Indicii de intervenție electorală în Polonia: Reclame politice externe pe Facebook

Indicii de intervenție electorală în Polonia: Reclame politice externe pe Facebook
Meta, compania din spatele Facebook, Foto: © Inkdropcreative1 | Dreamstime.com

Polonia a anunțat miercuri că a identificat o posibilă intervenție în campania electorală prezidențială, prin reclame pe Facebook ce ar putea fi finanțate din afara țării, conform informațiilor furnizate de Reuters.

Guvernele din Europa sunt în alertă maximă privind intervențiile electorale, mai ales după anularea alegerilor prezidențiale din România în decembrie, din motive legate de acuzații de interferență din partea Rusiei, acuzații respinse de Moscova.

Primul tur al alegerilor din Polonia se va desfășura duminica aceasta, având ca principali candidați pe Rafal Trzaskowski, primarul liberal al Varșoviei și membru de frunte al partidului de guvernământ Platforma Civică, pe Karol Nawrocki, istoric și lider al Institutului de Memorie Națională din Polonia, precum și pe naționalistul de extremă dreaptă Slawomir Mentzen.

„Centrul de Analiză a Dezinformării NASK a descoperit reclame politice pe Facebook care ar putea fi finanțate din exterior. Aceste materiale au fost difuzate pe teritoriul Poloniei”, a anunțat NASK, instituția națională care se ocupă cu securitatea cibernetică.

„Conturile publicitare implicate în această campanie au avut cheltuieli mai mari pentru materiale politice în ultimele 7 zile, comparativ cu orice comitet electoral existent”, a declarat NASK. Aceștia nu au oferit detalii despre sursa finanțării.

Conform NASK, reclamele păreau să susțină unul dintre candidați, dar ar putea avea de fapt scopul de a-i submina poziția și de a afecta stabilitatea națională.

Andrzej Kozlowski, liderul echipei de analiză a tendințelor narative și verificare a faptelor de la NASK, a afirmat pentru TVP Info că reclamele vizau discreditarea lui Nawrocki și Mentzen, în timp ce pretindeau să îl susțină pe Trzaskowski, putând fi, în realitate, o capcană.

NASK a declarat că a raportat conturile suspecte către Meta, compania-mamă a Facebook, pentru a fi suspendate. De asemenea, au informat Agenția de Securitate Internă a Poloniei, iar investigațiile pentru a identifica sursa și finanțarea acestor reclame sunt în curs de desfășurare. Meta nu a oferit un răspuns imediat la solicitarea de comentarii.

Polonia a subliniat anterior că statutul său de centru de asistență pentru Ucraina o face o țintă principală pentru activități de spionaj, sabotaj și atacuri cibernetice din partea Rusiei. Ministrul digital Krzysztof Gawkowski a afirmat recent că Polonia se confruntă cu o tentativă fără precedent de intervenție în procesul electoral din partea Rusiei.

Gawkowski a menționat miercuri că „sute de mii de zloți” au fost cheltuiți pentru reclame, dar nu are dovezi că Rusia ar fi responsabilă pentru această campanie.

Recomandari
Show Cookie Preferences