Cum se predă educația despre reproducere în școală, fără tabuuri: perspectiva unei profesoare pensionate

Cum se predă educația despre reproducere în școală, fără tabuuri: perspectiva unei profesoare pensionate
Foto: Școala 9

Am discutat cu Camelia Manea, veterana în învățământ, despre contribuția sa la materialele de biologie pentru gimnaziu unde tema reproducerii este tratată în detaliu.

Un exemplu prezentat în aceste materiale urmărește o tânără de 14 ani care a aflat că este însărcinată la 17 și are un copil de aproape doi ani. Ea locuiește cu mama, pentru că tatăl copilului a plecat. Fata a întrerupt temporar studiile pentru a se dedica copilului, iar acum se întreabă dacă să reia cursurile sau să își caute un loc de muncă, având un buget familial limitat.

În aceste materiale apare și un studiu de caz pentru gimnaziu; după partea despre funcția de reproducere, autorii propun exerciții practice inspirate de situații despre adolescente care devin mame.

În discuțiile cu colegii, autoarea explică cum a ajuns să predea biologia și să contribuie la elaborarea de materiale didactice, cum s-a schimbat predarea reproducerii înainte și după perioadele de tranziție politică, cum vede educația pentru sănătate și educația sexuală în școli și cum reacționează elevii la aceste teme.

Mi-am încheiat liceul în 1980, apoi m-am înscris la Facultatea de Biochimie din București. După absolvire am fost repartizată la un liceu din Dumbrăveni, județul Sibiu, apoi m-am mutat la Ploiești și am lucrat în industrie ca biochimist. Odată cu Revoluția a venit fiul meu, iar eu am decis să mă dedic învățământului pentru a fi mai aproape de el. În 2010 am început să lucrez la culegeri scurte de texte și probleme pentru elevi.

Cum se preda tema reproducerii în vremea elevilor

Își amintește cum era tratată tema reproducerii în acea perioadă: se aborda cu seriozitate, însă nu era educația sexuală, ci doar anatomia și fiziologia aparatului reproducător; informațiile erau strictly științifice.

Astăzi informațiile despre reproducere sunt mult mai numeroase; provocarea este să distingem între bine și rău; se crede că orele despre educația sexuală pot face parte din programă; profesorii de biologie au pregătire și resurse, iar părinții pot contribui.

De asemenea, a vorbit despre experiența sa ca profesor și despre modul în care a gestionat aceste teme.

Am avut ocazia să predau educație pentru sănătate în clasele de uman, la nivelul XI-XII; erau patru module despre sănătatea reproducerii și a familiei, despre consumul și abuzul de substanțe toxice, despre valori umane, violență, abuz și accidente; la fiecare nivel existau teme prestabilite sau adaptabile, iar pentru mine aceste teme au fost potrivite și le-am abordat cu seriozitate.

La începutul acestor lecții aveam așteptări de reticențe sau glume, dar elevii au fost foarte serioși și au adresat numeroase întrebări; am înțeles astfel că domeniul necesită dezvoltare și aprofundare.

Recomandari
Show Cookie Preferences