A patra mașină de foraj a început lucrările pe șantierul noii căi ferate Brașov – Sighișoara, având cele mai lungi tuneluri din țară
O nouă mașină de foraj a fost activată pe amplasamentul extins între Apața și Cața, pe ruta Brașov – Sighișoara, unde trenurile vor circula prin patru tuneluri recente. Constructorul Aktor a confirmat că echipamentul de foraj TBM (tunnel boring machine) denumit Konstantina a început lucrul.
În anul 2025, din cauza lucrărilor și a restricțiilor de viteză, trenurile cele mai rapide vor parcurge cei 128 km dintre Brașov și Sighișoara în aproape 3 ore și jumătate, iar pe anumite porțiuni viteza va fi de 20-25 km/h. Trenurile Regio, care opresc în toate cele 19 stații, vor necesita peste patru ore. Distanța de 46 km dintre Apața și Cața este parcursă în 76 până la 92 de minute, fiindcă și trenurile care nu opresc fac această distanță în 68 de minute.
Odată finalizate lucrările, în termen de 3-4 ani, trenurile cele mai rapide ar trebui să realizeze parcursul în sub o oră. De asemenea, traseul va fi cu 11 km mai scurt decât cel actual, folosit de peste 150 de ani.
Tronsonul Apața-Cața este considerat cel mai impresionant, dar și cel mai complex și mai costisitor pe linia Brașov – Sighișoara.
Al treilea TBM, numit Alexandra, a demarat forajul în luna octombrie.
Mașina de foraj, cu o lungime de 100 de metri și o greutate de 1.500 de tone, a început să sape în panta dealului situat la 4 km vest de Racoș, alăturându-se TBM-ului Alexandra, care a început lucrul în a doua jumătate a lunii octombrie, fiind deja în interiorul muntelui. Cele două echipamente de foraj vor crea o pereche de tuneluri de câte 5,1 km în direcția Homorod, continuând astfel perechea de tuneluri sudice, măsurând 6,9 km, unde TBM-urile Varvara și Eleni s-au activat în primăvară și au progresat adânc în masivul montan, în direcția Apața,” a declarat compania Aktor.
Detalii despre tuneluri și mașinile de foraj între Apața și Cața
Pe durata forajului în interiorul muntelui, mașinile TBM instalează în jurul lor inele de beton prefabricat cu o lățime de 1,5 metri fiecare, pentru a forma secțiunea circulară a tunelului.
Tunelurile vor fi conectate prin 13 galerii de legătură, având o lungime combinată de 601 metri liniari pentru tunelurile Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, măsurând 417 metri liniari pentru tunelurile Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta din două tuneluri feroviare fiecare cu câte o linie de cale ferată. Distanta dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă, planificată între 30m în apropierea intrărilor și 70m în zonele cu suprasarcină înaltă.
Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (diametrul exterior fiind de 9,4 metri din cauza căptușelii din beton). Cele patru TBM-uri utilizate de Aktor sunt fabricate de compania HERREKNECHT. Fiecare TBM poate foreza tuneluri cu o viteză medie de 10-15 metri pe zi, lucrând șase zile pe săptămână, urmate de o zi dedicată întreținerii.
Tunelurile fac parte din viitoarea linie de cale ferată Brașov-Simeria, fiind parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața.