Bulgaria va achiziționa 35 de trenuri, cu o valoare totală depășind 400 milioane euro

Bulgaria a adjudecat un contract de 448 milioane de euro companiei Alstom pentru livrarea a 35 de rame electrice, precum și pentru întreținerea acestora pe o perioadă de 15 ani. Această atribuție a fost precedată de un proces de licitație extins și de o hotărâre a Curții Supreme Administrative care a favorizat consorțiul condus de Alstom.
Stadler, rivalul Alstom, fusese selectat ca ofertant preferat în iunie 2024, dar ulterior a decis să își retragă oferta, invocând riscurile ridicate asociate cu acest contract.
În ultimii ani, Bulgaria a îmbunătățit porțiuni din magistralele sale principale, iar trenurile circulă cu viteze de 100-120 km/h pe tronsoanele rapide. Totuși, există o problemă, deoarece trenurile de lung parcurs au opriri frecvente, astfel că viteza medie rar depășește 60 km/h pentru călătoriile care se întind pe mai mult de 200 km.
Planul Național de Redresare și Reziliență al Bulgariei a alocat suma de 559 milioane de euro pentru achiziționarea noilor trenuri, dar finanțarea din partea Uniunii Europene este disponibilă doar pentru livrările efectuate până în august 2026. Livrările ulterioare vor necesita fonduri naționale.
Oficialii din Bulgaria menționează că Alstom a confirmat capacitatea de a respecta termenul de livrare de 28 de luni stipulat în contract.
În iulie anul trecut, Ministerul Transporturilor din Sofia a comunicat retragerea Stadler Polska din licitația pentru furnizarea celor 35 de trenuri. De asemenea, Stadler a renunțat și la un contract separat pentru trenurile etajate.
În mai 2024, companiile Pesa, Škoda Group și Stadler au submis oferte pentru contract, însă Stadler s-a retras ulterior, invocând un nivel ridicat de risc.
În decembrie 2024, Curtea Supremă Administrativă a decis în favoarea consorțiului BUL20EMU, format din Alstom și RVP Invest, anulând o decizie anterioară a Comisiei pentru Protecția Concurenței, care a respins inițial plângerea consorțiului.