Avertisment de la un profesor de liceu: Falsul istoric încă se regăsește în manualele de „Istorie”. Consecințele pot fi severe în contextul actual.
Manualele de istorie destinate elevilor de clasa a XII-a conțin informații ce sugerează că spațiul românesc a fost, încă de la începuturile sale, ținta unor dușmani. Națiunea română ar fi existat din evul mediu timpuriu, iar patriotismul s-ar fi manifestat prin lupte încă din vremea voievozilor pentru menținerea ființei statale. Această afirmare vine din partea lui Andrei Avram, profesor de istorie la un liceu din București, care subliniază că manualele sunt pline de „lozinci patriotarde” ce nu reflectă cercetările istorice contemporane.
Profesorul menționează că învățarea cu care se lucrează în clasele IX-XI este adesea contrazisă în clasa a XII-a, transformând cele trei ani de muncă într-o simplă repetare a lozinci patriotarde.
„Am discutat despre democrație și totalitarism fără a face politică”
Ultimele două săptămâni au fost extrem de solicitante atât din punct de vedere emoțional, cât și profesional. Deși în sala de clasă nu am dezbătut politica, am tratat teme precum democrația și totalitarismul.
La clasa a IX-a, pornind de la istoria Greciei antice, elevii au exclus conceptul de democrație, examinat beneficiile și dezavantajele acesteia și au explorat reacțiile atenienilor în fața amenințărilor la adresa polis-ului lor. Elevii au comparat viziunea spartană asupra educației cu cea ateniană și au studiat viața cotidiană din cele două cetăți grecești. De asemenea, am discutat despre cazuri celebre de corupție din antichitate, ajungând să explorăm conceptul de „trădare națională”, cunoscut sub denumirea de medismós, și despre reacțiile atenienilor față de subminarea sistemului democratic.
Elevii de clasa a X-a sunt familiarizați cu evenimentele din timpul Revoluției Franceze. Aceștia înțeleg cum conceptele precum „progres”, „libertate”, „egalitate”, „fraternitate” și „patrie” au dus la atrocități inimaginabile. Discuțiile ne aprofundăm în teroarea iacobină și în conținutul legii suspecților, evidențiind că nu sunt judecați doar cei care comit crime, ci și cei care rămân tăcuți.
Cu elevii de clasa a XI-a, am abordat recent tema migrației contemporane, discutând despre cauzele și efectele acesteia, inclusiv despre nevoile oamenilor de a-și părăsi țara din cauza deciziilor dictatoriale ale secolului XXI. Am subliniat impactul războaielor moderne și numărul crescut al imigranților în România, legând acestea de retorica populistă.
„Manualele conțin lozinci patriotarde, fără legătură cu istoriografia modernă”
În clasa a XII-a, situația devine problematică, mai ales pentru elevii de la profilul „Real”, care nu mai manifestă un interes deosebit pentru istorie. De cele mai multe ori, consideră această materie lipsită de relevanță pentru examenul de bacalaureat. Cei de la profilul „Uman” studiază din obligație, deoarece istoria este o parte esențială a evaluării la examen.
Mulți elevi se arată increduli față de afirmațiile din manualele de istorie, cum ar fi:
- „Romanitatea românilor nu mai are a fi demonstrată sau contestată; este recunoscută ca un fapt istoric cert.”
- „Autonomiile românești din Nordul Peninsulei Balcanice și din spațiul carpato-dunărean s-au confruntat cu amenințări în secolele XI-XIII.”
- „Conflictul dintre Țările Române și Poarta Otomană a dus, în ciuda concesiilor, la menținerea ființei statale.”
- „Boierimea s-a opus întotdeauna absolutismului fanariot și a susținut recâștigarea puterii politice.”
Pentru a obține note mari, elevii trebuie să susțină ideea că „lupta antiotomană a fost o constantă în acțiunile românilor din Evul Mediu.”
Aceste exemple sunt alarmante. Simt adesea că eforturile mele din clasele IX-XI sunt distruse în clasa a XII-a, unde expunerea la lozinci patriotarde previne o abordare sănătoasă a materiei.
„Trebuie să predau lucruri în care nu cred”
Atunci când manualele de istorie promovează ideea că spațiul românesc a fost tot timpul obiectul dorințelor dușmanilor, iar națiunea română a apărut din evul mediu timpuriu, nu ne putem aştepta ca societatea să dezvolte instrumentele necesare pentru a contracara discursurile populiste.
Falsul istoric persistă în materialele școlare, iar efectele pot fi devastatoare în contextul actual.
Reformarea felului în care se predă istoria românilor este esențială, dar continuă să fie amânată, iar elevii din clasa a XII-a vor continua să fie expuși stereotipurilor.
Chiar dacă elevii de clasa a XII-a își amintesc discuțiile din clasele anterioare, cei pasionați de istorie nu mai învață din plăcere. Eu sunt nevoit să le predau lucruri în care nu cred, pentru a-i ajuta să obțină rezultate bune la bacalaureat.
Citește articolul complet și adaugă comentariile tale.