Sancțiuni mai ușoare pentru neconformitățile în raportarea sistemului RO e-Transport începând cu 21 noiembrie 2024

Regimul sancțiunilor pentru nerespectarea obligațiilor de raportare în cadrul sistemului RO e-Transport va suferi modificări de la 21 noiembrie 2024, având ca scop ajustarea severității sancțiunilor în funcție de frecvența abaterilor. Noua reglementare, implementată prin Ordonanța de Urgență nr. 129/2024, introduce o aplicare treptată a sancțiunilor, în funcție de numărul de contravenții comise de un contribuabil într-o perioadă de 12 luni.
Autoritățile au luat această decizie în urma numeroaselor feedback-uri din partea mediului de afaceri, care a semnalat dificultăți tehnice și de conformare în contextul noilor reglementări. O preocupare majoră în cadrul consultărilor a fost referitoare la disproporționalitatea sancțiunilor, mai ales confiscarea de 100% a valorii bunurilor nedeclarate de la prima abatere. Mediul de afaceri a solicitat aplicarea unor penalități mai echilibrate care să nu pericliteze stabilitatea financiară a contribuabililor.
Modificările prevăzute de noua ordonanță
Noua reglementare se referă la contravențiile legate de încălcarea unor obligații, cum ar fi nedeclararea datelor referitoare la transporturile de bunuri cu risc fiscal crescut sau transporturile internaționale, precum și declararea eronată a cantităților transportate în cadrul sistemului RO e-Transport.
Începând cu 21 noiembrie 2024, sancțiunile vor fi aplicate gradual, pe baza erorilor de raportare comise de contribuabil în ultimele 12 luni: pentru prima abatere, confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate va fi eliminată; pentru a doua abatere, se va confisca 15% din valoarea bunurilor nedeclarate; pentru a treia abatere, se va confiscă 50%, iar de la a patra abatere, 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Amenda rămâne constantă în toate cazurile: între 10.000 și 50.000 de lei pentru persoanele fizice, și între 20.000 și 100.000 de lei pentru persoanele juridice.
O modificare semnificativă adusă de această ordonanță permite operatorilor economici să actualizeze informațiile legate de bunurile transportate (inclusiv denumirea, caracteristicile, cantitățile și valoarea) până la data de 25 a lunii următoare finalizării transportului, chiar și după expirarea codului UIT.
Totuși, contribuabilii ar trebui să se străduiască să declare corect datele de la început, evitând modificările ulterioare care le-ar putea influența profilul de risc din perspectiva administrării fiscale.
De asemenea, noua reglementare stabilește crearea unui registru electronic centralizat pentru monitorizarea sancțiunilor, esențial pentru aplicarea corectă și graduală a acestora, mai ales având în vedere implicarea mai multor autorități în proces.
Se păstrează totodată excepția de la confiscarea valorică a bunurilor pentru cazurile în care verificarea are loc după finalizarea transportului, cu condiția ca tranzacțiile să fie corect înregistrate în contabilitate și în documentele justificative, chiar dacă transportul nu a fost raportat în RO e-Transport.
Până pe 31 martie 2025, sancțiunile pentru nerespectarea obligațiilor de transfer a datelor de poziționare a vehiculelor în sistemul RO e-Transport vor fi suspendate.
În concluzie, modificările aduse de OUG 129 sunt benefici pentru mediul de afaceri, deoarece asigură o proporționalitate mai bună a sancțiunilor în raport cu gravitatea abaterilor și oferă contribuabililor șansa de a rectifica erorile involuntare fără riscul de a fi sancționați drastic de la prima abatere.
Aceste modificări se aplică tuturor contribuabililor, inclusiv celor cu statut de Operator Economic Autorizat, pentru care penalizările pentru nedeclararea transporturilor internaționale în sistemul RO e-Transport sunt suspendate până la 1 ianuarie 2025.
Articol realizat de Alexandru Stancu, Director, și Monica Zipiș, Manager, Impozitare Indirectă, Deloitte România.