Autostrada „Unirii”, tronsonul montan al doilea: Cinci companii au depus oferte la licitație din România, Ucraina și Turcia
Pentru al doilea tronson montan al Autostrăzii „Unirii” A8, a fost lansată o licitație cu un cost estimat de aproximativ 240 de milioane de euro, primind cinci oferte axate pe contractul de proiectare și execuție. Deși este un segment scurt, acesta va include 21 de pasaje și viaducte.
Cinci oferte au fost primite de la firme din România și Turcia pentru construirea lotului 1 D Joseni-Ditrău (14,4 km) pe secțiunea montană a Autostrăzii „Unirii” A8, conform informațiilor furnizate de Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR).
Iată companiile care au făcut oferte:
- 1. Nurol Insaat ve Ticaret (Turcia) Ofertant Unic
- 2. Geiger Transilvania (România) Ofertant Unic
- 3. Asocierea Danlin XXL (Leader/România) - Groma Hold - Intertranscom Impex SRL
- 4. Asocierea MIS Grup (Leader/România) - Ad Astra IPP SRL - Automagistral - Pivden LLC (Ucraina)
- 5. Asocierea SA&PE Construct SRL (Leader) - Spedition UMB - Tehnostrade SRL (România)
Investiție estimată de aproape 240 de milioane de euro / 21 de pasaje și viaducte
Valoarea totală estimată pentru acest segment de autostradă din județul Harghita se situează între 1.021.864.803,87 și 1.202.607.034,59 lei (fără TVA), iar timpul estimat de realizare este de 34 de luni, constând în 10 luni pentru proiectare și 24 de luni pentru execuție. Perioada de garanție acordată va fi de 60 de luni.
Segmentul 1D Joseni – Ditrău, cu o lungime de 14,4 kilometri, se va echipa cu 21 de pasaje și viaducte (inclusiv 3 pasaje ecoduct pentru facilitarea trecerii animalelor) și va integra un nod rutier la Joseni.
Totodată, pe acest lot vor fi amenajate două spații de servicii (pe fiecare parte) de tip S1, care vor include zonă comercială, benzinării, 12 locuri de încărcare pentru automobile electrice și toalete. Contractul prevede, de asemenea, realizarea unei descărcări provizorii, asigurând astfel funcționalitatea independentă a acestui segment, în zona de legătură cu următorul tronson (2A Ditrău-Grințieș).
Secțiunea montană Sărățeni-Pipirig din Autostrada „Unirii” A8 are o lungime totală de 116 kilometri și este împărțită în patru tronsoane.
O autostradă cu multe tuneluri
Pe parcursul celor patru segmente situate în județele Mureș, Harghita și Neamț, vor fi construite 38 de tuneluri și 183 de structuri de tip poduri, pasaje și viaducte. Perioadele de realizare sunt stabilite pentru 54 luni (14 luni pentru proiectare și 40 luni pentru execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, iar pentru Lotul 1 D se preconizează o durată de 34 de luni (10 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție).
Finanțarea este asigurată de fonduri europene nerambursabile prin Programul de Transport (2021-2027), conform datelor de la CNIR.
Stadiul altor tronsoane ale Autostrăzii A8
În prezent, pentru Autostrada A8 Tg Mureș – Tg Neamț, două loturi, cele de capăt, au fost contractate și sunt în faza de proiectare, un alt tronson din apropierea Tg Neamț fiind la această oră în proces de licitație.
Mai precis, tronsonul Tg Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) are un contract semnat în luna februarie cu antreprenorul turc NUROL INSAAT VE TICARET A.S.
Pe de altă parte, pentru tronsonul Tg Neamț (Leghin) – Moțca (DN2), cu o lungime de aproape 30 de km, a fost semnat contractul cu UMB la sfârșitul lunii septembrie 2023.
Proiectul pentru tronsonul de 19,3 km de la Leghin la Pipirig a fost scos la licitație în mai 2024, dar nu a fost încă finalizat. Pe acest tronson sunt planificate 7 tuneluri.
În ceea ce privește tronsonul A8 de la Tg Neamț la Iași, recent s-a avizat Studiul de Fezabilitate. Autostrada va avea o lungime de 93 de kilometri, cu un cost estimat ce depășește 5 miliarde de euro și va include nu mai puțin de 14 tuneluri pe întreg parcursul său.
Contractele pentru tronsoanele de la finalul anului 2024 vor fi scoase la licitație treptat de către CNIR.