Contract de 524 milioane lei pentru revitalizarea căilor ferate și a instalațiilor din portul Constanța

CFR Infrastructură a încheiat un acord cu asocierea Bawi – Swietelsky Construct pentru un proiect în valoare de 524 milioane lei, destinat celei de-a doua etape de modernizare a căilor ferate din portul Constanța. Obiectivul principal este creșterea capacității de tranzit, inclusiv electrificarea tronsonului.
Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a anunțat că pe 5 martie 2025 a semnat contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor necesare modernizării infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa II, în colaborare cu Asocierea Bawi SRL (lider) – Swietelsky Construct SRL.
Valoarea acestui contract se ridică la 524.508.117 lei, excluzând TVA. Finanțarea va proveni din fonduri externe nerambursabile, în cadrul Connecting Europe Facility (CEF) – CEF-T-2022-CORECOEN, precum și din Bugetul de Stat prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, din veniturile proprii ale Companiei Naționale de Căi Ferate „C.F.R.” – S.A., și alte surse legale, în limita sumelor aprobate anual.
Durata estimată pentru realizarea proiectului tehnic și a lucrărilor este de 37 de luni, din care 7 luni sunt dedicate proiectării și 30 de luni pentru execuție.
Obiectivele proiectului
- Îmbunătățirea infrastructurii pentru atingerea unor viteze de circulație între 120 km/h și 160 km/h pe întreg tronsonul;
- Modernizarea instalațiilor de electrificare pe toată lungimea tronsonului (25 kV);
- Creșterea capacității de tranzit;
- Asigurarea interoperabilității prin implementarea STI, cu accent pe sarcina pe osie (22,5 t), gabaritul de încărcare (C), lungimea liniilor din stații și haltele de mișcare, precum și facilitățile pentru persoanele cu dizabilități;
- Revitalizarea stațiilor (inclusiv haltele de mișcare) de pe această linie pentru a îmbunătăți condițiile de utilizare ale transportului feroviar;
- Înlocuirea podurilor și podețelor, restaurarea sistemelor de drenaj și îmbunătățirea terasamentelor;
- Construirea de drumuri de întreținere de-a lungul căii ferate, în zonele unde drumurile publice nu sunt disponibile;
- Reabilitarea clădirilor stațiilor de călători, incluzând pasarele sau tuneluri pietonale, și ridicarea nivelului peroanelor conform standardelor europene în vigoare;
- Instalarea panourilor fonoabsorbante și/sau alte soluții pentru reducerea zgomotului;
- Introducerea de noi instalații de centralizare electronică în stații și implementarea sistemului de siguranță ERTMS (ETCS nivel 2 + GSM-R);
- Modernizarea echipamentului de telecomunicații.