivă a transportului rutier, fără a sprijini calea ferată, va determina o schimbare de modalitate în favoarea transportului rutier, afectând calitatea drumurilor și siguranța circulației, precum și întregul lanț de aprovizionare.

Subvenții pentru costurile energetice

Criza energetică are un impact sever asupra sectorului feroviar. OPSFPR cere guvernului să ofere suport financiar operatorilor feroviari, acoperind o parte considerabilă din cheltuielile de energie, pentru a menține competitivitatea acestora pe piața transporturilor. Fără aceste subvenții, costurile ridicate riscă să compromită eficiența și viabilitatea transportului feroviar pe termen lung.

Îmbunătățirea urgentă a infrastructurii feroviare

Infrastructura feroviară din România reprezintă una dintre cele mai mari constrângeri pentru dezvoltarea transportului de marfă. OPSFPR solicită guvernului să mandateze CFR SA să îmbunătățească performanța și fiabilitatea rețelei, astfel încât operatorii feroviari să poată satisface cerințele crescânde ale expeditorilor. Condițiile proaste ale infrastructurii feroviare limitează capacitatea sectorului de a asigura un transport rapid și sigur al mărfurilor.

Stimulente ecologice pentru schimbarea modalității de transport

Crearea unui sistem de ecobonusuri este esențială pentru a încuraja transferul modului de transport de la forme poluante la transportul feroviar, ceea ce ar contribui la reducerea emisiilor de CO2 și a poluării. Aceste stimulente financiare ar sprijini operatorii care aleg să transporte volume semnificative de marfă pe calea ferată, promovând dezvoltarea unui sector de transport mai sustenabil.

Taxe pe poluare destinate sprijinirii transportului feroviar

Organizația propune ca fondurile obținute din taxele pe emisiile de carbon să fie redirecționate către sprijinirea transportului feroviar, contribuind la obiectivele de mediu ale statului și stimulând utilizarea modurilor de transport mai puțin poluante. Această măsură va încuraja tranziția către soluții de transport mai ecologice, conforme cu standardele de mediu europene.

OPSFPR accentuează că măsurile sugerate sunt cruciale pentru menținerea competitivității sectorului feroviar și pentru susținerea economiei românești în actuala perioadă complexă.

Recomandari
Show Cookie Preferences