Ce probabilitate există ca două avioane să se ciocnească în aer? De ce apar adesea aeronavele militare în aceste incidente?
Conform statisticilor, probabilitatea de coliziune pentru avioane comerciale este de sub 1 la 10 milioane de zboruri. Tehnologiile moderne, cum ar fi TCAS (Traffic Collision Avoidance System) și ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), împreună cu protocoalele riguroase de control al traficului aerian, contribuie la reducerea acestor riscuri. Alte estimări indică o probabilitate de coliziune de mai puțin de 10 la puterea -38.
De exemplu, în 2022, au fost înregistrate peste 30 de milioane de zboruri comerciale la nivel mondial, în timp ce incidentele semnificative au fost extrem de rare.
În cazul avioanelor private mai mici, riscurile sunt mai mari, în principal din cauza echipamentelor mai puțin avansate și a erorilor pilotului. Totuși, coliziunile în acest sector sunt destul de rare, cu aproximativ 10-15 incidente pe an în S.U.A., majoritatea fiind non-fatale.
Coliziunile în aviația militară sunt mai frecvente comparativ cu cele din aviația comercială, datorită specificului manevrelor de antrenament și a vitezelor mari implicate.
Manevrele piloților militari sunt adesea riscante: avioanele militare efectuează zboruri tactice intense, cum ar fi simulările de luptă și formarea de formații, ceea ce crește riscul de coliziune. De asemenea, operațiunile la viteze supersonice și zborul în formațiuni strânse contribuie la acest risc. În unele misiuni, avioanele de luptă pot limita utilizarea radarului pentru a rămâne nedetectate, reducând astfel vizibilitatea pentru alte aeronave.
Eroarea umană joacă de asemenea un rol în accidentele de zbor, presiunea din timpul exercițiilor de antrenament putând conduce la greșeli. Un incident notabil a avut loc în 2020, când două avioane F/A-18 ale Marinei SUA s-au ciocnit în timpul unui antrenament în largul coastelor Floridei.
Spațiul aerian comun
Aviile militare și cele civile pot opera uneori în același spațiu aerian, iar erorile de comunicare sau problemele tehnice pot duce la accidente.
Un exemplu relevant este incidentul din 2001, când un avion rusesc Tu-154 s-a ciocnit cu un avion cargo DHL deasupra Germaniei, din cauza unor erori de coordonare în traficul aerian, soldându-se cu 71 de decese.
Sisteme învechite
Avioanele militare mai vechi pot să nu dispună de tehnologie modernă necesară previnirii coliziunilor. De exemplu, Forțele Aeriene ale SUA au modernizat abia recent sistemele avioanelor mai vechi.
Incident notabil militar vs. militar:
În 2022, doi piloți chinezi de pe avioane J-20 s-au ciocnit în timpul antrenamentului.
În 2019, un F-35A japonez s-a prăbușit în Oceanul Pacific în timpul exercițiilor, probabil din cauza „dezorientării spațiale” a pilotului. Avionul, unul dintre cele mai avansate din lume, a dispărut de pe radar în timp ce efectua o misiune de antrenament alături de alte trei F-35.
Ministrul Apărării a specificat că pilotul, în vârstă de 41 de ani și cu 3.200 de ore de zbor, a zburat direct în ocean în timpul misiunii de noapte.
„Dezorientarea spațială” se referă la incapacitatea unui pilot de a percepe corect poziția, atitudinea, altitudinea sau mișcarea unui avion, conform medicilor militari.
Exemplu notabil militar vs. civil:
În 1983, un avion de vânătoare sovietic Su-15 a doborât zborul Korean Air 007, crezând că este un avion spion. Incidentul a avut loc pe 1 septembrie 1983, lângă insula Sahalin, Rusia, provocând moartea tuturor celor 269 de persoane aflate la bord.
Autoritățile sovietice au susținut că avionul efectua o misiune de spionaj pentru Statele Unite, deși nu au furnizat dovezi. Incidentul a amplificat tensiunile din timpul Războiului Rece, afectând relațiile dintre SUA și Uniunea Sovietică.
În 2023, o dronă americană MQ-9 Reaper s-a ciocnit cu un Su-27 rusesc deasupra Mării Negre. Departamentul de Apărare al SUA a publicat un videoclip al incidentului, care a arătat cum un Su-27 a lovit elicea dronei, deși intensitatea acțiunii rămâne neclară.
Concluzie
Deși coliziunile în aer sunt rare în general, aeronavele militare se confruntă cu un risc mai mare datorită tipului de misiuni pe care le execută. Rata scăzută de coliziuni în aviația comercială reflectă progresele realizate în domeniul siguranței pe parcursul decadelor, în timp ce operațiunile militare prioritizează în mod frecvent succesul misiunii față de siguranța absolută.
Analiza statistică a probabilităților de coliziune ia în considerare factori precum viteza relativă, căile de zbor și deviațiile de la rutele stabilite. Modelele teoretice abordează trasee de zbor variate și tipuri de vehicule, ceea ce permite o evaluare cuprinzătoare a riscurilor de coliziune. Deși estimările riscului pot varia, cercetările arată că datorită măsurilor stricte de control al traficului aerian și a standardelor de separare, riscurile de coliziune sunt semnificativ reduse.
Implicarea aeronavelor militare
Aeronavele militare sunt adesea incluse în desfășurarea incidentelor de coliziune din diverse motive.
Flexibilitate operațională: Aeronavele militare acționează adesea în medii mai puțin riguroase comparativ cu aviația comercială. Acestea pot efectua manevre neobișnuite, cum ar fi ascensiuni sau coborâri rapide, cărora le corespunde o complexitate sporită.
Exerciții de antrenament: Misiunile de antrenament militar implică deseori mai multe aeronave care operează în proximitate, simulând scenarii de luptă, ceea ce crește riscul incidentelor reale.
Gestionarea spațiului aerian: Operațiunile militare pot modifica temporar gestionarea spațiului aerian, perturbând traficul și sporind riscurile de colizionare cu aeronavele civile.
În concluzie, deși probabilitatea ca două avioane să se ciocnească este foarte scăzută datorită măsurilor de siguranță, aeronavele militare contribuie la discuția despre accidentele aeriene din cauza naturii operațiunilor lor.