Viitorul avion de vânătoare al SUA se confruntă cu incertitudini din cauza problemelor de finanțare. Congresul exprima nemulțumiri față de Donald Trump

Marina militară și Congresul Statelor Unite se află într-o confruntare cu administrația prezidențială condusă de Donald Trump, în privința continuării contractului pentru un nou avion de vânătoare de generație următoare, conform unor surse citate miercuri de Reuters.
Controversă se învârte în jurul programului F/A-XX, destinat înlocuirii flotei de avioane învechite F/A-18 Super Hornet, fiind planificate aeronave noi de tip 'invizibil', ce ar urma să fie disponibile în anii 2030.
Marina militară spera să anunțe în martie câteva detalii despre compania câștigătoare a contractului, evaluat la sute de miliarde de dolari, pe parcursul întregii durate de viață a noilor aeronave.
Un program în valoare de sute de miliarde de dolari
Totuși, oficiali din Pentagon ar încerca să întârzie programul cu până la trei ani, invocând îngrijorări legate de capabilitățile tehnice și de producție, conform surselor agenției Reuters.
Recent, aviația militară a semnat un contract cu Boeing pentru avioane de vânătoare F-47, o variantă invizibilă de generația a șasea, destinată înlocuirii aeronavelor F-22 din generația a cincea. Forțele aeriene ale SUA au comunicat intenția de a achiziționa cel puțin 185 de unități din noua variantă.
Pentru contractul cu Marina SUA, competiția între Boeing și Northrop Grumman este în continuare activă, având în vedere că Lockheed Martin a fost exclusă, conform informațiilor din martie.
O întârziere de trei ani ar putea anula efectiv programul de avioane F/A-XX, deoarece contractele și prețurile ar expira, ceea ce ar face necesară reluarea competiției, explică specialiștii.
Disputa privind finanțarea F/A-XX scoate la iveală probleme mai largi referitoare la viitorul aviației navale și la rolul portavioanelor în contextul concurenței cu China. Întârzierea ar putea lăsa marina militară fără un avion de vânătoare modern capabil să opereze din portavioare în anii 2030 și ulterior, afectând astfel capacitatea militară a SUA de a proiecta forță în zone conflictuale.
China a efectuat deja teste cu avioane avansate precum J-50 și J-36, pe care le afirmă a fi din generația a 6-a și cu care ar putea concura avioanele marinei militare americane.
„Statele Unite nu vor putea valorifica foarte mult portavioarele în următorii 30 de ani dacă nu investesc într-un avion de vânătoare de generație următoare pentru marina militară”, a declarat un oficial american. „Deciziile rapide, raza de acțiune extinsă, integrarea cu sistemele autonome și letalitatea maximă sunt esențiale pentru viitorul luptelor aeriene, mai ales în regiunea Indo-Pacific”, a adăugat acesta.
La fel ca ceilalți interlocutori, oficialul a solicitat păstrarea anonimatului datorită sensibilității subiectului.
Elon Musk și viitorul dronelor
Administrația lui Trump dorește revizuirea conținutului și a modalităților de achiziții ale Pentagonului pentru diverse articole, de la software până la avioane. Elon Musk, consilierul președintelui, a caracterizat avioanele de vânătoare cu echipaj drept „depășite”, sugerând o tranziție către era dronelor – aeronave fără pilot. Totuși, unii experți din domeniul apărării subliniază că sistemele de bruiaj inamic pot avea succes împotriva vehiculelor aeriene autonome, ceea ce face necesară prezența echipajelor umane în luptă.
În prezent, Marina SUA deține aproximativ 128 de avioane F/A-18, care sunt în utilizare din anii 1990.
Biroul de evaluare a costurilor subordonat ministrului apărării, Pete Hegseth, intenționează să reducă finanțarea pentru dezvoltarea avioanelor din generația următoare și să redirecționeze cele 454 de milioane de dolari alocați de Congres pentru F/A-XX către alte programe; informații care provin de la doi manageri din industrie și un asistent din Congres, conform Reuters.
Pe lângă aceasta, Pentagonul se pregătește să ceară Congresului să nu aloce 500 de milioane de dolari pentru programul F/A-XX, sumă inclusă într-un proiect de lege pentru a accelera dezvoltarea noilor avioane de vânătoare, potrivit acelorași surse.
Cele două reduceri de finanțare și posibila întârziere de trei ani nu au fost anterior comunicate. Deciziile respective au provocat reacții din partea marinei militare și a unor membri influenți ai Congresului. Totuși, Pentagonul ar putea să-și schimbe poziția și să se alinieze cu cerințele Congresului în privința finanțării, a adăugat asistentul citat.